Úprimne sa priznám, že k Dacii Duster som od začiatku pristupoval s prižmúrenými očami. Po spoločne strávenom týždni však musím uznať, že si ma nový Duster získal a ak by som sa v tejto cenovej hladine rozhodoval o kompaktnom SUV bol by horúcim kandidátom. Chcete vedieť prečo? Čítajte ďalej.
Možno sa budete smiať, ale ak sa na Daciu Duster pozriem, vždy mám pocit, že to auto má niečo do seba. Takto vyvážené kompaktné SUV v tejto cenovej kategórii len tak ľahko nenájdete. Po dizajnovej stránke sa exteriér nového Dustera skutočne podaril. Niet divu, veď už prvá verzia tohto kompaktného SUV pôsobila svalnato a robustne. Dacia teda minimalizovala zmeny v prípade nového Dustera na minimum. Drobnosti, ktoré ho odlišujú sú evolúciou toho, čo priniesol prvý Duster. Pri pohľade zvonka si možno všimnete novú masku, iné predné a zadné svetlá a tiež výrazné strešné nosiče s logom Duster. Predné svetlá dostali v novej verzii funkciu denného svietenia. Pochvalu si však Dacia zaslúži za výkon svetiel. Duster prekvapil a nočná jazda je najmä vďaka výkonným diaľkovým svetlám potešením.
Ak budete pri pohľade na exteriér nového Dustera pozorní, určite si všimnete detaily, ktoré prezrádzajú cenovú kategóriu tohto kompaktného SUV a to aj napriek tomu, že testovaný model bol v najvyššej výbave Exception. Aké detaily to sú? Určite sem môžeme zaradiť kľučky, ktoré už na moderných autách nájdete veľmi ťažko, trčiace ťažné oko v zadnom nárazníku, stierače, ktoré už tiež nepatria k tým najnovším, iba tri samostatné parkovacie senzory v zadnom nárazníku a podobne. Čerešničkou na torte je už iba anténa. V dnešnej dobe sú už podstatne elegantnejšie riešenia pre umiestnenie antény, ako dlhý „drôt“, ktorý sa usadil na streche Dustera. Tieto detaily však môžu prekážať iba ak do Dustera presadnete z niektorej „prémiovky“. Aj napriek tomu Duster ako celok pôsobí veľmi dobre. Niektoré lacnejšie a najmä staršie riešenia navyše vzbudzujú dojem, že vydržia veľa. Veď Duster nie je na parádu, ale na prácu, nie?
Dosť však bolo rečí o tom, ako vyzerá Duster z vonka, zoberiem teda kľúč a idem na to. Po tom ako nasadnem si uvedomujem zmeny, ktorými prešla palubná doska. Tá nová pôsobí oveľa lepšie a to aj napriek tomu, že na nej naďalej nájdete len tvrdé plasty. Zmien sa dočkali aj budíky. Škoda len, že sa v Dacii nepoučili a displej, ktorý okrem digitálneho palivomeru zobrazuje aj údaje palubného počítača je schopný aj napriek svojej veľkosti zobraziť vždy len jeden údaj. Ak teda chcete vedieť stav kilometrov, vonkajšiu teplotu, alebo aktuálnu, či priemernú spotrebu, musíte sa k nim neustále preklikávať cez všetky položky menu. Navyše ak budete používať tempomat, pri každej jeho aktivácii, či deaktivácii vám na displeji ostane svietiť rýchlosť uložená v pamäti. Chýba aj akákoľvek informácia o aktuálnej teplote chladiacej kvapaliny, takže to či je motor Dustera už dostatočne zohriaty budete musieť odhadnúť. Oproti prvej verzii ostalo zachované aj ovládanie manuálnej klimatizácie, aj keď si myslím, že minimálne v najvyššej výbave by Dusteru svedčila už aj digitálna klimatizácia. Ovládanie pohonu 4×4 je tiež na svojom starom mieste. Okrem dvojkolky a automatického režimu, môžete zvoliť aj trvalý pohon 4×4.
Displej palubného počítača nevyužíva svoj potenciál
Veľkým plusom je premiestnenie ovládania okien na dvere. Konečne nebudete pre ich ovládanie šmátrať v strede palubnej dosky. Prečo sa tu však nenašlo miesto pre ovládanie zrkadiel je už záhadou. To nájdete stále nešikovne umiestnené pod ručnou brzdou. Čo sa interiéru týka si Duster zaslúži ešte jednu pochvalu. Aj keby ste to na sedadlá nepovedali, sú aj pri dlhších cestách veľmi pohodlné. Do kombinácie koža – koženka radšej neinvestujte. Aj napriek ľahšej údržbe si na nich najmä v letných mesiacoch užijete peklo. Nový Duster konečne pridáva funkciu „trojbliku“ smeroviek. Bohužiaľ jednorazové zotretie okna sa ešte stále nenaučil. Rovnako chýba možnosť nastavenia cyklovača stieračov, ktorý je síce dostupný, ale iba s jedným pevným intervalom. Všetko sú to však nedostatky, s ktorými bude budúci majiteľ Dustera žiť veľmi rád a to nielen vďaka cene!
Aspoň v najvyššom stupni výbavy by sa hodila automatická klimatizácia
Prekvapením je určite aj známy motor 1.5 dCi s výkonom 80 kW a v testovanom prípade s pohonom všetkých štyroch kolies. Je síce pravda, že v súťaži kultivovanosti motoru, by najmä pri studenom štarte neobsadil popredné miesta, ale Dacia našťastie popracovala na odhlučnení interiéru. Ak sa teda budete pohybovať do rýchlosti 110 km/h, bude všetko v poriadku. Miernych zmien sa dočkala aj prevodovka, ktorá stále ponúka extrémne krátku jednotku a dvojku, ale šiesty prevodový stupeň je už podstatne viac ekonomickejší. Pri pohodovej jazde na okresných cestách a v meste sa dočkáte príjemnej spotreby. Dustera som po viac ako 700 kilometroch absolvovaným prevažne pri medzimestských a mestských jazdách odovzdával s priemernou spotrebou 5,0 l/100km! Spotrebu v jeho prípade razantne zvyšuje iba diaľnica a samozrejme pohyb v ťažkom teréne. V tom sa však Duster cíti ako ryba vo vode. Podvozok vynikajúco filtruje aj typické slovenské cesty a vo všeobecnosti sa dá povedať, že čím horšia cesta, tým sa Duster cíti lepšie…
Pod dvojitým dnom kufra je plnohodnotná rezerva, takže je pomerne plytký
A akú výbavu môžete očakávať ak si Dustera kúpite v najdrahšej výbave Exception, ktorej cena 16 490 eur v prípade testovaného kusu vďaka koženým a vyhrievaným sedadlám, metalíze a mapovému pokrytiu Európy vyrástla o ďalších 1 190 eur? Bohužiaľ musím povedať, že ešte stále toho nebude veľa. Kategóriu elektronických pomocníkov, alebo asistentov zastupuje len ABS s brzdovým asistentom, ESP s protipreklzovým systémom ASR, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, režim Eco a samozrejme zadné parkovacie senzory. Verím, že budúci majitelia Dustera budú aj napriek tomu spokojní. Okrem bežného rádia môžete mať svojho Dustera vybaveného aj multimediálnym systémom MEDIA NAV. O jeho umiestnení už určite viete. Je mimo zorné pole a navyše je negatívne sklonený k vodičovi, takže sa v tomto prípade určite nejedná o ideálnu polohu. Na obhajobu jeho umiestnenia poviem aspoň toľko, že sa na ňom aspoň podstatne menej odrážajú slnečné lúče pri jazde.
Novú Daciu Duster už môžete mať aj s navigáciou
Po stránke ovládania mu však nemám čo vytknúť. Skutočne sa podaril a v tomto prípade vidieť, že v jednoduchosti je krása. Ovládanie pomocou 7“ dotykového displeja je presné a všetky ovládacie prvky dostatočne veľké na to, aby ste ich vedeli bez problémov ovládať aj počas jazdy. Okrem rádia s RDS si môžete užiť aj hudbu z USB portu, ktorý nájdete na prednej strane, rovnako ako aj 3,5 milimetrový audio konektor. USB port podporuje aj prehrávanie z iPhonu, či iPodu. Vďaka integrovanému Bluetooth nechýba ani možnosť bezdrôtového prehrávania a samozrejme telefonovania. Tu musím opätovne vysloviť pochvalu za kvalitu hovoru. Ani ja a ani druhá strana si pri telefonovaní počas jazdy nesťažovala. Pri vyhľadávaní kontaktov poteší prehľadná QWERTY klávesnica cez celú obrazovku, vďaka ktorej kontakt nájdete skutočne rýchlo. Počet ovládacích prvkov ostal na minime, keďže všetko si nastavíte pomocou dotykového displeja. Prijatie, odmietnutie hovoru, voľbu zdroja hudby a samozrejme aj nastavenie hlasitosti však môžete pohodlne ovládať aj pomocou ovládača umiestneného pod volantom.
Vyhľadávanie cieľa v navigácií je rovnako pohodlné vďaka veľkej QWERTY klávesnici s inteligentným vyhľadávaním. Ovládanie samotnej navigácie je intuitívne a celé prostredie je v slovenčine. Ak podobne ako ja neholdujete hlasovej navigácii oceníte samostatné tlačidlo na displeji, pomocou ktorého stlmíte hlasové pokyny. Ak vám v noci bude prekážať svetlo 7“ displeja môžete ho rýchlo pomocou samostatného tlačidla na displeji vypnúť. V tom prípade ostanú svietiť iba digitálne hodinky. Čo sa hudobného výkonu týka, povedal by som to asi takto. MEDIA NAV nie je systém, ktorého hudobný prejav sa dá porovnávať s prémiovými systémami, ale vzhľadom na jeho cenu hrá prekvapivo dobre. A koľko vlastne stojí? V prípade verzie Exception je súčasťou základnej výbavy, priplatíte si iba 120 € za mapové pokrytie Európy, čo skutočne nie je veľa. V základnej verzii Cool ani nie je k dispozícii a pre verziu Arcita si ho Dacia cení na 250 €. Myslím si, že vydarený multimediálny systém s navigáciou pre celú Európu za 370 € je skutočne veľmi dobrá cena.
Dacia Duster ma skutočne prekvapila. Je z nej síce stále cítiť nižšiu cenovú kategóriu a sú prvky ako napríklad jednorazové zotretie okna, či automatická klimatizácia, ktoré by mi chýbali, ale ako celok pôsobí skutočne veľmi dobre. Poteší vás trvácnymi materiálmi, či jednoduchosťou ovládania a svojimi výkonmi motora a podvozku bude veľmi dobrým spoločníkom pre kohokoľvek, kto potrebuje často z asfaltovej cesty odbočiť na nejakú tú „poľnačku“ a pritom sa nebáť škrabancov, alebo faktu, či to jeho tátoš vôbec zvládne.
dizajn exteriéru, komfort podvozku, spotreba, multimediálny systém MEDIA NAV, cena
umiestnenie multimediálneho systému, vyšší hluk motora, náklony v zákrutách, chýbajúce prvky výbavy
Foto: TECHBOX