Elon Musk, šéf spoločnosti Tesla Motors, už niekoľko mesiacov sľubuje, že vozidlá Model S a nový Model X dostanú autopilota. Dnes sa tento sľub stáva skutočnosťou a Tesla konečne uvoľnila príslušný update softvéru. Formou upgrade „over-the-air“ sa táto funkcionalita bude týkať aj vozidiel, ktoré už jazdia na cestách.
Autopilot pre autá Model S / Model X bude obsahovať dve nové funkcie – autopilot na diaľnici, takzvaný Autosteer („automatické kormidlo“) a systém pre paralelné parkovanie. Kým systém automatického parkovania nie je veľkou novinkou, autopilot už prináša viacero zaujímavých benefitov.
Funkcia pracuje na báze radaru a umožní vyhýbať sa prekážkam, dodržiavať jazdné vzdialenosti a pomocou zdokonalenej GPS navigácie má byť schopná aj meniť jazdné pruhy. Predbežne však bude potrebná asistencia vodiča – hlavne z bezpečnostných a legislatívnych dôvodov – takže ani po upgrade sa Tesla nezmení na autonómne vozidlo.
Autosteer sa viac ponáša na pokročilú verziu tempomatu, než na autopilota pre autonómnu jazdu.
Dokáže udržiavať rýchlosť tempomatu pri zachovaní bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami a od vozidla jazdiaceho pred ním, pričom zabezpečí zotrvanie vo svojom jazdnom pruhu. Je to postupný krok smerom k budúcim autonómnym vozidlám. Pre tých, čo sa tešia na robotické autá, má však Elon Musk pozitívnu správu. Očakáva, že Tesla bude mať plne autonómne vozidlá pripravené do troch rokov.
Zavedenie autonómnych vozidiel však nie je primárne problém technológií a softvéru, hoci dokonalé vyladenie SW pre množstvo situácií, ktoré sa na cestách môžu vyskytnúť, vyžaduje nasadenie množstva testovacích automobilov do reálnej premávky. Obavy automobiliek pramenia skôr z možných právnych dôsledkov, v prípade, že robotické auto bude príčinou nehody. Zvlášť ak sa pri nej zrania, či nebodaj zahynú ľudia. V takom prípade môžu poškodení, alebo poisťovne uplatniť náhradu škody voči výrobcovi, prípadne voči tvorcom softvéru.
Paradoxom pri tom je, že autonómne autá sú už dnes pri bežnej prevádzke omnoho spoľahlivejšie a bezpečnejšie, ako vodiči. Striktne dodržiavajú dopravné predpisy, nejazdia na červenú, ani nepijú pred jazdou alkohol. Napriek tomu, aj ten najpremyslenejší systém môže v hustej premávke a v nepredvídateľných situáciách zareagovať inak, než optimálne, rovnako ako človek.
Aj Tesla si pri systéme Autosteer necháva otvorené zadné dvierka. Pripomína, že ide o testovaciu beta verziu a ani na diaľnici by sa vodič nemal úplne spoľahnúť na autopilota. Z bezpečnostných dôvodov by mal mať ruky na volante. Pokiaľ do vášho jazdného pruhu vojde iné vozidlo, alebo deliace čiary medzi pruhmi sú zle viditeľné, systém vodičovi pripomenie zvukovým znamením, že je to on, kto má v rukách bezpečnosť jazdy. Autosteer od Tesly je však v každom prípade zaujímavým evolučným krokom k budúcim autonómnym vozidlám.