Etablovať sa v Číne – na najväčšom automobilovom (aj elektromobilovom) trhu – je stratégia, ktorá dáva zmysel mnohým automobilkám, preto tam priamo dislokujú aj výrobu. Výnimkou nie je ani Tesla.
Navyše pri súčasných politických naťahovačkách s obchodnými reštrikciami medzi USA a Čínou je pre americkú automobilku výhodné vyrábať priamo v najľudnatejšej krajine sveta.
Elon Musk často nemáva ďaleko od slov k činom. Ani nie pred rokom, 8. mája 2018 bola založená Tesla (Šanghaj), dcérska spoločnosť Tesla Motors Hong Kong. O dva mesiace, 10. júla 2018, Elon Musk podpísal dohodu s regionálnou vládou Šanghaja na vybudovanie tretej Gigafactory.
Šanghajská exekutíva dohodu požehnala v júli 2018 a v októbri 2018 Tesla (Šanghaj) získala na dlhodobý (50-ročný) prenájom pozemok s rozlohou 85 ha. Výstavba začala v decembri 2018 prípravou staveniska, hoci oficiálne poklepal základný kameň Elon Musk až v januári 2019.
Pobeží výroba už v budúcom roku?
Zmluva o prevode pozemkov vyžaduje, aby sa stavebné práce začali do 6 mesiacov a boli dokončené do 30 mesiacov, pričom výroba sa má začať do 36 mesiacov.
Zdá sa však, že Tesla má smelé ambície a Gigafactory 3 postaví omnoho skôr. Podľa čínskych nadšencov Tesly na stavenisku beží čulý ruch vo dne, aj v noci, sedem dní v týždni, ako ukazujú videá zverejnené v magazíne INSIDEEVs. Fabrika by mala stáť už do konca roku 2019, podstatne skôr, ako požaduje zmluva o prevode pozemkov.
Očakávané náklady na vybudovanie čínskej továrne sú podľa špekulácií magazínu Bloomberg, vychádzajúcich z informácií od anonymného zdroja, asi 5 mld. USD. Elon Musk odhalil, že v čínskej továrni bude Tesla vyrábať akumulátorové články a elektromobily Tesla Model 3 a nový crossover Model Y.
Počiatočný cieľ produkcie je 250 000 elektromobilov ročne, no v ďalšej fáze firma plánuje rozšíriť výronu až na 500 000 vozidiel ročne, čím si pomenovanie Gigafactory oprávnene zaslúži.