Reklama

Tesla si vypýtala 22-tisíc dolárov za výmenu batérie, ktorú stačilo opraviť

Zdroj | Tesla
Stanislav Vinc
Zdroj | Tesla
Zdroj | Tesla

Údržba elektromobilov je oproti modelom so spaľovacím motorom vo všeobecnosti výrazne lacnejšia, až kým nedôjde na výmenu batérie. Nie vždy je však potrebná výmena celej sústavy batérií za desiatky tisíc, čo vám však v autorizovanom servise možno neprezradia.

O svoju skúsenosť s takouto opravou sa najnovšie podelil Tyler Hoover z YouTube kanálu Hoovie’s Garage, ktorý si nedávno zakúpil jazdený elektromobil Tesla Model S vo verzii P85 z roku 2013.

Za normálnych okolností by na 8-ročnom elektromobile ešte nebola výmena batérie úplne nevyhnutná, no palubný počítač tohto kúsku však hlásil zníženie maximálnej kapacity batérie. Elektromobil tak z dôvodu ochrany pred zlyhaním a poškodením batérie nebolo možné nabiť na viac ako 50 míľ (80 kilometrov).

Zdroj | Rich Rebuilds

Tyler celkom prirodzene priniesol svoj Model S do autorizovaného servisu Tesla, ktorý mu po diagnostike odporučil výmenu celého batériového modulu za neuveriteľných 22 500 dolárov. Do tejto investície sa mu celkom pochopiteľne nechcelo ísť, obrátil sa preto na neautorizovaný servis Electrified Garage.

Ako poznamenal portál Electrek, Tesla nedávno začala sprístupňovať niektoré svoje diagnostické nástroje tretím stranám. Na odhalenie problému Tylerového Modelu S to však nestačilo, technici z Electrified Garage preto museli obísť niektoré systémy Tesly a auto prepnúť do továrenského režimu. Ich diagnostika následne odhalila pokles napätia v dvoch zo 16 modulov.

Jeden modul je možné kúpiť za 1 500 dolárov, ďalšie súčiastky na opravu stoja 750 dolárov. Výmena dvoch modulov s prácou vyšla Tylera touto cestou na zhruba 5 000 dolárov, teda o 75 % lacnejšie, ako v autorizovanom servise.

Je pochopiteľné, prečo sa Tesla nechce do podobných opráv púšťať. Okrem časovej náročnosti ide tiež o oddaľovanie neskoršej nevyhnutnej výmeny celej batériovej sústavy. Pokiaľ Tesla vymení zákazníkovi celú batériu ako takú, tú starú môže poslať späť do továrne na recykláciu a nová môže zákazníkovi slúžiť ďalších 8-10 alebo aj viac rokov.

S príchodom cenovo dostupnejších elektromobilov je však dôležité, aby bola takáto neoficiálna oprava vôbec možná a aby automobilky poskytovali tretím stranám potrebné náhradné diely, ako aj servisné manuály. Nie každý si totiž po kúpe elektromobilu za 20-25 000 eur bude môcť dovoliť o pár rokov neskôr investovať rovnakú čiastku do výmeny celej batériovej sústavy.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.