Elon Musk, ako je jeho „dobrým zvykom“, vypustil prvotnú informáciu o zavádzaní novinky pre vozidlá Tesla na Twitteri. Už od nového roku novú revíziu autopilota HW2 dostalo prvých 1000 vozidiel.
Musk ubezpečil, že pokiaľ bude všetko správne fungovať, vo zvyšných autách by sa mal nový autopilot prepnúť z tieňového do aktívneho režimu do konca týždňa.
Všetky novovyrobené vozy Tesla už majú potrebný hardvér pre nového autopilota na palube, pre plnú funkčnosť však treba systém aktivovať. A práve to sa momentálne deje. Legislatíva však opäť zaostáva za technologickou pripravenosťou.
„Jasnovidnosť“ zabezpečí 8 kamier s radarom
Aj keď s novou verziou autopilota budú vedieť Tesly jazdiť úplne autonómne, vodič bude naďalej zodpovedný za riadenie vozidla. Keďže sú však elektromobily Tesla on-line, prostredníctvom internetu dokážu zbierať a odovzdávať dáta a skúsenosti z využívania autopilota a zdieľať ich aj s ostatnými.
Automobilka tak bude disponovať exkluzívnou databázou dát. Neporovnateľne rozsiahlejšou, než môžu pri malých testovacích flotilách získať konkurenčné firmy.
Hardvérová výbava, ktorou bude nový autopilot vybavený, je naozaj impozantná. Na streche nehľadajme typickú „tankovú vežu“ nabitú kamerami a otáčavými senzormi, akú používajú v testovacích autonómnych vozidlách mnohí konkurenti.
Kamery a senzory v Teslách sú umiestnené decentne v karosérii, alebo v spätnom zrkadle. O monitoring okolia sa stará 8 kamier s dohľadom do 250 metrov v okruhu 360 stupňov a radar, ktorý vidí na 160 m aj v daždi, hmle, či v úplnej tme.
Zaujímavé je, že Tesla nepoužila lidar, ktorý pomocou laserového zameriavania dokáže presne merať vzdialenosti a identifikovať prekážky. Radar to však dokáže rovnako dobre.
Kamery majú rôzny dosah a uhol záberu, pričom sú určené na pokrytie rôznych druhov situácií. Tri kamery s výhľadom dopredu sú umiestnené v spätnom zrkadle. Jedna z nich má uhol záberu až 120 stupňov a sleduje široké okolie vozidla, vrátane semafórov a dopravných značiek. V bočných stĺpikoch sa nachádzajú dve kamery s uhlom záberu 90 stupňov a strážia hlavne dianie v súbežných jazdných pruhoch.
Ďalšie dve bočné kamery sú orientované dozadu a strážia mŕtve uhly. Systém dopĺňa zadná kamera, ktorá monitoruje dianie za vozidlom a parkovacie manévre. Autá sú okrem toho, samozrejme, vybavené sadou parkovacích senzorov.
Supermozog pod kapotou
Aby dokázal autopilot zaistiť skutočnú autonómnu jazdu, musí byť schopný spracovať obrovské množstvo údajov v reálnom čase. V tomto smere Tesla stavila na istotu a nové vozy vybavila superpočítačom NVIDIA Drive PX2, špeciálne vyvinutým práve pre autonómne autá.
Riadiaca jednotka nielen riadi monitorovacie systémy, ale za jazdy aj aktualizuje mapy, plánuje trasu jazdy, učí sa dáta, získané na danej trase inými vozidlami a fakticky disponuje prvkami umelej inteligencie. Takto vybavený autopilot už ponúkne inú úroveň samostatnosti, ako doteraz používané prvky autonómneho riadenia a asistenčné systémy.
Pokiaľ zákony dajú autonómnym autám zelenú, dokáže takto vybavená Tesla úplne samostatne absolvovať určenú trasu, vrátane veľkomestskej premávky, či jazdy po diaľniciach.
Vodič sa dokonca nebude musieť starať ani o nabíjanie, pretože systém sám bude vedieť čo, a kedy má robiť. Pri nízkej zásobe energie sám vyhľadá Supercharger a pomocou robotického ramena dokonca sám pripojí nabíjací kábel. Nezanedbateľný význam potom budú mať aj autonómne zdieľané vozidlá.
Tesla dokonca zvažuje zdieľanie vozidiel využívať aj ako službu pre zvyšovanie rentability bežných áut. Kým je majiteľ v práci, pustí svoje autonómne auto „na zárobky“, ako autonómny taxík. Vyzerá to dobre, nie?
Elon Musk je aj v tomto smere notorický optimista, nechajme sa teda jeho pozitivizmom trochu „napraviť“. Čo na tom, že sa všetko nepodarí hladko a hneď.