Dočkáme, no nie vďaka nemeckej spoločnosti Wiferion, ktorú Tesla kúpila pre jej bezdrôtové nabíjanie. Tesla totiž už niekoľko rokov pracuje na vlastom bezdrôtovom nabíjaní, ktoré vlastne už aj nenápadne predstavila.
Tesla ukázala svoju bezdrôtovú nabíjačku ešte v marci tohto roka počas mítingu Investor Day. Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov je však stále v plienkach, ak už vôbec aspoň tam. Inžinieri musia riešiť mnohé úskalia, ktoré bezdrôtové nabíjanie prináša.
Veď s bezdrôtovým nabíjaním máme často problémy aj my, bežní používatelia. So smartfónmi či inými prenosnými zariadeniami, ktoré štandard Qi podporujú, no nie vždy nabíjanie funguje. Navyše ste si určite všimli aké horúce sú mobilné zariadenia po nabíjaní, resp. počas neho.
Teraz si predstavte aké enormné teplo musí vznikať pri bezdrôtovom nabíjaní 3 333x vyšší výkonom (porovnanie s 50 kW nabíjaním elektromobilu) ako bežná 15 W Qi nabíjačka na našom stole. Aby teplo nevznikalo a minimalizovali sa straty energie počas nabíjania, vedci skúmajú najrôznejšie možnosti, od materiálov až po nové typy nabíjania.
Každopádne, v nemeckom Business Insider sa objavila správa o tajnom obchode medzi spoločnosťami Wiferion z Freiburgu a holandskou pobočkou americkej spoločnosti Tesla.
Wiferion je síce start-up, ktorý ale od roku 2016 úspešne vyvinul systém automatického a plne bezdrôtového nabíjania pre elektrické vozidlá. Nie však vozidlá ako automobily, ale elektrické vozidlá pre sklady či fabriky. Presne také ako má Tesla vybudovaných už niekoľko po celom svete.
Obchod prebehol úspešne a nová spoločnosť ponesie názov Tesla Engineering Germany GmbH. Mnohí si preložili obchod v zmysle, že Tesla vďaka nemeckej spoločnosti vyvinie bezdrôtové nabíjanie pre svoje elektromobily a možno v novej generácii Model S či Model X sa dočkáme indukčného nabíjania.
Opak je pravdou. Wiferion, teda Tesla Engineering Germany GmbH bude ďalej vyvíjať bezdrôtové nabíjania, no pre mechanizmy ako doteraz. Pre robotické zariadenia, teda autonómne vozítka pre sklady a fabriky. Tesle sa totiž darí zautomatizovávať svoje Gigafactory a technológia od Wiferion jej môže ešte viac pomôcť.
Wiferion vyvinul technológiu, vďaka ktorej dokážu autonómne vozidlá vo fabrikách a skladoch fungovať na batérie, no pritom sa automaticky a hlavne bezdrôtovo nabíjať aj počas práce. Stačí im iba chvíľa, aby sa čiastočne nabili a mohli pokračovať v práci. Wiferion tvrdí, že nabíjanie sa spustí po prvej sekunde od zaparkovania nad nabíjacou podložkou.
Takéto riešenie má byť ekonomickejšie ako vytváranie nabíjacích pruhov po celej ploche haly či výrobne či budovanie nabíjacích základní, ktoré zaberajú priestor.
Wiferion má však aj nabíjací systém s výkonom 12 kW a s účinnosťou 93 %, takže je možné, aby Tesla tento systém použila do svojich elektromobilov. Veď na domáce nabíjanie to celkom stačí. Tesla ale môže použiť vedomosti, ktoré Wiferion za 7 rokov svojej existencie a vývoja získal.
A to je možno ešte dôležitejšie ako samotná firma. Suma obchodu nie je známa. Nie je známe ani to, ako bude firma fungovať pod hlavičkou Tesly ďalej. Keďže Wiferion získal 15 miliónov od investorov, firma mohla mať pokojne aj dvojnásobnú hodnotu.