Tesla na svojom webe celkom potichu zverejnila prvé informácie a technické špecifikácie očakávaného modelu Tesla Model Y s kódovým označením Juniper.
Už pred pár dňami unikli na svetlo sveta prvé zábery z testovania, počas ktorého Y-ka nemala žiadne krytie a celkom svet prekvapila združenými prednými i zadnými svetlami. Je tak výrazne iná ako sa očakávalo.
Je výrazne iná aj oproti Modelu 3, ktorý prešiel aktualizáciou pomerne nedávno. Navonok sú tak výrazne odlišné, vo vnútri ale veľmi podobné. Stačí sa pozrieť na interiér. O tom ale neskôr. Pozrime sa na exteriér, ktorému pribudli LED pásy vpredu i vzadu. Čiastočne pripomína LED svetelný pás zo Cybertrucku, v tejto striebornej ešte azda viac.
Zadná časť ale pripomína všetko možné, len nie Teslu. Niekto v tom vidí Opel Ampere, niekto modely od Lexusu či iné automobily nedávnej minulosti. Gigantické zadné svetlá sú ale „in“, bude ich mať aj Tesla. Musíme sa s tým zmieriť. Otázna je len cena tohto prvku v prípade nutnej výmeny. Zadné svetlo je totiž jeden kus. Tesla sa chváli, že ide o prvé nepriamo reflexné zadné svetlo svojho druhu. Čo to presne znamená ukáže čas, keď to Tesla vysvetlí. Pravdepodobne sú LED ukryté v svetle tak, že nesvietia priamo do priestoru, ale na zakrivenú vnútornú časť tohto gigantického svetla.
Veľkým pozitívom je ale upravený podvozok a karoséria s minimom spojov vďaka tzv. Gigacastingu. Výsledkom má byť nižší odpor vzduchu, tichší chod a prakticky absolútne ticho vo vnútri.
Tesla Model Y Juniper bude dlhá 4 790 mm, široká 2 129 mm (aj so zrkadlami) a vysoká 1 624 mm. Hmotnosť dosiahne takmer 2 tony, presnejšie 1 992 kg.
Kufor, teda batožinový priestor bude gigantický. Po sklopení zadných sedadiel získate až 2 138 litrov. Dokopy. Vrátane tzv. frunku. Čiastkové objemy úložného priestoru Tesla zatiaľ nezverejnila.
Aktuálne budú v predaji iba dve verzie – Long Range AWD s dvojicou motorov a Standard Range RWD s jedným motorom vzadu. V prípade výkonnejšej verzie vystrelíte na stovku za 4,3 sekundy, v prípade RWD dosiahnete rovnakú rýchlosť za 5,9 sekundy.
V oboch prípadoch ale dostanete auto na 19″ alebo 20″ kolesách, ktoré Tesla upravila pre minimalizovanie odporu vzduchu a obula ich do pneumatík s nízkym valivým odporom.
Horšie to bude s batériou. V prípade AWD bude k dispozícii batéria s dojazdom 551 km (WLTP), v prípade RWD verzie sa môžete tešiť na stále slušných 466 km. Rozdiely budú ale aj v nabíjaní. AWD nabijete výkonom maximálne 250 kW, RWD iba 175 kW. Tesla sa dušuje, že za 15 minút nabíjania v prípade AWD verzie dosiahnete 266 km dojazdu (resp. 229 km v prípade RWD). To je už dosť slušné aj na dlhé cesty.
Vnútro bude veľmi podobné tomu z Modelu 3. V strede palubovky je osadený veľký 15,4″ dotykový displej, vzadu majú pasažieri na stredovom tuneli 8″ dotykový displej, na ktorom si môžu zahrať aj hry. Kto by sa ale už len hral na tak malom a tak vzdialenom displeji… Zaujímavosťou je možnosť sledovania aktuálneho počasia priamo na mape na veľkom displeji.
Samozrejmsťou sú všetky technické vymoženosti z iných modelov, ako automatické otváranie dverí, otváranie kufra, ovládanie na diaľku cez appku či kompletná príprava na autonómnu jazdu. Chýbať nesmú ani technológie ako Forward Collision Warning, Active Emergency Braking a Lane Departure Avoidance. Všetko v štandardnej výbave.
Bonusom je záruka. Na vozidlo je 4 roky alebo 80 000 km, na batériu a motor až 8 rokov alebo 192 000 km. Novinka bude v predaji už čoskoro, cena pre Európu zatiaľ nebola zverejnená.