Tesla kontinuálne zvyšuje výrobu svojho najlacnejšieho elektromobilu Modelu 3, ale doteraz, kvôli vylepšeniu ekonomiky, preferovala jeho drahšie a luxusnejšie verzie. Aktuálne však začína tlačiť cenu dolu a so začiatkom predaja v Európe oslovuje širší okruh zákazníkov.
Pre lepšie batérie
Ide o nevyhnutnosť, vzhľadom na to, že množstvo automobiliek rozbieha výrobu konkurenčných elektrických modelov. Potrebou znižovania nákladov a súčasného vylepšovania batérií môže byť motivovaná aj ohlásená akvizícia firmy Maxwell Technologies.
Americký výrobca superkapacitorov a ďalších energetických komponentov má okrem iného v portfóliu aj patentovanú technológiu takzvanej suchej elektródy. Podľa odborníkov by táto technológia mohla zvýšiť energetickú hustotu batérií (a tým aj dojazd elektromobilov) a zároveň znížiť ich cenu.
Superkapacitory majú tú užitočnú vlastnosť, že sa dokážu vybíjať, aj nabíjať za extrémne krátke časy a môžu pracovať v širokom teplotnom rozmedzí. Ich nasadenie v elektromobiloch a hybridoch môže podstatne predĺžiť životnosť klasických batérií a zvýšiť dynamický výkon, keďže energia zo superkapacitorov je schopná lepšie pokrývať špičkové nároky na odber.
Ponuka, ktorá sa neodmieta
Medzi zákazníkov Maxwell Technologies patrí aj vlastník automobilky Volvo, čínska spoločnosť Geely Holding Group, ktorá chce práve takýmto spôsobom vylepšiť svoje elektromobily a hybridy. Maxwell Technologies obchoduje aj so spoločnosťami General Motors a Lamborghini.
Tesla chce zrejme využiť viaceré aktíva Maxwell Technologies, preto sa firmu rozhodla získať za 218 miliónov USD.
Ponuka oceňuje každú akciu spoločnosti Maxwell na úrovni 4,75 USD, čo predstavuje päťdesiatpercentný príplatok k záverečnej cene akcií z minulého piatka. V súčasnosti je výhradným dodávateľom batériových článkov pre automobily Tesla japonská firma Panasonic.
Šéf Tesly Elon Musk zdôrazňoval dôležitosť ultrakapacitorov už v roku 2013. Na Twitteri vtedy uviedol, že je potrebné zvýšiť ich energetickú hustotu. V tomto parametri majú pred ultrakapacitormi navrch Li-ion batérie dodnes.
Maxwell Technologies vyrába takzvané hybridné ultra- (či super-) kapacitory, ktoré sú krížencom medzi kondenzátormi a chemickými batériami. Okrem toho ale vyrába ja komponenty pre samotné batérie.
Tesla môže mať záujem hlavne o spomínanú suchú elektródu s energetickou hustotou 300 Wh/kg, pričom má údajne potenciál dosiahnuť až 500 Wh/kg. Súčasné Li-ion batérie dosahujú úroveň okolo 250 Wh/kg, takže nová technológia by mohla priniesť citeľné zvýšenie kapacity batérií.
Akvizícia by sa mala realizovať v druhom kvartáli 2019. Tesla, ktorá je zároveň jedným z najvýznamnejším výrobcom trakčných a úložných batérií, po kúpe Maxwell Technologies získa ďalší bonus na posilnenie svojej pozície.