Kontroverzná ťažba kobaltu v Demokratickej republike Kongo (bývalý Zair), pri ktorej sú v otrockej práci zneužívaní baníci, ba aj deti, je často kritizovaná. Rovnakú kritiku vzniesla Amnesty International na túto africkú krajinu aj kvôli ťažbe coltánu, rudy, z ktorej sa vyrába niób a tantal pre kondenzátory v našich mobiloch a ďalšej elektronike.
Podľa UNICEF je v Kongu zamestnaných v baniach vyše 40-tisíc detí (údaj z roku 2016).
Demokratická republika Kongo je svetovým lídrom z hľadiska ťažby kobaltu so zhruba 50-percentným podielom a dopyt je veľký. Kobalt sa totiž využíva v Li-ion batériách typu NCM (Lithium Nickel Cobalt Manganese) s najvyššou energetickou hustotou, aj v Li-ion batériách typu NCA (Nickel Cobalt Aluminium), ktoré používa Tesla.
Popri cene aj kvôli kritike ľudskoprávnych a ďalších organizácií hľadajú vývojári a výrobcovia batérií cestu ako sa zaobísť bez kobaltu.
Tesla už v minulosti hovorila o postupnom vyraďovaní kobaltu zo svojich batérií a aj jej NCA Li-ion batérie už používajú menej kobaltu ako väčšina ostatných článkov s podobnou chémiou.
Potom, čo Tesla spustila svoju čínsku Gigafabriku (Gigafactory 3) v Šanghaji, sa objavila správa, že firma hľadá pre svoje produkty lacnejšie čínske lítium-železo-fosfátové batérie LFP (Lithium Ferro Phosphate) bez obsahu kobaltu.
Tesla uzavrela zmluvu so spoločnosťami LG Chem a CATL na výrobu batérií pre vozidlá, ktoré sa stavajú v novej čínskej továrni. Elektromobily Tesla Model 3, ktoré vychádzajú z fabriky v Šanghaji majú byť ako prvé vybavená batériami NCM, namiesto NCA článkov, ktoré pre Teslu vyrába Panasonic.
Väčšina automobiliek používa v elektromobiloch práve články Li-ion NCM kvôli vysokej energetickej hustote a mernému výkonu. Tesla so svojimi preferenciami pre články NCA vlastnej konštrukcie bola skôr výnimkou.
Ak by však Tesla nasadila lítium-železo-fosfátové batérie, patrila by medzi výrobcami elektromobilov k exotom. LFP články nie sú kvôli nízkej hustote energie medzi výrobcami vozidiel populárne a používajú sa zatiaľ len v niektorých čínskych modeloch. Na druhej strane k ich výhodám patrí nižšia cena, vysoká bezpečnosť a schopnosť rýchleho nabíjania pri vyššom napätí.
Aj preto sa používajú napríklad v elektrobusoch.
Podľa agentúry Reuters Tesla vedie „pokročilé rozhovory“ so spoločnosťou Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) o používaní batérií LFP v niektorých produktoch. Rokovania údajne trvajú už viac ako rok a cieľom majú byť dodávky batérie LFP, ktoré budú o „dvojciferné číslo v percentách“ lacnejšie oproti súčasne používaným batériám.
Tesla ani CATL sa k správe nechceli vyjadriť. Nie je ani isté, či Tesla plánuje LFP batérie využívať práve v elektromobiloch. CATL síce tvrdí, že pracuje na ich zdokonalení za účelom zvýšenia energetickej hustoty, ale podľa skorších vyjadrení Tesly o predlžovaní dojazdu jej nových modelov áut sa dá odhadovať, že minimálne pre osobné vozidlá nebudú určené.
Dobre by sa však mohli uplatniť v batériových úložiskách Tesla a možno aj v pripravovanom nákladiaku Tesla Semi.