Automobilka Tesla dopláca na obchodnú vojnu Spojených štátov a nepopulárne aktivity jej generálneho riaditeľa. Pokles hodnoty akcií spoločnosti neutícha a miestami naopak klesá skokovo nadol aj vo svetle správ o jej slabých predajoch.
Teslu bojkotujú spotrebitelia najmä v Nemecku, kde sa predaj vozidiel tejto značky medziročne prepadol o 70 %.
Celosvetový pokles predaja zaznamenala Tesla začiatkom tohto roka po prvýkrát za celú dekádu. Najviac sa pod to podpísala Európa, kde počet predaných vozidiel v priebehu februára dosiahol len polovicu z minuloročného maxima.
Podľa miestnych dát o registrácii nových vozidiel sa v Nemecku v priebehu februára predalo len 1 429 nových vozidiel značky Tesla. Oproti minulému roku ide o prepad na úrovni 76 %. Lepšie na tom nie sú ani predaje v ostatných krajinách, s výnimkou Spojeného kráľovstva.
Krajina | 02/2024 | 02/2025 | Rozdiel |
Nemecko | 6 038 | 1 429 | -76 % |
Dánsko | 1 086 | 509 | -48,1 % |
Nórsko | 1 777 | 917 | -45,3 % |
Portugalsko | 1 155 | 547 | -45 % |
Francúzsko | 3 244 | 2 395 | -44,4 % |
Španielsko | 1 020 | 909 | -44,4 % |
Švédsko | 1 064 | 613 | -43,9 % |
Holandsko | 1 287 | 983 | -34,1 % |
UK | 3 192 | 3 851 | +7,7 % |
Celkovo | 19 863 | 12 153 | -43,5 % |
Podľa Čínskej asociácie osobných automobilov má Tesla rovnaké problémy aj na tamojšom trhu. Automobilka v Číne v priebehu februára predala 30 688 nových vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 49,2 % a oproti januáru dokonca až o 51,5 %.
Nie je to však poklesom záujmu spotrebiteľov o samotné elektromobily. Naopak, čínska automobilka BYD zaznamenala nárast predajov o 161,4 %. Vo februári na trh dodala 318 233 kusov modelov Dynasty a Ocean.
Pokračujúce kontroverzie Elona Muska a negatívne správy o vývoji predajov tlačia nadol aj cenu akcií spoločnosti. Tá kontinuálne klesá už od konca minulého roka, kedy dosiahla vrchol s cenou 488 dolára za akciu. Od začiatku roka spoločnosť zaznamenala pokles hodnoty o 41,43 % a v uplynulých dňoch kontinuálne klesala denne o ďalších 15 %. Od decembra trhová kapitalizácia spoločnosti klesla približne o polovicu.
Na druhej strane je potrebné povedať, že medziročne sú akcie Tesly stále v pluse (24,96 %), pričom už v minulosti ich mnohí experti považovali za výrazne nadhodnotené. Otázne teda v súčasnosti je, či sa cena akcií zastaví na úrovni, ktorú experti považujú za realistickú, alebo bude v nadväznosti na pokračujúce kontroverzie Elona Muska klesať aj naďalej.
Najväčšie problémy má Tesla v tejto chvíli v Nemecku a ak budú pokračovať, vedenie spoločnosti bude musieť zvážiť radikálne kroky. Práve v Nemecku má totiž Tesla svoj výrobný závod Giga Berlin s výrobnou kapacitou 10-tisíc vozidiel mesačne. Ak bude súčasný negatívny trend predajov v Európe pokračovať, fungovanie berlínskeho závodu bude dávať automobilke čoraz z ekonomického hľadiska čoraz menší zmysel.