Pri kúpe nového, alebo aj jazdeného auta, nás zaujíma aj to, ako je dané vozidlo bezpečné a či v prípade nehody sa o nás „postará“. Na takéto údaje slúži už niekoľko rokov testovanie Euro NCAP. Ktoré autá v tomto testovaní skutočne prepadli?
Euro NCAP, alebo Európsky program hodnotenia nových automobilov, je nezávislý bezpečnostný orgán pre nárazové testy, ktorý dôsledne posudzuje bezpečnosť nových automobilov a pomáha ďalej zdokonaľovať technológiu bezpečnosti automobilov.
Euro NCAP poskytuje skóre bezpečnosti pri náraze ako percentuálne hodnotenie, takže môžete porovnávať výsledky medzi rôznymi značkami a modelmi. Hodnotenia sa udeľujú v štyroch kategóriách:
1. Ochrana dospelých cestujúcich
Hodnotenie ochrany dospelých pasažierov je založené na scenároch zrážky, ktoré simulujú čelný náraz, bočný náraz do pohybujúceho sa objektu a náraz do pevného objektu. Zohľadňuje sa aj ochrana krčnej chrbtice a účinnosť autonómnych brzdových systémov.
2. Ochrana detských cestujúcich
Toto skóre je založené na troch faktoroch, a to na ochrane poskytovanej detskými zádržnými systémami pri čelnom a bočnom náraze, na schopnosti umiestniť zádržné systémy rôznych veľkostí a dizajnu a na systémoch, ktoré uľahčujú bezpečné používanie detských sedačiek.
3. Ochrana chodcov
Euro NCAP určuje bezpečnosť nových áut z pohľadu chodca na základe posúdenia rizika poranení hlavy, panvy a nôh v dôsledku rôznych štruktúr prednej časti vozidla, konkrétne kapoty, čelného skla, okraja kapoty a nárazníka.
4. Safety Assist
Toto skóre je zostavené z asistenčných technológií vodiča, ktoré Euro NCAP určilo ako ponúkajúce najväčšiu bezpečnosť. Monitoruje zahrnutie všetkého, od pripomenutia nezapnutých pásov až po pokročilejšie systémy, ako je elektronická kontrola stability, obmedzovače rýchlosti a výstrahy, asistent udržiavania v jazdnom pruhu a autonómne núdzové brzdenie.
Tentokrát sme sa pozreli na 5 vozidiel v každej kategórii, ktoré mali toto hodnotenie najnižšie. Do filtra sme zaradili len vozidlá testované v rokoch od 2020 do 2023, teda tu nájdete pomerne nové kúsky, ktoré sa ešte stále vo veľkom vyrábajú.
Ochrana vodiča
- Renault ZOE (43 %)
- Dacia Spring (49 %)
- Hyundai i10 (69 %)
- Dacia Logan (70 %)
- Dacia Sandero Stepway (70 %)
Ochrana pasažierov
- Renault ZOE (52 %)
- Dacia Spring (56 %)
- Dacia Jogger (69 %)
- Dacia Logan (72 %)
- Dacia Sandero Stepway (72 %)
Ochrana chodcov
- Dacia Spring (39 %)
- Dacia Logan (41 %)
- Dacia Sandero Stepway (41 %)
- Renault ZOE (52 %)
- Dacia Jogger (69 %)
Bezpečnostné systémy
- Renault ZOE (14 %)
- Dacia Spring (32 %)
- Dacia Jogger (39 %)
- Dacia Logan (42 %)
- Dacia Sandero Stepway (42 %)