Reklama

TEST Toyota bZ4X - elektrická premiéra s decentnými parametrami

Tomáš Kuník

Automobilka Toyota má s batériami a elektrifikovaním svojich áut veľmi dobré skúsenosti. Dlhodobo ide o lídra v hybridných pohonoch a často je v novinárskych testoch, ale aj medzi bežnou verejnosťou, skloňovaný ako to najlepšie medzi ostrou konkurenciou. Toyota sa dlhodobo držala tejto cesty, kedy zákazníkov lákala na tichu elektrickú jazdu v jednotkách kilometrov bez nutnosti dobíjania batérie.

Po veľkej dominancii v hybridnom pohone sa napokon posunula aj do sféry plug-hybridných pohonov, kde však rovnako vzbudila pozitívne ohlasy s modelom Prius a neskôr aj RAV4. Medzičasom sa Toyota venovala vodíku s modelom Mirai, no vozidlo s čisto elektrickým pohonom bolo stále v nedohľadne. Napokon sme sa v roku 2021 dočkali odhalenia prvého elektrického modelu so zaujímavým označením bZ4X.

83 %
Toyota bZ4X nie je zlý elektromobil, najmä ak ide o vôbec prvý v portfóliu automobilky. Ponúka celkom solídne nabíjanie (aj keď s limitom), dobré parametre či futuristický vzhľad. Zamrzí však nižšia kapacita batérie, za čo samozrejme platí nižším dojazdom.

Výhody

  • Moderný dizajn exteriéru
  • Záruka na batériu 1 milión kilometrov
  • Podarený prvý elektromobil Toyoty z hľadiska parametrov

Nevýhody

  • Limit DC nabíjaní po sebe – maximálne 3,8 krát
  • Zlá kvalita 360 stupňovej kamery
  • Interiér by si zaslúžil viac prémiových materiálov
Obsah pokračuje pod reklamou

Ak sa vám náhodou zdá názov krkolomný, vysvetlenie jeho významu je veľmi jednoduché. Čisto elektrické verzie áut bude Toyota predávať práve pod označením bZ, čo je iba skratkou slov Beyond Zero. Je skutočne pozitívne, že aj Toyota sa napokon rozhodla vstúpiť do boja medzi drvivú väčšinu automobiliek v segmente elektromobility, najmä ak má bohaté skúsenosti s batériami v hybridných pohonoch.

Toyota bZ4X je teda prvým elektromobilom od japonského výrobcu a rozhodne to v ostrej konkurencii nemá jednoduché. Zatiaľ čo väčšina už v tomto období uvádza na trh druhú, tretiu či štvrtú verziu svojho elektromobilu, očakáva sa, že Toyota sa im minimálne vyrovná. Svetu elektromobility však stále pomerne vytrvalo odoláva Mazda, ktorá síce v roku 2021 prišla s modelom Mazda MX-30, no poriadneho nástupcu sme sa zatiaľ nedočkali.

Aby som však Toyota zbytočne nekrivdil, nami testovaný model bZ4X už tiež nie je vyslovenou prvotinou a prešiel si už miernou generačnou úpravou. Toyota si je plne vedomá svojej pozície, a tak ide do boja s tým najlepším, čo momentálne má k dispozícii. Aj keď to tak možno na prvý pohľad nevyzerá, aj pri bZ4X je viditeľný a aj citeľný jasný podpis automobilky.

Dizajnovo na mnohých miestach jasne vybočila z bežných línií, no stále v sebe ukrývajú nezameniteľnú identitu. Typické sú výrazne ostrejšie hrany v kombinácii s čistejšími tvarmi s minimalizovanými funkčnými prvkami, ktoré sú nutné vo verziách so spaľovacím motorom, ako aj celkom odlišná línia svetiel, čím spoločne vytvárajú futuristický vzhľad.

Najmä pri predstavení bol tento dojem výrazne nadčasový, aj keď postupom času sa už dostáva do roviny normálnosti. Dôkazom je napríklad aj nový Prius, ktorý má mnohé črty spoločné práve s bZ4X. Čistá predná maska, úzke predné svetlá či zadný LED pás, kde priestor rovnako dostávajú ostrejšie hrany. Celkovo auto na ulici púta pozornosť, avšak napriek tvarom sa tu spája futuristický dojem s eleganciou.

Elektrické SUV pôsobí robustne, na dĺžku má 4,69 metra, na šírku 1,86 metra a na výšku 1,65 metra. Rázvor kolies je veľmi slušných 2,85 metra a svetlá výška 17,7 centimetra. Toyota pri bZ4X spomína aj brodivosť, ktorá je stanovená na 50 centimetrov. K dispozícii je v dvoch verziách čo sa do pohonu a výkonu týka. My sme testovali lacnejší variant, teda s nižším výkonom a iba pohonom jednej nápravy.

Toyota sa rozhodla ponúknuť bZ4X vo verziách s predným náhonom a výkonom 150 kW, ako aj vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 160 kW. Zatiaľ čo mnohé automobilky sa pri elektromobiloch obracajú na varianty zadný pohon alebo AWD, Toyota na to ide inak. Ide o podobnú cestu, ako zvolilo Volvo pri novom XC40, kedy po dlhej dobe prináša práve predný náhon. Očakával by som, že auto môže mať problém pri prenášaní výkonu na cestu najmä na mokrej ceste, no nie je to tak.

Môže za to predovšetkým rozmer kolies a kombinácia hmotnosti vozidla (necelé 2 tony) s ponúkaným výkonom a krútiacim momentom 265 Nm. Rozhodne zaujímavý je aj prístup pri verzii s pohonom všetkých štyroch kolies, kedy Toyota síce pridáva druhý motor, ale systémový výkon zvýšili len o 10 kW. Zároveň, výkon rovnomerne rozdelili, takže každý z nich dokáže odovzdať maximálne 80 kW. Čo sa týka dynamiky jazdy, ak by ste očakávali veľmi prudké zrýchlenia, tu zostávame pri zemi.

Toyota bZ4X nie je o lámaní krkov, ale skôr bežnej jazde s o niečo lepšou dynamikou na akú ste zvyknutí z bežných áut. Skutočne, na daný výkon je jazda veľmi príjemná a nemusíte sa báť ani predbiehania. Ak budete potrebovať výkon, dostanete ho takmer okamžite. Predsa len, zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 7,5 sekundy nie je vôbec zlé a maximálna rýchlosť 160 km/h taktiež stačí. Celkovo je jazda komfortná, a to ako z hľadiska podvozku, tak aj hluku v interiéri. Interiér ako taký je rovnako futuristický ako exteriér.

Najviac zaujme spracovanie volantu, ktoré je robustné a smerom k palubnej doske prechádza cez širokú konštrukciu. Volant ako taký mi nevadil, je to predsa len vec v kusu a ak sa to neodráža na manipulácii s ním počas jazdy, som s tým úplne v pohode. Avšak, samotný tvar volantu už zasahoval do pozície, z ktorej som mohol sledovať palubný počítač. Nech som si sedadlo a volant nastavil akokoľvek, časť displeja som som skrátka nevidel – primárne išlo o dojazd a stav batérie v percentách.

Interiér ako celok nepôsobí možno očakávaným prémiovejším dojmom. Tým nechcem povedať, že je zlý, no nepôsobí tak dobre ako by som možno čakal. Sedadlá kombinujú látku s kožou, kde látka je práve na sedacej časti, čo zase v zime oceníte pri vyhrievaní sedadiel, pričom rovnaký látkový poťah sa nachádza aj na palubnej doske. Ďalej tu prevládajú skôr prvky z mäkčeného plastu, avšak napríklad stredová konzola je vystlaná čiernym lesklým plastom a tiahne sa až k 12,3 palcovému dotykovému displeju infotainmentu.

Obsah pokračuje pod reklamou

Kvalita zobrazovania je veľmi dobrá, rovnako aj samotná grafika. S prehľadnosťou systému som nemal problém, avšak niektoré nastavenia súvisiace s e-pohonom by mohli byť dostupnejšie. Zároveň chýbali možnosti, ktoré by zobrazovali detailné informácie o nabíjaní, spotrebe a ďalších parametroch. Napríklad také nastavenie limitu nabíjania v aute je, no skryté hlboko v nastaveniach. Dokonca si môžete nastaviť maximálny výkon aj pri DC nabíjaní, čo je pomerne neobvyklé a túto možnosť určite vítam.

Jednu veľkú výhradu by som mal k parkovacej kamere, ktorá síce ponúka aj vtáčí pohľad, no kvalita zobrazenia je naozaj veľmi nízka. Všetky základné ovládacie prvky ako klimatizácia, vyhrievanie sedadiel či volantu, sú dostupné hneď pod displejom s dedikovanými tlačidlami. To je opäť veľmi praktické, a síce systém ako taký je plynulý, takto si dokážete ovládanie ešte viac urýchliť. Samotná navigácia je absolútne postačujúca na bežné navigovanie, avšak nabíjacie stanice až tak dobre zvládnuté nemá.

Takmer úplne všetky verejné stanice síce v navigácii nájdete, nedokáže už s nimi pracovať pri navigovaní – teda nenaplánuje vám potrebné zastávky na nabíjanie, no taktiež nedokáže odhadnúť stav percent či zostatok dojazdu v cieli. V tomto smere bude musieť Toyota ešte zapracovať. Čím ale väčšinu konkurencie predbieha je hlasové ovládanie v Slovenčine. Jasné, nie je dokonalé, ale funguje a osobne som s ním vedel celkom dobre pracovať, pričom napríklad aj hlasové zadávanie navigácie dokázalo vykonať s ľahkosťou.

Toyota bZ4X sa za vnútorní priestor nemusí hanbiť. Vzhľadom na rozmery je priestor pre vodiča či spolujazdca veľmi dobrý a rovnako tak aj pre pasažierov vzadu. Tí majú k dispozícii 2 USB porty a výduchy klimatizácie bez možnosti nastavenia teploty, keďže inštalovaná je tu len dvojzónová klimatizácia, avšak s tepelným čerpadlom pre efektívnejšie kúrenie v zimných mesiacoch. Kufor má objem 452 litrov.

Bez ohľadu na zvolenú motorizáciu je k dispozícii jedna veľkosť akumulátora. Toyota bZ4X je dodávaná s batériou s kapacitou 71,4 kWh, z čoho je využiteľných 64 kWh. Maximálny nabíjací výkon je slušných 150 kW, čo je na dnešné pomery už zlatý štandard. Nabíjanie z 10 na 80 % tak zvládne za 30 minút, čo je tiež už pomerne bežné pri porovnaní s konkurenciou. Samozrejme, od zvolenej verzie pohonu sa líši dojazd.

Pri nami testovanej verzii dosahuje až 500 kilometrov, pri verzii s pohonom všetkých kolies je to 458 kilometrov. Skutočné čísla dojazdov sú samozrejme nižšie, aj keď pri klasickej jazde po okresných cestách či v meste sa k nim dá aspoň priblížiť. Nabíjanie ako také si ale zaslúži viac pozornosti, nakoľko Toyota tu limituje rýchle DC nabíjania na približne 3,8 za sebou, následne výkon nabíjania zníži na cca 45 kW počas nasledujúcich 24 hodín. Túto logiku už Toyota prehodnotila, nakoľko pôvodne bol limit len na 2 nabíjania.

Ja som počas týždňa s bZ4X absolvoval viaceré nabíjania aj na dlhších cestách, pričom na spomínaný limit som vždy myslel a obával sa, či mi náhodou auto nezníži nabíjací výkon a cesta sa predĺži. Problémom totiž je, že Toyota poriadne nevysvetlila, ako logika tohto limitu funguje – či sa počíta počet nabíjaní bez ohľadu na nabitú energiu, alebo do prepočtov vstupuje práve čas či dokonca objem dobitej energie

Zvýšením limitu sa bZ4X stáva výrazne použiteľnejší elektromobil, no riziko limitovania tu stále je. Ak by ste chceli dať na otočku Chorvátsko, pravdepodobne by sa Vám cesta výrazne predĺžila. Problém ale môžete mať aj ak by ste cestovali len jedným smerom – všetko je o dĺžke trasy a spotrebe. Ak budete cestovať zo západu na Krk, nebudete mať s vysokou pravdepodobnosťou problém. Ak by ste ale išli z východu až do Zadaru alebo Splitu, treba už pre istotu počítať so držaním.

Prípadne môžete spomaliť, čím sa zníži spotreba aj potreba nabíjať. Vďaka tomuto limitu Toyota ponúka to, čo žiadna konkurencia zatiaľ nedokáže – záruku na akumulátor až 1 milión kilometrov alebo 10 rokov. V prípade, že na rýchle nabíjanie nie ste odkázaní a využijete ho len občas, pretože nabíjate prevažne pomaly, vtedy sa môžete spoľahnúť na trojfázovú palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW, ktorá batériu nabije pohodlne za približne 7 hodín.

S autom za týždňový test prešiel takmer 1000 kilometrov a spotreba sa pohybovala okolo 20 až 23 kWh / 100 km. Na trase medzi Bratislavou a Trnavou po diaľnici sa v kombinácii s pár kilometrami ciest v rámci mesta sa spotreba dostala na 20 kWh / 100 km. Zaujímavá je však cesta z Bratislavy na Oravu, kedy som vyrážal z McDonaldu, nabíjačku ZSE Drive, pred Bratislavou s batériou nabitou na 83 percent. Bohužiaľ, počas cesty celkom pršalo, čo malo negatívny vplyv na spotrebu.

Pôvodne som plánoval nabiť na nabíjačke ejoin GO v Syrex Zázrivá, avšak pred príchodom do Žiliny s 13 percentami, a to som pred Žilinou už začal spomaľovať, by som to do Zázrivej dal naozaj len veľmi tesne a tak som sa rozhodol na 5 minút zastaviť na stanici ejoin GO v Lipa Park Žilina. To stačilo na komfortný príchod do Zázrivej a rýchle nabíjanie pri kolibe Syrex. Spotreba za celú úsek bola vyššia, a to 26 kWh / 100 km, a teda dojazd cca 250 km. Pre porovnanie, pri ceste naspäť, teda „dole kopcom“ a za sucha bola spotreba slušných 18,3 kWh / 100 km, čo vychádza na dojazd 350 km.

Obsah pokračuje pod reklamou

Toyota bZ4X nie je zlý elektromobil, najmä ak ide o vôbec prvý v portfóliu automobilky. Ponúka celkom solídne nabíjanie (aj keď s limitom), dobré parametre či futuristický vzhľad. Zamrzí však nižšia kapacita batérie, za čo samozrejme platí nižším dojazdom. Navyše, aktuálne sú všetky verzie dostupné s bonusom 6 500 eur, vďaka čomu je najlacnejší model k dispozícii už za 42 tisíc.

Ak by ste chceli adekvátnu konkurenciu na porovnanie, je toho naozaj dosť. Najbližšie je Volkswagen ID.4 alebo Škoda Enyaq iV. Spomenúť môžeme aj Hyundai IONIQ 5 či KIA EV6, kde ale dostanete lepšie nabíjanie. Zaujímavou voľbou môže byť aj BMW iX1, ktoré prekvapivo nie je vôbec ďaleko cenou. Napokon, do hry prichádza aj Tesla Model Y. Všetky modely majú osadený akumulátor s vyššou kapacitou, no napríklad BMW iX1 vyhráva len o pár sto watthodín.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.