Nabíjať pomaly, doma z jednofázovej, prípadne trojfázovej zásuvky, alebo v meste z rýchlonabíjačky, ktorá pracuje s jednosmerným prúdom a niekoľkonásobne vyšším napätím?
Zúži sa počet štandardov?
Tesla používa vlastný typ konektoru pre nabíjanie na svojich rýchlonabíjačkách Supercharger. Iné elektromobily ako Tesla Model S a Model X a v USA aj Model 3, na nich nenabijete. V Európe sa okrem toho najčastejšie používa kombinovaný nabíjací systém CCS (Combined Charging System) a konkurenčný nabíjací štandard CHAdeMO, ktorý vytvorili japonské spoločnosti Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi a Subaru.
Už dávnejšie sa ale špekulovalo, že Tesla môže otvoriť svoje Superchargery aj pre konkurenciu. Minimálne od začiatku roku 2016, kedy Elon Musk na prezentácii Tesly v Paríži odhalil zámer, že rýchlonabíjačky Supercharger bude Tesla doplňovať o „európsky“ konektor. Vtedy sa len odhadovalo, že môže mať na mysli CCS.
Dnes sa tieto očakávania potvrdili. Tesla totiž oznámila, že Model 3 na masovom trhu (čítaj mimo USA) bude využívať port kombinovaného systému nabíjania CCS pre pomalé aj rýchle nabíjanie – dostane zásuvku CCS Combo 2. Súvisí to s chystaným spustením dodávok Tesla Model 3 do Európy od budúceho roka.
Okrem toho Tesla odhalila, že dodatočne vybaví Superchargery v Európe káblami s dvojitým konektorom, takže ich budú môcť využívať vozidlá Model 3, aj doterajšie modely. Navyše Model S a Model X dostanú adaptér, aby taktiež mohli využívať aj nabíjačky CCS.
Potvrdenie CCS je dobrou správou pre štandardizáciu nabíjacej infraštruktúry. Ak totiž pribudnú tisíce nabíjacích portov štandardu CCS na Superchargeroch, môže to byť osudná rana pre štandard CHAdeMO. Minimálne v Európe. Štandard CCS totiž používa aj rýchlo rastúca sieť nabíjacích staníc IONITY a ďalšie.
Tesla sa stala členom skupiny propagujúcej CCS a odborníci sa domnievajú, že časom od svojho vlastného štandardu upustí práve v prospech CCS.
Sieť Supercharger – nový zdroj príjmov pre Teslu
Tesla má v Európe aktuálne (stav k 16. novembru 2018) 427 nabíjacích staníc Supercharger a po celom svete 1 383. Okrem toho buduje pri hoteloch, reštauráciách a podobných zariadeniach aj nabíjacie stanice Destination Charger s menším výkonom.
Takáto rozsiahla sieť, ktorá ďalej rastie, by sa mohla stať pre Teslu dodatočným zdrojom príjmov, ak ju otvorí pre širokú masu používateľov elektrických áut aj iných značiek. K tomu to, zdá sa, smeruje a zavedenie CCS pripojenia bude predpokladom poskytovania takýchto služieb.
Dodatočné príjmy sa Tesle určite zídu, aj keď v treťom štvrťroku 2018 konečne vykázala zisk po viac ako dvoch rokoch nepretržitej straty. Bolo to vďaka rozbiehajúcej sa výrobe Modelu 3.
Na druhej strane, Teslu do červených čísel ťahali aj rozsiahle investície, ktoré okrem rozširovania výroby automobilov predstavovali aj prostriedky do Gigafabriky na výrobu batérií a určite aj budovanie obrovskej siete rýchlonabíjačiek.
Drew Bennett, šéf globálnej nabíjacej infraštruktúry spoločnosti Tesla pre AutoExpress uviedol, že Tesla je otvorená rokovaniam s ďalšími automobilkami, ktoré by mali záujem o prístup do jej nabíjacej siete. Tesla je otvorená takejto spolupráci za predpokladu, že dosiahne správnu dohodu.
Hovorca BMW zas uviedol, že automobilka s Teslou zatiaľ nič konkrétne nedohodla, ale uvítala by príležitosť na prístup k väčšiemu počtu rýchlych nabíjačiek. Zatiaľ nie je jasné, či by sa dohoda mohla týkať japonských automobiliek ako Nissan a Toyota, ktoré používajú štandard CHAdeMO.