- #TECHBOX
- 3 min.
- 24.4.2025
Tesla je obvinená z podvádzania pri počítaní kilometrov, aby sa vyhla servisom
Tesla opäť čelí ďalšej právnej výzve, ktorú na ňu smerujú priamo jej zákazníci. Kalifornská automobilka je tentokrát obvinená z toho, že jej vozidlá zámerne zveličujú počet najazdených kilometrov s cieľom ukončenia záruky skôr, než by si to vyžiadala reálna prevádzka.
Zákazníkov s touto skúsenosťou je viacero, avšak aspoň nateraz sa zdá, že ich žaloba nestojí na pevných základoch.
Oficiálnu žalovu podal Nyree Hinton, majiteľ jazdeného elektromobilu Tesla Model Y z roku 2020. Toto auto kúpil v decembri 2022 s počítadlom ukazujúcim 36 772 míľ. Do roka však údaj na palubnom počítadle kilometrov presiahol 50 000 míľ, teda hranicu, kedy vozidlu končí základná záruka. Hinton však tvrdí, že aj keď mesačne na počítadle pribudlo 2 217 míľ, reálne ich však mal prejsť len 600. Po vypršaní záruky a pri dlhšom dennom dochádzaní paradoxne zaznamenávalo vozidlo len 1 415 míľ mesačne.
V žalobe sa uvádza, že Tesla má využívať komplexné počítadlo najazdenej vzdialenosti, ktoré má okrem reálnej jazdy pracovať aj s algoritmami, spotrebou energie či štýlom jazdy. Tieto faktory môžu podľa žalujúcej strany „nadhodnocovať“ skutočný počet najazdených míľ o 15 až 117 %.
Keďže sa na vozidlo už nevzťahovala záruka, Hinton musel zaplatiť opravu odpruženia vo výške 10 000 dolárov z vlastného vrecka. V žalobe sa uvádza, že Tesla týmto spôsobom cielene skracuje záruky, núti zákazníkov kupovať rozšírené balíky a zvyšuje svoje servisné tržby. Hinton žiada odškodné pre seba, ale aj represívne náhrady škody pre všetkých kalifornských majiteľov Tesiel, čo podľa dokumentov predstavuje viac než milión vozidiel. Tesla samozrejme všetky obvinenia odmieta.
Nie je to prvýkrát, čo Tesla čelí obvineniam z manipulácie s dátami. Automobilka bola už v minulosti žalovaná za nadhodnocovanie dojazdu svojich elektromobilov, pričom sa objavili aj tvrdenia o existencii tajného „odkláňacom tíme“, ktorý mal rušiť servisné objednávky súvisiace s dojazdom. Podobné sťažnosti sa objavujú aj na diskusných fórach, kde majitelia opisujú neprimerane vysoký nárast počtu najazdených míľ.
Hinton dúfa v certifikáciu hromadnej žaloby, no to nie je isté. V inom prípade, ktorý sa týkal údajne falošného dojazdu, rozhodol súd, že zákazníci musia ísť do individuálnej arbitráže, čím sa znemožnila kolektívna žaloba.
Majitelia s rovnakou skúsenosťou zdá sa taktiež nemajú v rukách žiadne tvrdé dáta, ktoré by nadhodnocovanie prejdenej vzdialenosti jednoznačne dokazovali. Žalujúcej strane však môže teoreticky pomôcť práve medializácia tohto prípadu, ktorá by mohla motivovať ďalších majiteľov vozidiel značky Tesla zdieľať svoje príbehy a možno aj presvedčivejšie dôkazy.
Ak sa potvrdí, že algoritmus Tesly cielene manipuluje s údajmi o najazdených míľach, nepôjde len o problém jednej značky, ale o nebezpečný precedens v ére softvérom riadenej mobility.