- #E-mobilita
- 5 min.
- 20.2.2025
Tesla v problémoch? Najväčší výrobca elektromobilov čelí tlaku konkurenta z Číny
Tesla predala vo štvrtom štvrťroku 2024 takmer pol milióna (495 570) elektrických vozidiel (EV) a jej celkový ročný predaj sa zvýšil na 1,79 milióna EV. Tesla tak stále figuruje na čele rebríčka výrobcov elektromobilov, ale medziročný kvartálny pokles o 1,1 % – prvýkrát za viac ako desať rokov – investorov znepokojil. Na tom by nebolo nič divného, pretože investori a trhy sa často riadia rôznymi, aj iracionálnymi emóciami. Nezaškodí im pripomenúť, že nič ako „trvale udržateľný rast“ neexistuje.
Dominancia Tesly na globálnom trhu elektromobilov v každom prípade čelí doteraz najväčšej výzve. Po rokoch hegemónie firma zápasí so spomalením predaja, zvýšenou konkurenciou a rastúcimi výrobnými problémami. Medzitým sa čínska automobilka BYD rýchlo približuje a dýcha Tesle na krk v objeme produkcie EV.
Za veľkú časť nedávnych problémov Tesly môže spomaleniu jej rastu na kľúčových trhoch. Jej dominancia v USA a Európe klesá, keďže do hry vstupuje čoraz viac výrobcov elektromobilov, ktorí ponúkajú širšiu škálu modelov za konkurencieschopné ceny. V Číne, čo je 2. najväčší trh Tesly, spoločnosť čelí agresívnej konkurencii domácich automobiliek, najmä BYD.
Na potlačenie spomalenia Tesla zaviedla stimuly, ako je bezplatné nabíjanie, alebo financovanie bez navýšenia. To pomohlo zvýšiť predaj vo štvrtom štvrťroku, ale nestačilo to na zvrátenie vývoja.
Čínsky BYD pritom rastie ako na steroidoch. Za rok 2024 predal rekordných 4,25 miliónov osobných áut, z toho bolo 1,76 milióna elektromobilov – len o 30 000 menej ako Tesla. Len v decembri BYD predal 207 734 elektromobilov, čo svedčí o jeho rýchlej expanzii. Čo je však dôležitejšie, dynamika dosiahla 41% nárast oproti predchádzajúcemu roku. Kým Tesla sa výrazne zamerala na špičkové elektromobily, BYD oslovuje s radom cenovo dostupných elektromobilov spotrebiteľov, ktorí hľadia na rozpočet. BYD rýchlo expanduje na medzinárodné trhy, najmä v Európe a Latinskej Amerike a strategicky nacenil svoje modely, podliezol konkurenciu a zároveň ponúkol pôsobivý dojazd a technológiu. Tým spôsobil Tesle veľa starostí v mnohých regiónoch.
V hre je aj povesť Tesly ako inovátora. Kedysi viedla trh s elektromobilmi s prelomovou technológiou, ale konkurenti ju rýchlo dobiehajú. Nemali by sme však zabúdať, že v roku 2014 Tesla sprístupnila svoje patenty aj ostatným výrobcom, aby sa urýchlil vývoj a rozšírenie elektromobilov. Z hľadiska rozvoja elektromobility to bola zmysluplná obeť, ale ktovie, či to dnes Tesla neľutuje. Konkurencia rozhodne takouto filantropiou netrpí. Spoločnosť BYD dosiahla významný pokrok v technológii batérií a vyrába jedny z cenovo najefektívnejších batérií s najvyššou energetickou hustotou.
Existujú názory, že k poklesu tržieb Tesly prispela aj politická angažovanosť Elona Muska v predvolebnej kampani a najmä po nástupe Donalda Trumpa na post prezidenta USA. Určitý dopad Muskových výrokov a činov môže byť v USA relevantný a v predajniach Tesly protestujú okrem USA aj niektorí demonštranti v Nemecku. Musk totiž porušil „tabu“, keď nemeckú AfD označil za jedinú zmysluplnú alternatívu pre Nemecko. Títo demonštranti ale sotva patria k „strateným“ zákazníkom Tesly.
Či si Tesla udrží prvé miesto na trhu elektromobilov aj v roku 2025, je otázne. Závisí to od viacerých faktorov a nie všetky má sama pod kontrolou. Inovovaný Model Y sa konečne dostal na trh, ale aby Tesla zostala konkurencieschopná, bude musieť predstaviť cenovo dostupnejšie modely. Nízkonákladový elektromobil, v minulosti označovaný ako „Model 2“, by mohol pomôcť, ale o jeho skorom uvedení nie je nič známe.
Ďalším kritickým faktorom bude schopnosť Tesly plniť svoje sľuby o technologických prelomoch. Musk opakovane propagoval pokrok v technológii batérií a autonómnom riadení FSD, ale skutočná implementácia zaostávala za očakávaniami. Svojimi odkladanými „proroctvami“ je už Elon Musk povestný – spomeňme aj pripravovaný nový Tesla Roadster, alebo autonómne taxíky a podobne. Mimochodom autonómne taxíky s FSD chce začať Tesla prevádzkovať v Austine v Texase v júni tohto roku.
Ak bude BYD pokračovať vo svojej doterajšej dynamike rastu, je pravdepodobné, že v roku 2025 v počte vyrobených EV prekoná Teslu. Elona Muska by sme však nemali podceňovať. Elektromobily sú síce najväčším, ale nie jediným biznisom Tesly. Solárne strechy a záložné batérie Powerpack a Megapack sú ďalším, ale pred časom sa Musk vyjadril, že v budúcnosti budú pravdepodobne tvoriť väčšinu výrobného programu Tesly humanoidné roboty. Hromadná výroba robotov Optimus pre externých zákazníkov by sa mala spustiť v budúcom roku.