Súčasné vozidlá na testovanie autonómnej jazdy 4. a 5. úrovne vyzerajú podivne a z aerodynamického hľadiska až nefunkčne vďaka veľkému počtu detektorov na kapote a na streche. Na tento „folklór“ sa viaže ešte masívny hardvér ukrytý v batožinovom priestore. Celá takáto výbava je nielen komplikovaná, ale aj poriadne drahá. Aj preto sa Tesla už dlho netají svojim odmietavým postojom voči LiDARom.
Väčšina firiem pracujúcich na vývoji autonómnych áut s LiDARmi počíta, Tesla je naopak proti. Tvrdí, že technológia je príliš drahá a prevedenie robustné, pričom dostačujúci monitoring zabezpečia iné typy senzorov – kamery s inteligentným spracovaním obrazu, radary a ultrazvukové senzory.
Teraz sa chce najväčší výroba elektromobilov zaobísť aj bez radaru. Svoje systémy autonómneho riadenia chce plne postaviť na neurónových sieťach s hĺbkovým učením, ktoré dokážu extrémne rýchlo a sofistikovane spracovať obrazové informácie z kamier.
Môže sa to javiť ako neracionálne riešenie, keďže radar „vidí“ aj v hmle a hustom daždi, ale funkcie aktívnej bezpečnosti postavené na technológii Tesla Vision boli v novom teste minimálne rovnako spoľahlivé ako radarové prvky.
Aktívne bezpečnostné prvky Tesla založené na jej novom systéme počítačového videnia Tesla Vision bez radaru sa v novom nezávislom teste ukazujú rovnako dobré, alebo lepšie, ako riešenia s radarom.
Keď Tesla oznámila prechod na svojho autopilota bez radaru „Tesla Vision“, varovala, že to spočiatku obmedzí niektoré funkcie autopilota. V skutočnosti to nemalo vplyv na hlavné prvky aktívnej bezpečnosti autopilota, ale Consumer Reports a Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) „preventívne“ znížili svoje najlepšie hodnotenie bezpečnosti automobilu Tesla Model 3.
Teraz IIHS obnovil pôvodné hodnotenie po tom, čo systém druhýkrát otestoval na novom Modeli 3 a zistil, že prvky aktívnej bezpečnosti sú plne funkčné a spoľahlivé aj bez radaru.
Vo svojom stanovisku IIHS uvádza, že testy nového modelu prevencie čelných nehôd založeného na kamerách v Tesle Model 3 verzie z roku 2021 ukázali jeho vynikajúce vlastnosti pri interakciách medzi vozidlami, aj pri interakciách s chodcami.
Na svojich webových stránkach uvádza IIHS hodnotenie „vynikajúci“ pri prevencii nárazu s vozidlom, čo v podstate zodpovedá automatickému núdzovému brzdeniu. Hodnotenie je teda rovnaké ako v prípade predchádzajúcej verzie Modelu 3 s radarom.
Podobne dopadli aj testy prevencie nehôd medzi vozidlami a chodcami, kde IIHS vystavil hodnotenie „pokročilý“ pre autopilot s radarom aj Tesla Vision bez radaru.
Generálny riaditeľ Tesly Elon Musk komentoval výsledok testov takto:
„Špičkové hodnotenie bezpečnosti „Top Safety PICK+“ od IIHS! To je najvyššie celkové hodnotenie, ale myslíme si, že môžeme získať maximálne skóre aj pre všetky podkategórie a jednotlivé testy. Opakované testovanie bude asi o mesiac s vylepšeným softvérom. Nový softvér sa potom nahrá do všetkých automobilov s počítačmi FSD. “
Funkčnosť a spoľahlivosť vizuálneho systému autopilota zďaleka nestojí len na citlivých kamerách s vysokým rozlíšením, ale najmä na inteligentnom spracovaní obrazu a počítačovom videní. Na vývoj jeho algoritmov a umelej inteligencie používa Tesla vlastný superpočítač s názvom Dojo, ktorý je s výkonom 1,8 exaFLOPS neoficiálne piatym najvýkonnejším na svete.
Tesla už začala ponúkať novú aktualizáciu softvéru pre vozidlá vybavené technológiou Tesla Vision, ktorá odstráni niektoré obmedzenia pôvodného vydania nového systému počítačového videnia.