Z času na čas sa v priebehu rokov na trhu objavil nový elektromobil, ktorý bol komunitou, novinármi alebo výrobcom označovaný za „zabijáka Tesly“, teda za model, ktorý porazí konkurenčné elektromobily americkej automobilky.
Aj keď už o konkurenciu na poli elektromobility nie je úplne núdza, skutočný „Tesla killer“ prišiel nečakane z jej vnútra.
Nemusíte sledovať novinky v elektromobilite, ani dianie v popredných amerických spoločnostiach, aby ste vedeli o aktuálnych krokoch Elona Muska a ich dopadoch na jeho automobilku Tesla. Tieto správy sa totiž takmer každý deň dostávajú aj do večerných spravodajských relácií.
Postupný pokles predajov nových vozidiel a zároveň aj hodnoty automobilky Tesla sa začiatkom tohto roka zmenil na prudký pád. Dve dekády úspešného budovania značky zničil Elon Musk v priebehu niekoľkých týždňov a nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo zmeniť. Portál Electrek však poukazuje na to, že problémov má Tesla ďaleko viac, než sú len tie, pre ktoré vodiči menia svoje Tesly na Audi, Mazdy či Toyoty.
Bez ohľadu na čokoľvek, čo je možné automobilke Tesla a jej vedeniu vyčítať, nedá sa poprieť, že je to práve ona, kto prebral etablované americké, ázijské i európske automobilky z letargie a prinútil ich pustiť sa do vývoja elektromobilov so zaujímavými parametrami, dizajnom a postupne aj cenou.
Aká je to však automobilka bez nových áut? Ak opomenieme aktualizácie existujúcich modelov, Tesla priniesla v posledných piatich rokoch len jeden nový model – Cybertruck. Model, ktorý bol predstavený ešte v roku 2019, vtedy ešte so sľubovanou nižšou cenou a lepším dojazdom. Do rúk prvých majiteľov sa napokon dostal až koncom roka 2023, s množstvom výrobných a konštrukčných chýb, ako aj so zistením, že vlastne nie je vôbec vhodný pre jazdu v teréne.
Obrovský počet predobjednávok dodal automobilke sebavedomie, že pôjde o hit a tak Musk vyhlásil, že plán vyrobiť ich ročne 250-tisíc, by sa mohol časom vyšplhať až na dvojnásobok. Dnes, rok a pól po spustení výroby, má Tesla problém predať Cybertruck aj pri 10-percentnom naplnení pôvodne zamýšľanej výrobnej kapacity.
Cybertruck na seba nepochybne prilákal pozornosť, v pozitívnom i negatívnom slova zmysle. Zo spotrebiteľského hľadiska však ide o presný opak toho, čo mala Tesla v tomto čase priniesť na trh. Americký a európsky trh sú pod nátlakom čínskych automobiliek, ktoré dokážu vyrábať cenovo výrazne dostupnejšie elektromobily s nielen porovnateľnými parametrami pohonu a batérií, ale často aj so pokročilejšími technológiami na palube.
Práve v tomto turbulentnom období mala pôvodne Tesla priniesť na trh nový model s avizovanou počiatočnou cenou na úrovni 25-tisíc dolárov. Elon Musk však opäť uveril svojim vlastným sľubom o plne autonómnom riadení, o ktorého príchode „už budúci rok“ počúvame už celú dekádu. Podľa neho totiž v ére, kedy budú mestá zaplavené plne autonómnymi vozidlami, už výroba lacného elektromobilu nedáva zmysel.
Tesla tak aktuálne nemá v krátkodobom horizonte v príprave žiaden nový atraktívny model pre spotrebiteľov, ktorí sa utiekajú ku konkurencii a namiesto toho sa plne sústredí na vývoj umelej inteligencie pre svoj autonómny taxík humanoidných robotov. Aj keď sa skutočne môže jednať o ťažné kone budúcnosti, nestane sa tak tento a ani budúci rok.
Vývoj týchto nových projektov mali zabezpečiť ešte donedávna stabilné predaje elektromobilov, no teraz sa tento Muskov plán jeho zásluhou rýchlo rúca. Že je Tesla s obrovských problémoch, priznal už aj Musk, ktorý v rozhovore pre americkú televíziu Fox uviedol, že má s riadením svojich spoločností „veľké ťažkosti“. Zachrániť sa ho snažil už aj americký prezident Donald Trump, ktorý minulý týždeň zorganizoval priamo pred Bielym domom tlačovú konferenciu, na ktorej po boku Muska vyhlásil, že si sám jednu Teslu kúpi.