Autonómny systém pre elektromobily Tesla, Full Self-Driving (FSD), chce Elon Musk ponúknuť majiteľov elektromobilov nie len ako príplatkový systém pri kúpe vozidla, ale aj formou mesačného predplatného. Namiesto 10 000 dolárov by tak záujemcom stačilo aktivovať systém iba keď ho potrebujú, pri dlhších trasách.
Nový systém FSD má byť dostupný ako predplatená služba do 3-4 mesiacov, pričom Musk tvrdí, že sa to udeje v druhom kvartáli tohto roka. To by znamenalo, že do leta by si mohli majitelia elektromobilov Tesla vybavených vhodným hardvérom (všetky novšie modely) mohli službu reálne predplatiť a využívať.
Je totiž veľký rozdiel či za technológiu FSD zaplatia jednorazový poplatok 10 000 dolárov, resp. 6 200/7 500 eur, alebo za podstatne menší mesačný poplatok ju budú využívať mesiac-dva a potom môžu službu deaktivovať. Ak to teda bude možné a využívanie nebude podmienené napríklad 2-ročnou viazanosťou.
Detaily okolo predplateného zatiaľ totiž nie sú celkom známe. Cena pár desiatok eur ale nemožno očakávať, baviť sa môžeme skôr v stovkách eur. Keď si zoberieme, že systém stojí jednorazovo minimálne 6 200 €, resp. 7 500 € pre Modely S a X, nie je možné, aby si Tesla mesačne za systém pýtala napríklad 50 €. Človek by musel FSD predplácať 124 mesiacov, teda viac ako 10 rokov.
Očakávať tak môžeme sumu okolo 200 – 300 €, v prípade ktorej by sa suma za FSD vrátila Tesle po zhruba 2 rokoch. Keby bol poplatok napríklad 150-200 €, FSD by sa Tesle vrátilo po cca 3,5 roku.
Elon Musk totiž neraz tvrdil, že jednorazová kúpa FSD bude pre zákazníkov lepšia z dlhodobého hľadiska. Ak totiž auto budú používať 4-6 rokov, na mesačnom poplatku by mohli prerobiť aj dvojnásobnú sumu.
Full Self-Driving má priniesť najpokročilejší autonómny systém pre vozidlá na trhu. Tesla ho síce vraj už má, no testuje ho už akosi veľmi dlho. Aktuálne vozidlá Tesla zvládajú s FSD iba to čo tzv. Autopilot, teda automatickú jazdu na diaľniciach a ich zjazdoch a nájazdoch, automatickú zmenu pruhu na diaľniciach, automatické parkovanie, funkciu Summon na privolanie vozidla, ale aj rozpoznávanie a reagovanie na semafory a značky.
Ako píše samotná automobilka: „Aktuálne dostupné funkcie vyžadujú aktívny dohľad vodiča a neumožňujú autonómne riadenie vozidla. Niektoré prvky vyžadujú potvrdenie smerovkou a sú obmedzené v priestore okolo vozidla.“
Pokročilé automatické jazdenie aj mimo diaľnic zatiaľ dostupné nie je a čaká sa na spustenie tejto služby samotnou Teslou. Tí, ktorí majú FSD už zakúpené tak získajú novú funkciu pomocou updatu OTA, teda na diaľku.