Reklama

Testovacia trať pre Hyperloop sa začne stavať v Kalifornii už na budúci rok

Juraj Procházka

Neuplynuli ani dva roky odkedy šéf Tesla Motors a SpaceX Elon Musk predstavil myšlienku „dopravy budúcnosti. Vzdialenosť 610 km medzi San Franciscom a Los Angeles by chcel prekonávať nadzvukovou rýchlosťou za 30 minút. Dopravným prostriedkom však nemá byť nejaký reinkarnovaný Concorde, ale špeciálne metro, ak sa to tak dá povedať.

hyperloop-trasa

Pozrite si: Hyperloop: najrýchlejšie pocestujeme potrubnou poštou

Dopravný systém Hyperloop (Hyperslučka) je totiž hybridom medzi potrubnou poštou a rýchlovlakom na magnetickom vankúši a to celé ešte trochu inak. Kapsuly obsahujúce kabínu pre 4-6 cestujúcich, nákladný priestor a pohonnú jednotku sa majú pohybovať v potrubí so zriedeným vzduchom pomocou kompresoru a lineárneho motora. Postupne má zrýchliť až na 1200 km, čo je viac ako rýchlosť zvuku.

hyperloop-kabina

Nejde však len o fantázie technického rojka. Elon Musk je totiž vizionár, ktorý rád svoje sny materializuje. Darí sa mu to pri letoch do vesmíru (SpaceX), aj pri rozvoji elektromobility (Tesla Motors), hoci oboje je behom na dlhé trate. Aj Hyperloop je náročnou výzvou, našiel už však mnoho podporovateľov, aj prvých investorov.

Už na budúci rok plánuje spoločnosť Hyperloop Transportation Technologies (HTT) začať s výstavbou funkčnej testovacej trate pre Hyperloop o dĺžke 8 kilometrov, informoval portál Daily Mail.

Má sa nachádzať v Kalifornii, symbolicky na polceste medzi Los Angeles a San Franciskom, v zatiaľ neexistujúcom „zelenom“ meste Quay Valley, ktoré má byť zásobované  sl­neč­nou ener­giou. Výstavba trate si vyžiada 100 mi­lió­nov do­lá­rov a jej prevádzku energeticky takisto pokryjú z veľkej časti fotovoltaické panely umiestnené na dopravnej rúre.

hyperloop-testovacia-trasa

Predstava testovacej trasy Hyperloop v Kalifornii. Foto: HTT

Výkonný šéf HTT Dirk Ahlborn hovorí, že na projekte externe pracuje už viac ako 100 inžinierov z firiem ako Boeing, NASA, Yahoo!, Airbus, SpaceX, alebo Salesforce. Okrem toho sa vývoja zúčastňuje (väčšinou diaľkovo) asi 25 doktorandov architektúry z Kalifornskej Univerzity v Los Angeles (UCLA). Práce sa momentálne sústreďujú na vývoj troch oblastí projektu – trasa, kabína a stanice.

hyperloop-kabina2

Na testovacej trati sa v každom prípade nebudú kabíny pohybovať nadzvukovou rýchlosťou. Na to je príliš krátka a ráta sa „len“ s rýchlosťou do 322 km.

Ak by mala kabína zrýchliť z nuly na 1200 km na dráhe 4 km a menej (treba počítať zhruba s rovnakou trasou na brzdenie), zrýchlenie by bolo pre cestujúcich nepríjemné a jazda extrémne neefektívna. Pre nadzvukové rýchlosti bude podľa vývojárov potrebná trasa aspoň 160 km.

Pozrite si Hyperloop už má svoj dream team a prvé financie na ďalší vývoj

Testovacia trať by mala byť dokončená v roku 2018, pričom niektoré zdroje tvrdia, že sa bude využívať aj priamo v dopravnom systéme v Quay Valley, iné hovoria len o skúškach a overovaní technológie. Širšie nasadenie dopravy Hyperloop však vývojári očakávajú až po roku 2030.

Zdroj a foto: Daily Mail, HTT

 

 

 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.