Interbrand, divízia Omnicomu, každoročne analyzuje a zostavuje rebríček sto najhodnotnejších značiek sveta. Pozrite si ako dopadla prvá desiatka za rok 2016. Prvé miesto zaručene prekvapením nebude.
Než pristúpime k rebríčku TOP 10 značiek, povieme si zopár zaujímavých miest zo zvyšného rebríčku. Na 100. mieste sa napríklad umiestnila Tesla Motors, ktorá sa prvýkrát na rebríček dostala.
Na 58. mieste sa napríklad ukázal japonský gigant Sony, ktorý si oproti minulému roku o 8% polepšil. Volkswagen z Nemecka sa umiestnil na 40. mieste.
Zaujímavé je aj 28. miesto, kde sa objavil výrobca plienok Pampers. Nachádza sa rovno medzi kuriérskou službou UPS a obchodom s oblečením ZARA.
Facebook napriek tomu, že zaznamenal prudký rast, sa nachádza „iba“ na 15. mieste. Nakoniec spomenieme, že nemecké BMW si zaslúžilo trochu demotivujúce 11. miesto. Teraz už k samotnej desiatke.
10. GE
General Electric je gigant a medzinárodný konglomerát vo sfére elektroniky, energetiky, financií a technickej infraštruktúry. Spoločnosť vznikla v roku 1892.
Hodnota značky GE oproti roku 2015 stúpla o 2% a momentálne je na hranici približne 43,130 miliárd. Ročný obrat firmy je 140 milárd dolárov.
9. Mercedes-Benz
Nemecký medveď si oproti minulému roku polepšil až o 18% a to nezačal predávať ani elektrické automobily.
Značku myslím, že netreba bližšie predstavovať, no jej história siaha až do roku 1883. Oficiálna spoločnosť Mercedes-Benz však bola založená až v roku 1926.
Hodnota značky každým rokom iba stúpa, okrem malého poklesu v období krízy (2008-2009). V roku 2016 dosiahla hodnotu 43,490 miliárd dolárov.
8. Amazon
Najznámejší internetový obchod, ktorý sa posledné roky venuje aj cloudovým a počítačovým službám si v roku 2016 polepšil o 33%.
Hodnota značky Amazon po každoročnom raste dosiahla hodnotu 50,338 miliárd dolárov. Spoločnosť pritom vznikla len v roku 1994.
7. Samsung
Napriek tomu, že rok 2016 nie je pre Samsung zrovna najšťastnejším, juhokórejský gigant môže byť rád za 14% rast hodnoty značky Samsung.
Spoločnosť Samsung vznikla v roku 1938 a jej momentálna hodnota značky je 51,808 miliárd dolárov.
6. IBM
Technologické spoločnosti očividne vládnu rebríčku a na šiestom mieste sa tentokrát umiestnila spoločnosť, ktorá spravila revolúciu vo sfére informačných technológiách. IBM vzniklo ešte v roku 1911, kedy o počítačoch dnešného typu mohli len snívať.
Tento rok však klesla jej hodnota značky o 19% a momentálne je na úrovni 52,500 miliárd dolárov. Klesajúca tendencia je pri IBM prítomná už od roku 2013.
5. Toyota
Mnohých asi prekvapí, že japonská Toyota v rebríčku porazila automobilových velikánov ako BMW, Mercedes, či Volkswagen, no je to tak. Spoločnosť vznikla v roku 1937.
Hodnota značky si polepšila o 9% a môže sa pochváliť úctyhodnou hodnotou 53,580 miliárd dolárov.
4. Microsoft
Spoločnosť vznikla v roku 1975 a okrem počítačov sa venuje aj mobilným perifériám, herným konzolám, operačným systémom a programovaniu
Hodnota značky spoločnosti Billa Gatesa je na úrovni 72,795 milárd dolárov. Ide o už trochu markantnejší rozdiel, než pri predchádzajúcich spoločnostiach.
3. Coca-Cola
Čo by to bol za rebríček keby tam nebola Coca-Cola. Prvá spoločnosť, ktorá nie je technologická. História Coca-Coly siaha až do roku 1886. Netreba zabúdať, že pod konglomerát nepatrí iba jeden ikonický nápoj, ale aj 500 ďalších značiek ako napríklad Fanta, či Sprite.
Hodnota značky je momentále 73,102 miliárd dolárov, čo predstavuje 7% pokles oproti roku 2015.
2. Google
Blížime sa do finále a druhé miesto obsadil technologický gigant a najväčší internetový vyhľadávač na svete.
Google si polepšil o 11% a hodnota značky Google dosiahla slušných 133,252 miliárd dolárov. Pre Google však nebol rok, kedy by nestúpal a pritom sa jedná o najmladšiu firmu z nášho rebríčku. Google vznikol v roku 1998.
1. Apple
Kto by čakal niečo iné, než jabĺčkového kráľa, ktorého všetci hejtujú a zároveň všetci kupujú jeho produkty.
Myslíme, že produkty ako iPhone, Mac, iPad, iPod, či Apple Watch netreba bližšie predstavovať. Apple je skrátka kráľ a to ako na trhu s elektronikou, tak aj v prestíže značky.
Apple vznikol pred 40. rokmi v roku 1976. Môže sa pochváliť obratom viac ako 233 miliárd ročne a hodnotou značky 178,119 miliárd dolárov. Práve za tieto ukážkové čísla mu právom patrí prvé miesto.
Celú stovku značiek si môžete pozrieť na oficiálnej stránke rebríčku.