Na včerajšom výročnom stretnutí akcionárov, po ktorom nasledovalo netrpezlivo očakávané podujatie Tesla Battery Day, šéf Tesly Elon Musk opäť nesklamal – odhalil niekoľko kľúčových bodov smerovania značky v najbližšom období, ktoré určite vystrelia ceny akcií firmy do stratosféry.
Najdôležitejšími míľnikmi z Battery Day sú vlastná výroba batérií s katódou bez obsahu kobaltu, príprava elektromobilu s cenou 25 000 USD (cca 21 300 EUR, ale pozor, americké ceny bývajú uvádzané bez DPH), ale aj nadupanej verzie luxusného Modelu S s extrémnym dojazdom a ešte extrémnejšou maximálnou rýchlosťou a zrýchlením.
Nové batérie – lacnejšie a výkonnejšie
Ale poporiadku. Tesla plánuje vyrábať vlastné batérie s konštrukciou bez prepojovacích prvkov, ktoré zlepšia dojazd a výkon vozidiel a zároveň znížia cenu. Tesla ich bude navyše vyrábať vo vlastne réžii, čo podľa Muska ďalej zníži náklady a priblíži predajnú cenu elektromobilov Tesla k „fosílnym“ autám, keďže klesne cena batérií za 1 kWh.
Bezspojkové články (Tesla v nich odstraňuje prepojky, spájajúce článok a záťaž), ktoré Tesla nazýva články 4860, by mali priniesť batérie „šesťkrát výkonnejšie“ a predĺžiť dojazd o 16 percent. Čísla síce príliš nedávajú zmysel, ale snáď sa to časom ujasní.
Závod na nové batérie Tesla bude v USA buď v Texase, alebo v Oklahome a nová technológia má znížiť cenu katód až o 75%. Tesla tiež plánuje vylúčiť kobalt vo svojich katódach, aj keď súčasné batérie Tesla ho už používajú veľmi málo. Kobalt sa často ťaží za podmienok, ktoré porušujú ľudské práva, čo vedie k tlaku na hľadanie nových alternatívnych materiálov.
Vlastná výroba ale neznamená, že Tesla nebude odoberať batérie od externých dodávateľov (Panasonic, LG a ďalších) ako doteraz. Naopak, hlavným dôvodom zavádzania vlastnej výroby článkov je previs dopytu nad ponukou. Musk uviedol, že nedostatočné tempo výroby batérií od Panasonicu spomalilo výrobu Modelu 3 aj Modelu Y.
Pre „normálnych“, aj „šialených“ vodičov
Lacné batérie novej konštrukcie umožnia stlačiť cenu lacného modelu elektromobilu na úroveň súčasných áut so spaľovacími motormi. Cieľom je elektromobil za 25 000 dolárov.
Podľa slov Muska na Battery Day dosiahne Tesla tento cieľ pomocou svojich nových „bezprepojkových“ batériových článkov a výmenou materiálov v nich, čo by mohlo znížiť náklady na kilowatthodinu o polovicu.
Kedy sa nový lacný elektromobil z výrobných liniek Tesla objaví v realite, Musk nespresnil. Prvýkrát však sľúbil EV za 25 000 dolárov už v roku 2018 s tým, že je podľa neho možné ho vyrobiť do troch rokov. Či to nakoniec bude v roku 2021, ukáže blízka budúcnosť.
Omnoho konkrétnejší bol Musk pri informovaní o elektrickom superšporte Model S Plaid. Táto modifikácia známeho luxusného elektromobilu bude o stupeň „šialenejšia“ ako doterajšia verzia Ludicrous.
„Plaid“ ponúkne výrazné dlhší dojazd – na plné nabitie batérie má prejsť (alebo skôr preletieť) až 840 kilometrov a s maximálnou rýchlosťou 320 km/h (200 míľ/hod) je to skôr „uzemnené lietadlo“, ako automobil. Raketu pripomína zrýchlením z 0 na 100 km/hod za 2,1 sekundy, o čo sa postarajú tri elektromotory.
Takéto pretekárske vozidlo by určite ocenili milovníci adrenalínu, aj keď na žiadnej verejnej komunikácii sa maximálna rýchlosť bez rizika ujmy využiť nedá. Pokiaľ však nemáte na nákup auta vyčlenený poriadny balík, Tesla Model S Plaid nebude pre vás. Cena na americkom trhu (zrejme takisto bez DPH) by mala dosiahnuť 139 900 USD a v EU by sa mala predávať od 140 000 EUR.
Hoci sa tento predátor dá objednávať už dnes, k dispozícii bude až koncom roku 2021.