Reklama

Toyota GR Yaris - jeden z posledných mohykánov [test]

Marek Šimunek

Ešte predtým, ako sa dostaneme k samotnému textu recenzie novej Toyoty GR Yaris musím vás upozorniť na jednu vec, tento test nie je o rozume, nie je o tom, čo by malo byť, je o pocitoch. Rovnako ako nová Toyota GR Yaris.

Skratku GR, teda Gazoo Racing pozná každý vodič, ktorí niekedy počas svojej jazdeckej kariéry okúsil ostré korenie v niektorých modeloch Toyota. GR je v ich prípade prívlastkom, ktorý znamená, že počas jazdy budete mať na svojich ústach oveľa častejšie blažený úsmev.

Obsah pokračuje pod reklamou

Najnovšia verzia Toyoty GR Yaris sa verejnosti predstavila počas autosalónu v Tokiu minulý rok. Počas uvedenia automobilka sľubovala, že novinka prinesie ešte väčší pôžitok z jazdy. Priznávam sa, že už dávno som si takto test nejakého auta neužil. Áno, nadával som, keď som na zadné sedadlá cpal deti cestou do školy, keďže toto nie je auto na tento účel.

Zase na druhú stranu stačil jeden ostrejší prejazd zákruty, jeden medziplyn pri podradení, jedno odfúknutie turba a ja som sa ocitol v blaženom stave, ktorý pozná každý milovník vône benzínu. Proste mi bolo fuk, aká je priemerná spotreba, bolo mi fuk, že do kufra dáte dve tašky z Tesca a dokonale mi bolo jedno, že po pár kilometroch z obchodu domov som v kufri našiel dokonale premiešanú drogériu a potravinami.

Všetko mi to bolo jedno, lebo toto auto vás tak chytí za srdce a je v dnešnej dobe tak výnimočné, že vám garantujem jednu vec, vždy budete hľadať výhovorky na to, aby ste svoju Toyotu GR Yaris prevetrali a vymysleli si novú trasu, cestu, alebo jednoducho čokoľvek, len preto, aby ste mohli ten motor počuť v otáčkach.

Práve on totiž zahodí všetky predsudky k trojvalcom. Tento zlobor pod kapotou má „iba“ tri valce, ktoré majú spoločný objem 1,6 litra. Presne tak! Navyše sa v Toyote trošku po večeroch pohrali a z tohto drobca vytlačili namiesto pôvodných 261 koní, čo samo o sebe nie je málo, súčasných neskutočných 280 koní! To všetko pri váhe 1 300 kg! Už začínate cítiť o čom tento recept je?

Ani sa to nezdá, ale za svoju kariéru som už pár áut skúšal, testoval. Toyota GR Yaris bola presne 230-tym testovacím autom, ktoré sa mi do rúk dostalo a aj napriek tomu, že v tom množstve boli autá výkonnejšie, drahšie, či zaujímavejšie, práve tento krpatý zlobor mi vyčaroval najväčší úsmev. Je to totiž presne ako som povedal auto, ktoré je hlavne o pocitoch, o ničom inom.

Už keď k nemu prichádzam vidím tie obrovské blatníky, neskutočný predný nárazník, ktorý samozrejme bude milovať nejeden obrubník. Po pravde je však GR Yaris pomerne vysoko nad zemou, takže to až tak horúce asi nebude. Bože, ale ten chladič s nápisom GR-FOUR, obrovské otvory na nasávanie vzduchu. Vždy sa štipnem, či sa mi nesníva.

Trojica dverí prezradí, že toto nie je drobné rodinné vozidlo do mesta. Pritom ma tak prekvapila a nejakým spôsobom potešila otázka našich detí. Sedemročný syn sa ma spýtal, či je toto auto hybridné a jeho o rok staršia sestra tvrdila, že bude určite elektrické. Žijeme takú dobu, kedy auto s výkonným benzínovým motorom, bez zbytočných vecí, ako je systém štart&stop už takmer ani neexistuje. Vďaka niektorým výrobcom, ako je napríklad Toyota to však ešte pravda nie je!

Poďme však späť k tomuto krásnemu malému zlobrovi. Asi by som volil inú farbu, ako sivú. GR Yaris sa totiž v nej stáva takou šedou myškou a to nechcete. Každopádne aj napriek farbe si väčšina vodičov potom, ako ich predbehnete všimne, že toto asi nebude taký úplne obyčajný Yaris. Vzadu totiž nechýba dvojica skutočných a nahnevaných koncoviek, ktoré to prezradia.

Poteší vás rovnako, ako mňa, že majú aj zvuk. Aj napriek tomu, že by mohol byť zvuk o niečo výraznejší, je taký, že viete o ňom, ale na druhú stranu neruší. Zas, ak budete mať svoju Toyotu GR Yaris na jazdenie počas víkendov, určite budete rozmýšľať nad tým, že zvuk mierne upravíte.

Pod obrovskými diskami s priemerom 18“ sa skrývajú výrazné kotúče bŕzd, ktoré sú vpredu 14“ a obrusované strmeňmi so 4 piestikmi. Tie zadné s priemerom 11,7“ si musia vystačiť s dvojpiestikovými strmeňmi. Práve brzdy by som však privítal o niečo ráznejšie. Chýbal mi totiž v nich ten moment zahryznutia a ich nástup bol na môj vkus pomalší.

Obsah pokračuje pod reklamou

Je to však o tom, kto čo bude preferovať a viem, že entuziasta si určite brzdy o niečo upraví, aby sa správali presne tak, ako bude potrebovať. Neberte to tak, že nie sú dobré. Sú naozaj veľmi dobré, len by som od podobne výkonného auta čakal trošku viac.

Zábava a emócie pokračujú aj v momente, keď otvorím bezrámové dvere. Sedadlá, v ktorých sedieť chceš, ale už vôbec ich nechceš vyklápať, aby si dozadu niekto sadol. Používal som štandardne iba spolujazdcovu stranu na to, aby si deti sadli dozadu. Jednoducho ma nebavilo vždy nastavovať sedadlo, keďže mu chýba akýkoľvek jednoduchý prístup dozadu a rýchle odklopenie.

Je to samozrejme daň za to, že toto nie je auto, v ktorom sa bude niekto voziť vzadu. Sú to tie malé riešenia, na ktoré by ste v inom aute nadávali od rána do večera, ale v tomto prípade je to niečo, čo Toyote GR Yaris s úsmevom prepáčite.

Rovnako radi odpustíte tvrdé plasty, ktoré sú v interiéri, alebo takmer pravé uhly na palubnej doske. Je to taký príjemný náznak toho, ako to v skutočnosti vyzerá v rally špeciále, kde všetko má funkciu a všetko sa jej podriaďuje. Zbytočne by ste hľadali lakťovú opierku, alebo iné komfortné prvky a tak to je správne.
Čo však nájdete a poteší vaše srdce tak, ako som sa potešil aj ja, je určite manuálna ručná brzda, ktorá je krásne plynulá.

Keďže je GR Yaris štvorkolkou, ktorej nastavenie môžete vďaka samostatnému voliču meniť medzi pomermi 50:50, 70:30, 80:20 medzi predkom a zadkom, verte mi, že si užijete veľa zábavy s ručnou a pri jazde bokom. Je to auto, ktoré je krásne čitateľné a už v základnom režime pri všetkých asistentoch zapnutých vám dovolí málo vyhodiť zadok.

Keď už sme pri asistentoch, samozrejme aj tu sú. Ako som spomínal chýba systém štart&stop, čo je určite fajn, ale otravné vedenie v jazdných pruhoch, či upozorňovanie na prekročenie rýchlosti tu je prítomné. Spolu s adaptívnym tempomatom, ktorý môžete prepnúť do štandardného režimu. To pre prípad, že by ste sa chceli týrať nudnou jazdou po diaľnici.

Toyota GR Yaris však viac ľúbi zákruty a nie to, keď jej nejaký automat diktuje, aby neprekročila stredovú čiaru. Našťastie sa všetky systémy dajú vypnúť, aj keď ich deaktivácia si vyžaduje trošku cviku. Nastavenia sú totiž skryté pomerne hlboko v menu. Objavil som však jedno zázračné tlačidlo, ktoré všetko zmení a vypne.

Musíte však s ním narábať naozaj opatrne, keďže je to tlačidlo na vypnutie stabilizačného systému, takže to spravte iba ak viete, čo robíte a na mieste, kde si to môžete dovoliť. Vypnutím stabilizačného systému sa GR Yaris mení zo zlobra na zbraň. Na palubnej doske sa rozsvieti kontrolka Expert a potom je už všetko len na vás.

Musíte sa pripraviť na to, že ovládanie a udržanie auta na ceste bude len na vás, ale na druhú stranu si užijete nádherne čitateľné a vyvážené auto, ktoré bude na vašej ruke robiť zimomriavky. Fakt je to niečo úžasné. Keď k tomu pridáme to, že automat viete používať v manuálnom režime. Radenie je presné, rýchle a navyše akonáhle budete GR Yaris držať v otáčkach čakajú vás krásne medziplyny. Proste kompletný balíček.

Toyota GR Yaris je exot, ale v tom najlepšom slova zmysle. Je to auto, ktoré vám prinesie neskutočnú mechanickú radosť. Pri jazde na hrane totiž z neho počujete každý škripot, každé vrznutie, cítite mravca na ceste a vnímate postupne celé auto. Je pravda že v inom aute, by ste na toto všetko hundrali, ale GR Yarisu to zožeriete aj s navijakom.

Obsah pokračuje pod reklamou

A tak to je správne. Ako som napísal v úvode, toto auto nie je o rozume, je o emóciách a tých dá Toyota GR Yaris svojmu majiteľovi neskutočné množstvo. Jeho cena síce mierne prekračuje 50 tisíc eur, ale tá radosť naozaj stojí za to. Práve preto si tento kúsok nechávam medzi testovanými autami na špeciálnom mieste.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.