Reklama

Tesla vie o batériach všetko, na zázraky neverí

Zdroj | Tesla Motors
Juraj Procházka
Zdroj | Tesla Motors
Zdroj | Tesla Motors

S každým populárno-vedeckým článkom o objave nových prevratných technológií, ktoré zvýšia kapacitu a životnosť batérií, často pri nižších výrobných nákladoch, ožíva nádej na lepšiu elektroniku. Mobily, prenosné počítače, hodinky, ale aj elektromobily a prenosné audio, sú životne závislé na energii z batérií.

Aj podľa šéfa Tesly Motors, SpaceX a Solar City Elona Muska sú kvalitné a vysokokapacitné batérie kľúčom k budúcnosti. Sám Musk túto budúcnosť nazýva post-fosílna éra, pretože elektrinou poháňané autá a stroje budú len málo, či nebudú vôbec závislé na uhlí a rope. Keďže je Tesla aktuálne najväčším výrobcom elektromobilov vo svete (tento rok by malo výrobné linky opustiť 52 tisíc vozidiel), patrí aj k najväčším odberateľom batérií. V skutočnosti je dnes už najväčším spotrebiteľom Li-ion článkov a jej pozícia bude stále silnieť.

Pozrite si

Gigantickú fabriku Tesla bude poháňať slnko a vietor

Preto neprekvapí, že odborníci Tesly starostlivo sledujú aktuálny vývoj nových typov batérií. Podľa Elona Muska však žiadny z asi 60 projektov zatiaľ nie je životaschopný a nemôže konkurovať súčasným Li-ion batériám. Že v Tesle pracujú experti na batérie je logické, zvlášť keď chystajú takú „maličkosť“ akou je Gigafactory – najväčšia továreň na výrobu batérií na svete.

Zdroj | Tesla Motors

Dokončuje sa v púšti neďaleko Fremontu v Nevade, a hoci výroba sa naplno rozbehne až na prelome rokov 2016/2017, už dnes sa v dokončených halách montujú záložné batérie Tesla Powerwall. Po dokončení vyrobí giga-fabrika viac batérií, než sa vyrobilo vlani na celom svete. Vďaka tejto produkcii chce Tesla do konca desaťročia vyrábať až 500 tisíc elektromobilov ročne.

Veľkú časť z nich bude tvoriť „lacný“ elektromobil Tesla Model 3. Aby mohol byť o 20% lacnejší než Model S, musí sa podariť stlačiť cenu batérií na jednotku kapacity o polovicu. Aj podľa E. Muska vývoj v oblasti Li-ion batérií stále napreduje. Aj keď sú to drobné a čiastkové vylepšenia, merná kapacita a životnosť stále stúpa, kým cena sa postupne znižuje.

Pozrite si

Tesla rozšíri svoju Gigafabriku na dvojnásobok

Známy investor Ron Baron sa Muska v rozhovore na in­ves­tor­skej kon­fe­ren­cii Ba­ron Funds pýtal, či sa neobáva znehodnotenia  multimiliardovej investície do Gigafactory, ak sa presadí nejaká nová prevratná technológia batérií. (Rozhovor Elona Muska s miliardárom Ronom Baronom si môžete pozrieť v nasledujúcom videu.)

https://www.youtube.com/watch?v=sTIH6ncIXYc

Musk odpovedal, že dôvody na obavy nie sú. Aj keď môže existovať nejaké supertajné laboratórium, vývojári, ktorí prídu na čosi nové, s veľkou pravdepodobnosťou oslovia najprv Teslu, ako najväčšieho spotrebiteľa batérií. Zároveň dodal, že tím Tesly sleduje viac ako 60 vývojových projektov vo svete a používa interné hodnotenie so stupnicou od 1 do 5. Jednotka znamená „absolútne slepú uličku“ a číslo 5 označuje životaschopnú technológiu, ktorú je výhodné kontrahovať.

Žiadny zo sledovaných projektov nedosahuje hodnotenie „5“, ba ani stupeň „4“. Je ale medzi nimi niekoľko technológií na stupni „3“, ktoré po istom čase zrejme dozrejú na „štvorku“ a Tesla bude mať záujem o predbežné jednania. Jedno vieme určite – batérie budú stále výkonnejšie, ľahšie a cenovo dostupnejšie. Aj keď, ktovie, kam sa pohnú ceny lítia pri stále rastúcom dopyte. Elon Musk je optimista. Hovorí, že do desiatich rokov budeme mať elektromobily s dojazdom 500 míľ, teda 800 km. Tešíte sa?

 

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.