Hoci Toyota, ktorá už dodáva sériovo vyrábaný model Toyota Mirai s pohonom na palivové články, patrí k „vodíkovým favoritom“, k elektrickým pohonom má takisto blízko. Dáva to zmysel, keďže Toyota je zároveň priekopníkom hybridných áut v novodobej histórii.
Teraz automobilka odhalila, že pracuje na pokrokových batériách s pevným elektrolytom, ktoré pravdepodobne budú znamenať prevrat v elektromobilite. Toyota pred časom úzko spolupracovala s Teslou, v ktorej od roku 2010 vlastnila aj 3,15 percent akcií. Pred pár mesiacmi sa však týchto akcií zbavila a oznámila, že sa vývoju elektromobilov bude venovať vo vlastnej réžii.
Vodík až na druhom mieste
Objavili sa aj názory, že by Toyota mohla z alternatívnych pohonov preferovať vodík. V oblasti palivových článkov patrí totiž takisto k priekopníkom. V septembri však spoločnosti Toyota, Mazda a Denso založili novú spoločnosť EV C.A., ktorá sa zameria na vývoj elektromobilov novej generácie, takže preferencie budúcej mobility začínajú byť jasné.
Batériové elektromobily (označujeme ich tak preto, lebo vodíkové autá sú v skutočnosti tiež elektromobily) sú však pravdepodobne budúcim víťazom v dopravných trendoch. Nebudú to ale tie elektromobily, ktoré poznáme dnes.
Revolučnú zmenu spôsobia batérie a dôjde k tomu, v čo sme dávno dúfali. Elektromobily budú mať dlhý dojazd, rýchlo sa nabijú a ich ceny nebudú radikálne vyššie od porovnateľných áut s klasickým spaľovacím motorom.
„V súčasnosti pracujeme na niekoľkých variantoch riešení batérií novej generácie, ale najsľubnejšie sú akumulátory s pevným elektrolytom,” povedal šéf Toyoty Takeshi Uchiyamada na autosalóne Tokyo Motor Show.
Toyota Mirai s dojazdom 650 km na jednu nádrž vodíka už nebude jednoznačným favoritom v súťaži s elektromobilmi. Veď aj čerstvo predstavený Tesla Roadster 2 má prekonať na jedno nabitie vzdialenosť až 1000 kilometrov. A to zrejme ešte používa súčasné Li-ion batérie.
Kľúčom sú nové batérie
Podľa názoru Toyoty batérie s pevným elektrolytom úplne zmenia trh s elektromobilmi a hybridmi. Japonský výrobca však plánuje začať s predajom áut s takýmito batériami až po roku 2020. Inžinieri ešte musia vyriešiť niektoré technické problémy spojené s masovou výrobou batérií s pevným elektrolytom, preto Toyota očakáva ich komercializáciu v priebehu najbližších rokov.
Nová technológia predstavuje zdokonalenie lítium-iónových batérií, v ktorých bude tekutý alebo gélový elektrolyt nahradený elektrolytom v pevnej fáze. Podľa Toyoty toto riešenie zdvojnásobí kapacitu dnešných lítium-iónových batérií, čím sa zvýši dojazd elektromobilov. Zároveň sa skráti čas nabíjania.
To umožní znížiť náklady na výrobu pohonu do elektromobilov. Pri rovnakej kapacite batérie bude pohonná jednotka podstatne menšia.
Didier Leroy, viceprezident Toyoty, pripomenul, že firma je priekopníkom v elektrifikácii automobilov. Moderné dejiny vozidiel využívajúcich elektrický motor sa začali pred 20 rokmi premiérou hybridu Toyota Prius. V súčasnosti je Toyota lídrom na trhu s hybridmi, z ktorých vo svete ponúka 34 modelov. Ich celkový predaj prekročil 10 miliónov vozidiel.