Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vyvíja, tak ako väčšina automobiliek, elektromobily a plug-in hybridy. Toto tempo však nie je dosť rýchle, aby firma splnila nové pravidlá EÚ o emisiách platné od roku 2021.
Od budúceho roku musia byť priemerné emisie firemnej flotily všetkých novo vyrábaných áut v EU nižšie ako 95 g/km. Bez masívneho nasadenia elektrických, prípadne vodíkových áut sa tento cieľ dosiahnuť nepodarí. Aj to je dôvodom uvádzania množstva nových modelov s elektrickými pohonmi naprieč celým automobilovým sektorom.
Fiat Chrysler v tomto smere nepatrí k priekopníkom. Ešte si pamätáme skepticizmus bývalého výkonného riaditeľa FCA Sergia Marchionneho, ktorý označil výrobu „ľudového“ elektromobilu Tesla Model 3 za ekonomicky neudržateľný nezmysel.
Podľa slov Marchionneho, ktoré vyslovil pri predstavení najlacnejšej Tesly, nemôže byť výroba Modelu 3 zisková ani pri cene okolo 40-tisíc EUR. „Ak mi (Elon Musk) ukáže, že sa to dá, urobím to tiež. Skopírujem ho, pridám mu talianský štýl a vrhnem auto behom roka na trh“, uviedol podľa magazínu Inside EVs Sergio Marchionne.
Dnes Sergio Marchionne pozoruje „ako sa to dá“ už z druhého brehu Styxu (zomrel 25. júla 2018), pričom Tesla napriek zvyšujúcej sa produkcii nestíha uspokojovať objednávky.
Ekologický kalkul
A je to paradoxne Tesla, ktorá pomôže FCA vyhnúť sa pokutám za neplnenie emisných noriem. Fiat Chrysler sa totiž s automobilkou Tesla dohodol, že všetky elektromobily značky Tesla predávané v EÚ sa budú „papierovo“ počítat do flotily FCA, čím sa automobilka štatisticky zmestí do povolených emisných limitov.
FCA sa tak vyhne pokutám, Tesle však za túto emisnú rošádu zaplatí údajne stovky miliónov eur.
FCA, ktorá vlastní aj značky ako Jeep a Dodge, oznámila v polovici roku 2018, že plánuje do roku 2022 investovať 9 miliárd eur do vývoja a výroby elektrických a hybridných vozidiel vo svojom portfóliu. Analytici však upozorňujú, že to pravdepodobne nebude stačiť na splnenie cieľa EÚ v oblasti emisií na úrovni 95 gramov CO2 na kilometer v priemere za celú flotilu automobilky.
V roku 2018 sa priemer spoločnosti Fiat Chrysler odhadoval na 123 gramov na kilometer a patril medzi najhoršie v odvetví. Navyše automobilka bola v roku 2017 žalovaná americkým ministerstvom spravodlivosti za údajné používanie softvéru na oklamanie regulátorov.
Podobné dohody, ako uzavreli Tesla a FCA pre predaj áut v EU, už skôr uzavreli v USA. FCA navyše nakupovala emisné kredity aj od automobiliek Honda a Toyota.
Európska únia umožňuje firmám vytvárať skupiny, aby splnili emisné limity. Tesla ako výrobca bezemisných vozidiel v celom svojom portfóliu dokáže takúto bilanciu výrazne vylepšiť, keď štatisticky rozriedi produkciu iného výrobcu, u ktorého prevažujú spaľovacie motory.
Pre Teslu je takýto predaj kreditov už niekoľko rokov vítaným vylepšením k obchodnej bilancie. Americká automobilka takto vlani zarobila 103 miliónov dolárov za predaj emisných kreditov, v roku 2017 to bolo 280 miliónov dolárov a v roku 216 získala takto 215 miliónov USD.
Otázkou zostáva, či je takáto metodika prospešná v zmysle hlavného cieľa regulácií a tým je čistota ovzdušia a životného prostredia ako celku.
Nepodstatný prínos pre Teslu
Na druhej strane Teslu nemožno považovať za vinníka takejto kreativity pri vykladaní predpisov. Firma len využíva legislatívnu benevolenciu na zarábanie finančných prostriedkov špecifickým druhom obchodovania.
Nejakých sto, či dvesto miliónov dolárov pritom pre Teslu neznamená rozhodujúcu pomoc, aby sa definitívne dostala z červených čísel na dlhšie súvislé obdobie. Tesla v roku 2018 zaznamenala tržby vo výške 21,4 miliardy USD, pričom až 7,2 miliardy USD priniesol posledný štvrťrok. Dvesto miliónov dolárov teda tvorí menej ako 1% tržieb za vlaňajší rok.