Hoci sa koncom júna výrobná kapacita populárnej novinky Tesla Model 3 vyšplhala na 5000 vozidiel týždenne, na rýchle vybavenie objednávok to nestačí. Na dodávku vytúženého elektromobilu si tak počkajú niektorí vytrvalci zrejme aj rok.
A to aj napriek tomu, že výroba by mala časom dosiahnuť až 10 000 áut týždenne. Zodpovedá to ročnej produkcii pol milióna vozidiel a teda bežnej „veľkej“ automobilovej fabrike.
Dôvodom je, že v zozname asi 400 000 predobjednávok figurujú väčšinou najlacnejšie základné verzie, no Tesla, aby zarobila, uprednostňuje výrobu drahších modelov s vyššou výbavou a väčšou batériou.
Čína je rozhodujúcim trhom
Ako ďalej? Medzi najdôležitejšie zahraničné trhy Tesly patrí Čína, kde je predaj znevýhodnený súčasným obchodnými sankciami Trumpovej administratívy a súvisiacimi odvetnými opatreniami Číny. Medzi ne patrí aj o 15% zvýšené clo na dovoz amerických áut. Tesla preto hľadá spôsoby ako sa vyhnúť súčasnej čínsko-americkej obchodnej vojne.
Firma v tejto súvislosti oznámila, že dosiahla dohodu s vládou v Šanghaji o výrobe vozidiel v regióne. Potvrdili sa tak informácie, ktoré presiakli na verejnosť už minulú jeseň. Podľa Bloombergu by mala kapacita čínskej fabriky Tesla dosahovať až 500 000 vozidiel ročne. Vyrovnala by sa (budúcej) produkcii materskej fabriky v USA.
Lukratívnosť čínskeho trhu, ktorý je s ročným predajom asi 30 miliónov áut najväčším na svete, ilustrujú aj prognózy rozvoja elektromobility. V roku 2025 by sa v Číne malo predať zhruba 7 miliónov elektrických áut, takže Tesla bude aj s plánovanou produkciou len kvapkou v mori dopytu..
Nepôjde pritom o jedinú zahraničnú fabriku Tesly. Ďalšiu plánuje postaviť v Európe, kde by mala vzniknúť aj gigafabrika na batérie.
V dôsledku pokračujúcej obchodnej vojny medzi USA a Čínou bola Tesla nútená zvýšiť ceny modelu S a modelu X v závislosti od konfigurácie až o 20 000 dolárov. O nákup vozidiel značky Tesla je pritom v Číne veľký záujem. Vlani tam automobilka predala 14 779 áut a z Číny pochádzalo takmer 20% jej príjmov.
Naplno o päť rokov
Hoci s nápadom postaviť čínsku fabriku prišla Tesla ešte pred začiatkom obchodnej vojny, kvôli sankciám jej lukratívnosť stúpla. Podobne reagovali aj iné firmy. Za logický krok považuje presunutie výroby aj Harley Davidson, ktorý chce takto obísť sankčné clá na dovoz amerických motoriek do EÚ.
Pre Teslu bude továreň v Číne výhodná aj preto, že sa vyhne dovozným clám, ktoré Trumpova vláda vyrúbila na viac ako 1 300 čínskych výrobkov, vrátane ocele a dotykových displejov.
Dohoda o spolupráci s regionálnou vládou v Šanghaji už bola podpísaná a výstavba Gigafactory 3 by sa mala rozbehnúť v blízkej budúcnosti, keď sa podarí získať potrebné povolenia.
Výroba by mohla následne odštartovať do dvoch rokov. Potrvá však ďalšie dva až tri roky, kým sa podarí fabriku dostať na plnú plánovanú kapacitu 500 000 vozidiel ročne.
Zatiaľ nie je úplne jasné, ktoré modely bude Tesla v Číne vyrábať, ale Musk už naznačil, že pôjde pravdepodobne o výrobu Modelu 3 a pripravovaného SUV Model Y.
Oznámenie o vybudovaní čínskej fabriky nebude mať vplyv na výrobu v materskej automobilke v USA, kde sa má výroba naďalej zvyšovať. Pokiaľ to pôjde takto ďalej a podarí sa postaviť aj výrobný závod v Európe, s autami s logom Tesly sa o pár rokov budeme na cestách stretávať oveľa častejšie.