Skeptici považujú nedostatočnú infraštruktúru za brzdu elektromobility, dokonca tvrdia, že ich tento nedostatok pochová ako neperspektívnu technológiu. Pravda je však taká, že v ekonomicky rozvinutých krajinách sú už hlavné medzimestské ťahy pokryté sieťou rýchlonabíjačiek, a tá sa ďalej zahusťuje.
Medzi priekopníkov v budovaní rýchlonabíjacích staníc patrí americká automobilka Tesla, ktorej nabíjačky Supercharger patria k najvýkonnejším. Vďaka špeciálnej technológii a vysokému výkonu 120 kW dokážu za pol hodiny „natlačiť“ do batérií energiu na 270 km jazdy, alebo za 40 minút nabiť 85 kW batériu v Tesle Model S na 80%.
Pred pár rokmi začala Tesla s budovaním Superchargerov v Kalifornii a dnes pokrýva nielen hlavné ťahy v celých USA, ale aj v mnohých európskych krajinách, vo východnej časti Číny, v J. Kórei, aj v Japonsku.
Na Slovensku a v Česku sú zatiaľ po dve stanice Supercharger, v Rusku momentálne len jediná – v Moskve. Prvým Superchargerom na Slovensku bola rýchlonabíjacia stanica pri hoteli Kaskády v Sielnici pri Zvolene, ďalšia pribudla tento rok v bratislavskom Auparku.
S masovou výrobou Modelu 3, ktorá sa už pomaly rozbieha, však Tesla plánuje razantnejšie zahusťovanie rýchlonabíjacích staníc a portov aj v mestách. Menovite pre centrá miest a nákupné strediská vyvinula zmenšenú verziu stojana Supercharger. Prvými destináciami ich nasadenia budú centrá Chicaga a Bostonu.
Superchargery pri diaľniciach, pomalé nabíjačky pri hoteloch a obchodoch
Na svojich stránkach Tesla uvádza, že najvhodnejším spôsobom nabíjania je domáce pripojenie na zásuvku cez noc. Pre ľudí, čo nebývajú v rodinných domoch, alebo nemajú parkovacie miesto v hromadných garážach s prívodom elektriny, však tento variant riešením nie je.
V takej situácii môžu pomôcť tisíce nabíjacích portov, ktoré Tesla nainštalovala v hoteloch, obchodných centrách a pri reštauráciách. Do konca roku má byť takýchto portov po svete okolo 15 000. Ide však o pomalšie nabíjačky, poskytujúce podobnú skúsenosť ako domáce nabíjanie.
Tento typ nabíjačiek je vhodný napríklad pre podnikové parkoviská, kde sa elektromobil môže nabíjať počas pracovnej doby aj niekoľko hodín.
Pri diaľkových jazdách naopak nie je problém batériu nabiť za pár desiatok minút na Superchargeri. Teraz však Tesla ohlásila zámer expandovať so sieťou Superchargerov aj do centier miest.
Menšie, ale stále výkonné
Superchargery pre mestské oblasti majú nový dizajn, ktorý zaberá menej priestoru a umožní ľahšiu inštaláciu, ideálny pre husto osídlené oblasti. Z dôvodu zvýšenia účinnosti a podpory vysokého dojazdu majú tieto stojany novú obvodovú architektúru.
Tá dodáva pre každý nabíjaný elektromobil vyhradený výkon 72 kW. To znamená, že rýchlosť nabíjania nie je ovplyvnená vozidlami zapojenými do susedných stojanov. Výsledkom je konzistentné plné nabitie za približne 45 až 50 minút pre väčšinu áut.
Tesla zatiaľ neupresnila konkrétne plány a časový harmonogram kedy a kde bude ďalej tieto zmenšené Superchargery inštalovať. Ale ak pôjde všetko v rovnako razantnom tempe, ako má Tesla vo zvyku, môžu sa majitelia nových vozov tejto značky tešiť na skoré zlepšenie nabíjacieho komfortu.