Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie má znečistené ovzdušie výrazne negatívny dopad na verejné zdravie. Jeho obeťou sa stáva ročne viac ako tri milióny ľudí, ktorí ročne umierajú na následky škodlivín, čo je vyše dvojnásobku počtu obetí dopravných nehôd.
Tesla Motors vyrába autá, ktoré sú bezpečné nielen z hľadiska dopravných kritérií, ale majú ambíciu ochrániť posádku aj pred rizikami nepriaznivého životného prostredia. Takúto funkciu plní aj HEPA filter s režimom Bioweapon Defense Mode („mód obrany pred biologickými zbraňami“).
Pôvodne bol za príplatok montovaný do nového športovo-úžitkového Modelu X, po facelifte Modelu S, ktorý tak okrem iného stratil masku chladiča, sa však bude montovať aj do tohto typu vozidla.
Filtračný systém HEPA je inšpirovaný systémami na filtráciu vzduchu používanými v nemocniciach, čistých miestnostiach a v kozmickom priemysle. Je schopný z vonkajšieho vzduchu odstrániť peľ, baktérie a znečistenie pred tým, než vstúpi do kabíny a zároveň systematicky čistí vzduch aj v kabíne.
Podľa Tesly je filtračný systém stokrát účinnejší ako štandardné automobilové filtre. Filtrácia vzduchu bola testovaná v reálnom prostredí od kalifornských diaľnic v čase dopravnej špičky, cez páchnuce močiare, skládky a pastviny, až po čínske veľkomestá „preslávené“ svojim smogom.
Ukázalo sa, že dokáže zachytiť jemné častice a plynné exhaláty, rovnako ako baktérie, vírusy, peľ a spóry plesní.
Následne bol Model X s HEPA filtrom testovaný v umelých podmienkach. Pod bublinou z plastovej fólie sa nasimulovala extrémne znečistená atmosféra s koncentáciou PM2,5 až 1000 µg/m3.
Podľa kritérií EPA má ovzdušie „dobrej kvality“ hranicu znečistenia PM 2,5 do 12 µg/m3. PM 2,5 sú pevné častice (anglicky particulate mater) menšie ako 2,5 mikrometra, schopné prenikať dýchacím traktom do priedušiek. Koncentácia sa udáva v µg/m3.
Počas testov v „bubline“ sa na Modeli X zavreli sklápacie dvere a HEPA filter bol spustený v režime „obrany pred biologickými zbraňami“. Graf ukazuje časový priebeh vyčistenia vzduchu v kabíne.
Za menej ako dve minúty filtračný systém HEPA vyčistil vzduch v Modeli X z extrémne nebezpečných 1000 µg/m3 na úroveň pod prahom citlivosti meracích prístrojov. To umožnilo inžinierom odložiť plynové masky a dýchať čistý vzduch.
Filtračný systém je taký výkonný, že dokonca o 40% znížil hladinu PM2,5 aj mimo kabíny auta vo vzduchu v testovacej bubline.
Zdá sa, že superlatívy vzduchového filtračného systému vozidiel Tesla nie sú len marketingovými sloganmi a systém naozaj účinne funguje.
Interiér Tesly sa tak môže stať nielen oázou pokoja pre alergikov, ale prispeje ku kvalite života každého pasažiera a používateľa týchto elektromobilov.
Zvlášť osožná funkcia pri jazde v mestách a v dopravných zápchach medzi „odfukujúcimi fosíliami“, čo myslíte?