Dizajn futuristického Tesla Cybetruck vyvolal viacero technických otázok. Letecký inžinier sa rozhodol prskúmať aerodynamiku vozidla.
Minulý týždeň predstavená Tesla Cybertruck vyvolala poriadnu vlnu otázok. Prirodzene, drvivá väčšina je mierená na dizajn. Ten má okrem estetickej funkcie aj množstvo technických vlastností, čo vám však istotne nemusíme pripomínať. Ak vám niečo o Tesla Cybertruck ušlo, neváhajte si informácie prečítať v našom článku Tesla Cybertruck je ako tank, plne elektrický a s tromi motormi!, alebo ak máte chuť fantazírovať, pozrite si náš článok Ružová Tesla Cybertruck?! Vieme, ako by mohla vyzerať, v ktorom sme predstavili viacero farebných variantov elektrického pick-upu.
Jednou z dôležitých otázok pri nevšednom dizajne elektrického tanku z dielne spoločnosti Elona Muska je aerodynamika vozidla. Ono, oblé tvary na automobiloch nie sú povinným streotypom preto, že by niekto nad fantáziou dizajnérov diktátorsky plieska bičom. Letecký inžinier Justin Martin si otázku aerodynamiky Tesla Cybetruck položil tiež a rovno vymodelované auto vložil do programu pre výpočet dynamiky tekutín, čo je v podstate softvérová verzia aerodynamického tunela.
Martin pre svoj mini výskum vymodeloval Cybertruck podľa videí a zverejnených fotografií, ktoré podrobne skúmal približne 24 hodín, kým sa dostal k finálnemu modelu. Tu ste sa zrejme pozastavili nad tým, akú skutočnú výpovednú hodnotu môžu mať výsledky testov nadšeného inžiniera. Povedzme, že to, čo testy ukázali je príjemne orientačné. A to aj z toho dôvodu, že Martin nezverejnil použitý koeficient odporu, ktorý je k výpočtom potrebný. Justin Martin sa o svoje výsledky podelil s portálom electrek.co, z kade čerpáme informácie aj my.
Jednou z najväčších otázok bolo, čo spôsobia ostré hrany. Pri obtekaní vzduchu je dôležité, aby sa vzduch „neodlepil“ od materiálu, po ktorom prúdi. Pri bežných automobiloch plynulé prúdenie zabezpečujú práve oblé hrany. Keď sa vzduch „odlepí“ spôsobí turbulencie, teda odpor.
Pri pick-upoch je bežne problematická práve nákladná časť automobilu. Vznikajú tu rôzne víry, ktoré neobišli ani Cybertruck. Je to však, aj keď problematický, ale bežný jav. Martin však upozorňuje, že Muskova verzia pick-upu je na tom skôr dobre v tomto prípade.
Problematická môže byť skôr najvrchnejšia hrana vozidla, kde pri pri rýchlosti vozidla 65 km/h dosahuje vzduch rýchlosť 88 km/h. Tieto rozdiely v rýchlosti môžu spôsobiť spomínané odlepenie vzduchu od karosérie. Problém môže umocniť aj riešenie A stĺpika v kombinácií s veľkou plochou čelného skla.
Ukazuje sa teda, že problematické miesta môžu byť práve ostré hrany a veľké plochy, čelné sklo a predná maska. Justin Martin si však myslí, že vír, ktorý vzniká z A stĺpikov, by v konečnom dôsledku mohol stlačiť vzduch na vrchnej hrane vozidla a prilepiť prúdenie späť k vozidlu.
V rámci tejto simulácie je veľkou neznámou vplyv pneumatík a blatníkov, ktoré nevedel Martin presne namodelovať. Aj napriek tomu to však vyzerá, že Tesla Cybertuck má výrazne lepšie aerodynamické vlastnosti, ako sa na začiatku mohlo javiť. Na záver ešte pripomeňme, že ideálnym aerodynamickým tvarom je ležatá kvapka, kde oblá časť je predok auta a špicatý koniec zadok. Tento tvar však nie je praktický a z bezpečnostných dôvodov po viacerých stránkach nevyhovuje.