Dieselový pohon bol donedávna „miláčikom Európy“, a Slovenska zvlášť, ale keď v roku 2015 došlo k vypuknutiu škandálu s podvodmi Volkswagenu pri emisiách, spustila sa lavína problémov.
Aj to sú dôvody, prečo viaceré automobilky avizujú ukončenie, alebo obmedzenie výroby dieselových áut. Najnovším príspevkom k „anti-dieselovým“ tendenciám je rozhodnutie Toyoty ukončiť predaj osobných áut s naftovým pohonom v Európe.
Zákazy dieselov sa objavia častejšie
Spomínané problémy môžu nakoniec v pomerne krátkom časovom horizonte „zabiť“ predaje áut s dieselovým pohonom. Popri sprísnených normách a kontrolách k tomu prispievajú aj čoraz častejšie zákazy vjazdu pre naftové vozidlá do centra miest a s tým súvisiaca spotrebiteľská psychológia.
Nemecký najvyšší správny súd v Lipsku minulý týždeň rozhodol, že nemecké mestá môžu kvôli ochrane životného prostredia zakázať vjazd vozidiel s dieselovým pohonom pri rešpektovaní „zásad primeranosti“. Rozsudok sa týkal miest Düsseldorf a Stuttgart, ale podobné zákazy zavádza, alebo o nich uvažuje, viacero (nielen) nemeckých miest.
V kombinácii s rastom predaja hybridov a elektrických áut sa vytvára efekt snehovej gule, ktorá na seba nabaľuje čoraz väčší podiel dopytu po nových autách.
Autobazáry v západnej Európe sa už dnes plnia dieselovými autami. Preto obavy, že na východe EÚ by v súvislosti s tým mohol vzniknúť boom nákupu ojazdených „nafťákov“, môžu byť opodstatnené.
Toyota verí hybridom
Predaj elektromobilov síce rastie, ale ich podiel na trhu je stále veľmi nízky. Medzi alternatívnymi pohonmi prevažujú hybridy, pričom v tomto segmente dominuje japonská automobilka Toyota. V súčasnosti ponúka sedem modelov áut s hybridným pohonom v rôznych kategóriách – od modelu Yaris, po RAV 4. Pri značke Lexus má až osem modelov z deviatich hybridný pohon.
Na stretnutí s médiami v predvečer autosalónu v Ženeve Toyota odhalila ďalší krok svojej stratégie pohonných jednotiek pre európsky trh. Nová generácia modelu Auris, ktorá sa bude vyrábať v budúcom roku v Burnastone v Spojenom kráľovstve, bude zahŕňať tri pohonné jednotky.
Z nich budú 2 hybridné vozidlá (Hybrid Electric Vehicle, HEV) – 1,8L HEV Powertrain – 4. generácia HEV, rovnako ako Prius a Toyota C-HR (122 k) a nový, výkonnejší 2.0L HEV Powertrain TNGA 2.0L HEV (180 k). Okrem nich bude v ponuke aj 4-valcový zážihový motor s turbodúchadlom s objemom 1,2 l (116 k).
Podobne ako po rozhodnutí z roku 2016 uviesť Toyotu C-HR bez dieselovej verzie, aj nová generácia Auris bude ponúkaná len s pohonnými jednotkami na benzín a HEV.
Ústup nafty sa týka len osobných áut. Zatiaľ
Silný zákaznícky dopyt po hybridných vozidlách (to sa týka hlavne hybridov do zásuvky, PHEV) v základných modeloch vedie Toyotu k tomu, že v roku 2018 vyradí dieselové motory zo všetkých svojich osobných automobilov.
V roku 2017 predstavovali vozidlá HEV 41% celkových tržieb spoločnosti Toyota Motor Europe, pričom predaj medziročne vzrástol o 38% na 406 000 kusov. Na rozdiel od toho, dieselový mix osobných automobilov Toyota bol v roku 2017 nižší ako 10%.
Neznamená to však úplný koniec dieselových motorov v autách značky Toyota. Automobilka bude aj naďalej ponúkať dieselové motory v úžitkových vozidlách Hilux, Proace a Land Cruiser, kde ich výkonové a prevádzkové vlastnosti oslovujú zákazníkov.
Predaj hybridných vozidiel sa však v rámci portfólia Toyoty už v roku 2015 vyrovnal predaju áut s naftovým pohonom a odvtedy podiel HEV rastie. Hybridy a elektromobily by sa časom mohli presadiť aj v oblasti úžitkových vozidiel, najmä v menších dodávkach pre zásobovanie.Obmedzenia vjazdu dieselových áut do miest by mohli takýto vývoj stimulovať.