Dnes je tomu presne päť rokov odvtedy, čo Tesla predstavila svoj štvrtý produkčný elektromobil. Išlo o prvý elektromobil za ľudovú cenu a tak sa niet čomu čudovať, že si ho vzápätí rezervovali státisíce ľudí. Svetoznáme koncerny boli nútené preberať sa so svojej letargie a namiesto rátania ziskov venovať pozornosť vývoju.
Tesla Model 3 má štvordverovú karosériu typu sedan. Prvé sériovo vyrobené vozidlo vyšlo z montážnej linky 7. júla 2017 a prvých 30 vozidiel sa oficiálne uviedlo na trh 28. júla 2017.
Tesle patrí množstvo prvenstiev, v mnohom sa podobá na Apple. Obe spoločnosti totiž prinášajú používateľom výrobky a technológie, ktoré už niekto pred nimi vymyslel, ale práve oni im dali to pravé orechové a spôsobili revolúciu.
Od začiatku roka 2020 je Tesla Model 3 najpredajnejší elektromobil na svete (s viac než 800 000 predanými kusmi). Tri roky za sebou bol Model 3 najpredávanejší elektromobil v USA (2018, 2019, 2020).
Elon Musk ešte v roku 2006 povedal v rozhovore pre Wired Science, že predstaví Model 3, ktorý bude rovnako dostupný, ako bežný automobil na konvenčný pohon. O desať rokov neskôr zaregistrovala Tesla po predstavení Modelu 3 až 325 000 objednávok, ktoré by znamenali pre spoločnosť potenciálnu tržbu vo výške 14 miliárd dolárov. Za prvých 24 hodín získala Tesla viac ako 115 000 rezervácií!
Odborníci boli voči plánom Tesly skeptickí a nepredpovedali im úspech. Spoločnosť sa spočiatku trápila s meškajúcou výrobou, až v roku 2018 sa dostala na produkciu 6 000 kusov týždenne.
Základný Model 3 sa predával s 50 kWh lítium-iónovou batériou, ktorá mala dojazd do 350 km. Voliteľne sa dala objednať verzia so 75 kWh batériou s dojazdom do 500 km. Tesla používa batériové články 2170, ktoré priebežne inovuje.
Samostatnou kapitolou je Autpilot, ktorý má pomáhať vodičovi s riadením vozidla. Osem priestorových kamier poskytuje 360 stupňov viditeľnosti okolo vozidla na vzdialenosť 250 metrov. Toto „videnie“ dopĺňa dvanásť ultrazvukových senzorov, ktoré umožňujú detekciu tvrdých aj mäkkých predmetov v takmer dvojnásobnej vzdialenosti oproti predchádzajúcej generácii. Zároveň sa Tesle podarilo 40-násobne zvýšiť výkon spracovania informácií.
Pred rokom vyrobila Tesla vozidlo s poradovým číslom milión. Išlo o Teslu Model Y. Na spoločnosť, ktorá pred 18. rokmi nemala žiadne výrobné kapacity, vozidlá či povedomie u zákazníkov, ide o pozoruhodný posun vpred.
Teslu si už dnes kúpite aj za Bitcoiny, akcie spoločnosti trhajú rekordy. Napriek tomu nemá na Slovenku oficiálne zastúpenie, kúpiť si ju ale môžete napríklad v e-shope s elektronikou s tým, že všetky servisy musíte riešiť v susedných krajinách.
Čo na tento príbeh poviete? Je ako z rozprávky, alebo stojí za tým šikovnosť a fantázia Elona Muska?
Ďalšie zaujímavé články nájdete v našej rubrike HISTORICKÝ DEŇ, kde vám prinášame rôzne prelomové udalosti, zariadenia a stroje z technologického sveta.