Reklama

TEST Cupra Born - štýlový elektromobil s vlastnou identitou

Tomáš Kuník

Ak sa povie Cupra, asi väčšine sa toto slovo spojí so značkou Seat, respektíve ich radou športovo ladených modelov. Cupra však už dávno nie je len o prívlastku k značke, už od roku 2010 ide o plnohodnotnú automobilku, ktorej však Seat pochopiteľne drží chrbát.

Na Slovensku je Cupra ešte stále pomerne mladou a menej známou značkou, ktorá si ale postupne buduje svoju pozíciu. Od modelu Cupra Leon sa dostáva do povedomia ľudí aj s najnovšími modelmi, a to v poslednom čase najmä modelom Cupra Formentor.

Slovenský debut si prednedávnom zažil aj prvý elektrický model značky – Cupra Born, ktorý sa dostal na test aj k nám do redakcie. Aj vzhľadom na príbuzenský vzťah k modelu ID.3 sme sa na týždeň strávený s Cupra Born naozaj tešili.

Obsah pokračuje pod reklamou
90 %
Celkovo hodnotím elektromobil Cupra Born kladne. Ide o veľmi špecifický hatchback s úzkou cieľovou skupinou – najmä s orientáciou na mladých. Ak preferujete športovejší vzhľad a aj prejav, pričom rovnako tak cítite náklonnosť ku koncernu, Cupra Born bude pre vás správna voľba.

Výhody

  • dobre uchopený dizajn po sesterskom ID.3
  • priestranný a dobre spracovaný interiér
  • jazdné vlastnosti, lepšie zrýchlenie
  • jazdný komfort, podvozok a ticho v interiéri
  • pokročilé asistenčné systémy

Nevýhody

  • spotreba by mohla byť o chlp lepšia, najmä v meste a na okresných cestách
  • veľa SW vylepšení, no pár múch ešte zostalo

A skutočne, po Volkswagen ID.3 ide o druhý elektrický hatchback v portfóliu koncernových značiek. O to výnimočnejšie je, že práve elektrických hatchbackov nie je na trhu veľa, takže pri rozhodovaní o novom elektromobile v tejto kategórii nie je veľmi z čoho vyberať. Cupra sa tohto výnimočného privilégia chopila s naozaj veľkým zápalom, čo je vidieť už na prvý pohľad.

Opäť ide o elektromobil na platforme MEB, ktorý zdieľa prakticky totožnú karosériu, no minimálne na pohľad s viacerými zmenami. Cupra Born má na dĺžku 4 322 milimetrov (o 6 centimetrov viac ako ID.3), na výšku 1 540 milimetrov (o 2 centimetre menej ako ID.3) a na šírku 1 809 milimetrov (identicky ako ID.3). Mierny rozdiel je aj v rázvore – 2 766 milimetrov oproti 2 770 milimetrov pri ID.3. Cupra Born oproti ID.3 taktiež pribrala o 9 kíl na 1 824 kg.

V číslach sú rozdiely len kozmetické, ale vizuálnych zmien je oveľa viac. Ako-také podobnosti sú napríklad pri dverách, no tam to aj končí. Celkovo výrazne športovejší vizuál odráža najmä kompletne zmenená predná maska, spolu s kapotou a tvarom svetiel. Kapota sa viac sklápa k zemi, kde sa spolu s predným nárazníkom spája v logu Cupra. To pôsobí naozaj veľmi dobre, bronzové prevedenie loga dopĺňa jednotlivé prvky a zároveň dáva punc luxusu.

Svetlomety sa nesú v podobnom duchu, stavili na ostrejšie línie, ktoré zase pekne dopĺňajú samotné logo. Zatiaľ čo ID.3 si pri prednom nárazníku vystačilo len s menej výraznými prieduchmi, Cupra Born sa pustila do výraznejších tvarov. Z boku zaujmú hlavne štýlové 19-palcové disky kolies či nezvyčajná línia prahu zadných dverí. Pri pohľade zozadu je situácia veľmi podobná – do popredia sa dostávajú ostrejšie línie svetiel, ktoré sú navyše prepojené do jedného celku.

Otváranie kufra zostáva rovnaké, cez znak. Z praktického hľadiska ale predsa len je rozdiel v umiestnení parkovacej kamery – zatiaľ čo v prípade ID.3 je kamera ukrytá práve v znaku, pri Cupra Born je umiestnená samostatne nad EČV, a teda nie je chránená pred zašpinením, čo som si počas daždivých dní v rámci testu hneď všimol. Ak sa už ale pozrieme do kufra, tak priestor je na chlp identický – dostupných je tu 385 litrov.

Volkswagen ID.3 bol často kritizovaný za slabšie vybavený interiér – viac plastov a menej prémiových materiálov. Síce sa to pri ID.4 posunulo správnym smerom, Cupra Born sa nenechala zahanbiť a taktiež vidíme značné zlepšenie. Ani tu sa síce plastom nevyhnete, nejde o prémiový segment, avšak drvivá väčšina dotykových plôch mala v nami testovanej verzii príjemné materiály. Cupra je dodávaná buď v sivom alebo modrom prevedení interiéru.

My sme testovali lacnejšiu sivú verziu s poťahom Dinamica® granit grey:. Ide o veľmi príjemnú brúsenú kožu, ktorou sú potiahnuté celé sedadlá, časť dverí, palubná doska a aj lakťová opierka či kúsok stredového tunela. Tam, kde sa už dostal plast, sa Cupra snažila priniesť zaujímavé vzory, ktoré príjemne ozvláštnia celkový dojem v interiéri. Kombinácia farieb sa vydarila, najmä v kombinácii s bronzovými doplnkami.

Samozrejmosťou je základná čalúnená podlaha, ktorej sekundujú štýlové koberčeky vpredu. Na kľúčovom mieste nechýba koža – volant. Ten ako taký čerpá z modelov ID, respektíve iných koncernových modelov. Na druhú stranu, aj tu už známy vzhľad robia zaujímavým bronzové prvky, vrátane prešívania či výrazný znak Cupra. Novinkou sú tlačidlá Drive a Cupra, ktoré slúžia na rýchle prepínanie jazdných režimov – Cupra je na rýchle prepnutie do športového režimu, Drive na prepínanie celou škálou režimov.

Kontroverznou súčasťou sú nepochybne dotykové plochy ovládania. Celkovo nemám s nimi problém, dá sa na ne zvyknúť, ale štandardné fyzické tlačidlá sú predsa len praktickejšie. Bohužiaľ, aj mne sa počas týždňového testu viackrát stalo, že som pri otáčaní volantu omylom dlaňou prešiel po ploche, ktorá ovláda hlasitosť. Skrátka, ide o miesto, ktoré by stálo za to prehodnotiť – napokon koncern už priznal postupný návrat k fyzickým tlačidlám.

Ak ste sedeli už vo Volkswagen ID.3, priestor vzadu či celkovo v interiéri je identický. Oceňujem prístup Volkswagen či Cupra ísť cestou priestrannejšieho interiéru, ktorý výrazne zlepšuje komfort aj počas dlhších ciest. Treba brať do úvahy, že ID.3 a ani Cupra nemá byť rodinným autom, no napriek tomu sa tu veľmi komfortne zmestia štyria cestujúci.

Problém s priestorom by prirodzene nastal napríklad pri ceste na dovolenku v rovnakom počte, prípadne ak máte dve malé deti, v takom prípade je síce vnútro kráľovský priestranné, kufor tu ale zlyháva a v rámci koncernu musíte siahnuť po ID.4 / ID.5, prípadne Enyaqu alebo ísť do iných značiek. Píšem to najmä preto, že Born je priestrannejší ako bežný hatchback, ale nie v kufri.

Obsah pokračuje pod reklamou

Čo určite oceníte je komfort na cestách. Dobre zvládnutý podvozok v kombinácii so zadným náhonom a tiež výborne odhlučnenie. Aj pri vyšších rýchlostiach je v interiéri ticho, veľká časť ruchov sa síce postupne začne pretláčať do interiéru, no skutočne len minimálne. Aj zvuk od kolies je silno potláčaný. Ak navyše nie ste zvyknutí na jazdu v elektromobile, ticho pri jazde v meste alebo na okresných cestách si budete užívať najviac.

Cupra Born jazdí výborne, ako všetky elektromobily na platforme MEB. Cupra ale našťastie nedostala pohon od ID.3 jedna k jednej, ale s miernym vylepšením. Bežný výkonový strop do 150 kW sa pri Cupra Born zvýšil na 170 kW. Neplatí to ale pri každej verzii. Najlacnejšia sa drží na bežných číslach výkonu, ďalšie dve v ponuke už nesú podtitul eBoost, čo znamená práve spomínané navýšenie o 20 kW. Krútiaci moment dosahuje pri všetkých verziách 310 Nm, čo je už identická hodnota s ID.3.

Takéto na pohľad malé zvýšenie výkonu mení čas zrýchlenia výrazne. Zatiaľ čo bežná verzia zvládne zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy, výkonnejšia už za 6,6 sekundy. Ak sa Cupra Born nastaví do najvýkonnejšieho jazdného režimu, je to pochopiteľne aj cítiť. Agresívnejší záber a silnejší ťah robí jazdu zábavnejšou. Napriek vyšším číslam sa automobilka nerozhodla navýšiť maximálnu rýchlosť, ktorá je obmedzená na 160 km/h, čo ale nehodnotím negatívne.

Čím sa Cupra Born môže pochváliť sú aj asistenčné systémy. Tie sme mali v základnej verzii, ale aj napriek tomu dokázali prekvapiť. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, ktorý aktívne sleduje vozidlá pred vami a prispôsobuje im rýchlosť. Ocenil by som, ak by si auto držalo odstup menej opatrne – brzdenie v mnohých prípadoch funguje až príliš citlivo, no rozumiem, že bezpečnosť je na prvom mieste.

Dá sa ale nájsť optimálne nastavenie, aj keď veľmi záleží od toho, čo vám sadne. Z môjho pohľadu, najlepšie odladených asistentov má momentálne BMW. Vo všeobecnosti je ale na tom Cupra Born naozaj dobre, dokonca v našom prípade s príplatkovým head-up displejom veľmi dobre funguje rozšírená realita, ktorá vás upozorní napríklad na už spomínaný odstup, kedy treba odbočiť, prípadne aby ste za držali v pruhu.

Áno, základný adaptívny tempomat auto aktívne nevedie v strede pruhu, čo mi tu naozaj chýbalo. Ak by som mal Cupra Born kupovať, určite by som išiel do plných asistenčných systémov, kde táto funkcia je. Avšak, aby som len nestriedal všeobecné informácie s negatívnymi, pochváliť musím prispôsobenie rýchlosti podľa profilu trasy, respektíve navigácie.

Cupra Born totiž zvládne veľmi dobre regulovať rýchlosť podľa cesty pred vami. Blíži sa zákruta alebo kruhový objazd? Cupra sama spomalí a následne zrýchli na nastavenú rýchlosť. Veľmi šikovná funkcia, ktorej možno spočiatku nebudete dôverovať, ale v drvivej väčšine prípadov funguje naozaj spoľahlivo. Navigácia či infotainment ako taký je totožný s tým, čo nájdete aj v iných aktuálnych modeloch, ale s malými dizajnovými zmenami.

Čo sa týka reakcií má svoje slabé aj silné chvíľky, ale vo väčšine prípadov tiež funguje dobre. Za týždeň testovania sa mi ale bohužiaľ stalo, že hlavná obrazovka infotainmentu dvakrát „spadla“ a o pár desiatok sekúnd naskočila. Na jazdu to samozrejme nemalo žiadny vplyv. Systém podporuje bezdrôtové Android Auto alebo Apple CarPlay, už štandardne prehľadne sú spravené zobrazenia spotreby či batérie, kde v rámci nového softvéru ukazuje aj výkon nabíjania. Navigácia je rovnako dobrá a dokáže tiež počítať so spotrebou na zvolenej trase či so zostatkom percent v cieli.

Síce, percentá nie sú tak na očiach ako by bolo vhodné, navigácia ich počíta. Odhad percent je vo väčšine prípadov presný, maximálne s pár percentnou odchýlkou, čo ma milo prekvapilo. Cupra Born je okrem rôznych výkonov možné kúpiť aj s dvomi veľkosťami akumulátorov. Štandardná veľkosť je 58 kWh využiteľnej kapacity, väčšia batéria znamená až 77 kWh využiteľnej kapacity (dojazd WLTP do 552 kilometrov, ale len 4-miestne prevedenie), kedy je k dispozícii aj výkonnejšie nabíjanie do 175 kW.

My sme mali na test verziu so štandardným akumulátorom, ktorý podľa normy WLTP ponúka dojazd od 375 do 422 kilometrov. Pri tejto verzii je maximálny nabíjací výkon 125 kW, pričom AC nabíjanie je v oboch verziách k dispozícii s výkonom do 11 kW, teda aktuálny štandard. Pomalé AC nabíjanie trvá z 0 na 100 percent približne 6 hodín, pri rýchlom DC nabíjaní je čas nabíjania z 10 na 80 percent cca 30 minút. Test nabíjania som realizoval na nabíjacej stanici ejoin v TMT Trnava s výkonom 150 kW.

Nabíjanie som začal s 12 percentami a výkon mi okamžite vystúpil na 111 kW. Avšak, už po dvoch minútach sa začal znižovať na 108 kW a krátko na to na 104 kW pri 24 percentách. Tu sa výkon chvíľu držal, a to až do 33 percent, kedy už klesol pod 100 kW a veľmi rýchlo aj pod 90 kW. Opäť začal len pozvoľný pokles pod 80 kW, čo nastalo pri dosiahnutí 48 percent.

Obsah pokračuje pod reklamou

Hranicu 60 percent prekračoval s výkonom 64 kW a 70 percent už s 50 kW, čo si už držal stabilne až do 80 percent. Nabíjanie som ukončil s výkonom 45 kW pri 85 percentách. Do batérie Cupra Born bolo dodaných 43,6 kWh a to za 36 minút. Napriek tomu, že papierový výkon nebol dosiahnutý, sľubovaný nabíjací čas z 10 na 80 percent sa „prešvihol“ len o 3-4 minúty (z 12 na 82 percent bol čas 34 minút).

Pri ceste naspäť som sa zastavil na nabíjačke ZSE Drive, kde už Cupra Born potiahla aj 123 kW, ale na celkový čas nabíjania to nemalo žiadny vplyv. Zo 14 na 75 percent sa batéria dostala za 28 minút, čo je identický čas ako v Trnave na nabíjačke ejoin. Čo sa týka dojazdu a spotreby v reálnych podmienkach, čakal som predsa len o trochu lepšie výsledky. Keď som auto preberal, na displeji svietil pri 100 percentách dojazd 286 kilometrov, čo je aj napriek takmer ideálnemu počasiu vzdialené od papierových hodnôt.

Povedal som si, že cez týždeň sa mi tento priemer podarí určite zlepšiť – žiaľ, len nepatrne. Nutné ale povedať, že väčšina mnou absolvovaných trás bola po diaľnici, takže odhad je skutočne realistický. Avšak, mrzelo ma, že aj keď som sa snažil, spotrebu som len málokedy dostal pri jazde na okresných cestách pod 18 kWh / 100 km. Pri úsekoch s diaľničnou prevahu sa spotreba pohybovala od 21 do 23 kWh / 100 km pri predpisovej rýchlosti 130 km/h, čo naopak nie je až také zlé.

Ak jazdíte najmä po diaľnici, môžete počítať s dojazdom do 250 kilometrov. To znamená, že aj takú cestu do Košíc zvládnete len s jedným krátkym nabíjaním na strednom Slovensku. Najnižšia spotreba, ktorú som počas testu dosiahol, bola 14,4 kWh / 100 km, a to na krátkom, len 6 kilometrovom úseku. Pri tejto spotrebe by sa už dalo hovoriť o dojazde cca 400 kilometrov. Po týždni s Cupra Born som prešiel 829 kilometrov s priemernou spotrebou 19,6 kWh / 100 km – to len dokazuje, ako realistický odhad dojazdu je.

Celkovo hodnotím elektromobil Cupra Born kladne. Ide o veľmi špecifický hatchback s úzkou cieľovou skupinou – najmä s orientáciou na mladých. Ak preferujete športovejší vzhľad a aj prejav, pričom rovnako tak cítite náklonnosť ku koncernu, Cupra Born bude pre vás správna voľba. Keď sa ale rozhodujete pragmaticky, a teda idete najmä po pomere ceny a výkonu, asi sa vaše myšlienku budú točiť okolo ponuky koncernu Stellantis. Posledné mesiace však aj na Slovensku múti vodu MG4 Electric.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.