- #Novinky
- 6 min.
- 12.2.2022
The King's Man: Prvá misia vám ukáže tvorivé stvárnenie prvej svetovej vojny
Výhody
- Skvelá výprava a vizuál
- Zábavný príbeh o počiatku Kingman
- Postava Rasputina
Nevýhody
- zbytočné klišé
- predvídateľný scenár
Po vydarených dvoch častiach prichádza prequel, ktorý vám ukáže, ako vznikla džentlmenská nezávislá spravodajská služba Kingsman.
Britský režisér Matthew Vaughn nám už viac ako dve desaťročia dokazuje, že vie robiť filmy a že má špecifický talent na akčné filmy. Spomeňme si na vynikajúci superhrdinský počin Kick-Ass či výborné oživenie komixovej série v podobe X-Men: Prvá trieda.
V roku 2014 natočil Matthew Vaughn film Kingsman: Tajná služba, ktorý na jednej strane prinášal bláznivú akciu spojenú s komédiou a na strane druhej vzdával poctu sérii o agentovi 007.
Nasledovalo nie menej vydarené pokračovanie Kingsman: Zlatý kruh. Miesto nadväzujúceho pokračovania trilógie sa však režisér rozhodol vrátiť sa do minulosti a siahnuť po vďačnom formáte prequelu, čiže filmu, ktorý spracováva udalosti pred pôvodnými filmami. Výsledkom je The King’s Man: Prvá misia, film, ktorý akciu spolu s historickými udalosťami dohnal do absurdnosti.
Svet je plný zla a napriek prehnanej starostlivosti rodičov, nemôžu svoje deti chrániť večne. Táto téza je hlavnou myšlienkou filmu, ktorý sleduje príbeh otca a syna, na pozadí ktorého sa lámu veľké svetové dejiny prvej svetovej vojny. Tie sú upravené tak, aby sedeli do príbehu veľkej plánovanej konšpirácie voviesť svet do (omylu) vojny. Preto vás neprekvapí, keď uvidíte, ako spolupracujú Rasputin, Lenin, Mata Hari či Gavrilo Princip. Tí všetci podľa scenáru pracujú pre tajnú organizáciu, ktorá má jediný cieľ – dostať Veľkú Britániu na kolená. Nebránia sa pritom použiť manipuláciu, revolúciu, vydieranie či atentáty.
Pri The King’s Man: Prvá misia treba vyzdvihnúť, že aj keď pre účely akčného bijáku boli činy historických postáv príliš dramatizované a historický revizionizmus je hojne využívaný, historické fakty boli ponechané.
Gavrilovi Principovi sa skutočne podarilo zavraždiť následníka trónu Františka Ferdinanta d’Este skôr vďaka náhode ako na základe pôvodného plánu, Rasputin bol skutočne otrávený, utopený a zastrelený a USA skutočne váhali so zapojením sa do vojny aj keď kvôli iným príčinám než bolo ukázané vo filme.
Aj keď je vo filme veľa momentov, nad ktorými sa ľudia študujúci históriu skôr pousmejú, budú vás baviť a práve vďaka ich absurdnosti sa budete vyslovene smiať. Pre tých, ktorí historické súvislosti nemajú v merku, pôjde o vtipne a trefne ukázané historické udalosti. The King’s Man zároveň naturalisticky vykresľuje hrôzy vojny priamo zo zákopového boja, pri ktorom zomreli milióny nevinných ľudí, ktorí boli častokrát poslaní na smrť a niekedy zomreli zbytočne aj vďaka hlúpej náhode.
Samostatnú pochvalu si zaslúži vykreslenie postavy Rasputina, kde sa tvorcovia naozaj utrhli z reťaze a priniesli originálnu postavu, ktorej nepredvídateľné správanie a čudné momenty si budete užívať. To, čo sa podarilo Vaughnovi pri scéne v kostole pri prvom Kingsmanovi, sa podarilo aj tu pri ústrednom súboji s Rasputinom a je výborné to sledovať na veľkom plátne.
Osobitnou kapitolou je scenár, ktorý pokiaľ máte napozerané filmy a ste dostatočné pozorný, prekuknete už na začiatku. Preto pre vás záverečné odhalenia či nečakané momenty nebudú až tak nečakané. Neoslovia vás ani vtipy, ktoré nie sú také ostré ako v prvej časti či dialógy, ktoré nepomôžu príbehu, ktorý niekde na polceste stratí na napínavosti. Samotná motivácia hlavného záporáka sa taktiež niekde stratí v preklade a je odbitá jednou vetou. Ostáva vám tak iba akcia a množstvo predvídateľných momentov, ktoré prerastajú do klasických klišé.
Napriek množstvu klišé a deus-ex machina momentov ponúka The King’s Man: Prvá misia to, čo od akčného filmu očakávate – skvelý vizuál, prívetivú hudbu, množstvo bláznivej akcie a výborné herecké obsadenie. Tomu dominuje skvelý Ralph Fiennes, ktorý je pre úlohu britského džentlmena ako stvorený. Navyše si film zachováva svoju typickú britskú eleganciu plnú džentlmenov, historických áut a hlavne nádherných kostýmov.
Ostatné postavy mohli dostať určite aj viac priestoru. Gemma Arterton ako vedľajšia ženská postava dostala napriek svojim kvalitám málo dialógov. Rovnako zamrzia veľké herecké mená, ktoré sa vo filme iba mihnú a pôsobia len ako kulisa. Spomeniem Stanleyho Tucciho, ktorý sa objaví iba na pár sekúnd, či talentovaného Daniela Brühla, ktorého jednostranné šablónovité stvárnenie pôsobí až groteskne.
Matthew Vaughn si týmto počinom pripravil pôdu pre ďalšie časti. Vďaka kľúčovým historickým udalostiam 20. storočia má séria zarobené na ďalších niekoľko pokračovaní. Matthew Vaughn zároveň týmto filmom potvrdil, že má záujem rozvíjať sériu ďalej a urobiť z nej v rámci žánru akčných komédií dôstojnú sériu o britských špiónoch džentlmenoch zo Savile Row tak, ako je James Bond zástupca v rámci akčných dramatických filmov zo špionážneho prostredia.