Hoci ceny Li-ion batérií v prepočte na jednotku kapacity vytrvale klesajú, v elektromobiloch stále tvoria podstatnú položku. A keďže s rastúcim počtom nabíjacích cyklov ich kapacita degraduje a ich životnosť je kratšia, ako trvácnosť ostatných agregátov elektromobilu, výmena batérie je často reálna voľba.
Použitým batériám sa niektoré automobilky snažia umožniť nový život v energetických úložiskách, kde ich znížená kapacita nepredstavuje podstatný problém.
Vozidlá Tesla Model S a Tesla Model X aktuálne využívajú starší typ článkov 18650, kým nové Tesly Model 3 jazdia s batériami typu 2170 s väčšou energetickou hustotou a dlhšou životnosťou. Zvládnu tiež rýchlejšie nabíjanie.
Batérie používané v automobiloch Tesla vyrába momentálne Panasonic, hoci sa špekuluje aj o diverzifikácii dodávateľov. Nemala by sa tak opakovať situácia, keď Panasonic nestíhal dodávať batérie, čo ovplyvnilo dodávky vozidiel Tesla. Okrem toho Tesla zjavne pripravuje aj vlastnú výrobu batérií. Detaily o nej, tak ako aj o samotnom produkte však zatiaľ neupresnila.
Podstatné je, že aj novšie články 2170 v Tesle Model 3 majú životnosť „len“ okolo 1 500 nabíjacích cyklov, čo predstavuje 480 tisíc až 800 tisíc najazdených kilometrov. Pohon a karoséria Modelu 3 sú však podľa Muska navrhnuté tak, aby vydržali až milión míľ, teda 1,6 milióna kilometrov. Ak by to mal majiteľ auta využiť, neobišiel by sa minimálne bez jednej výmeny batérie.
Ak je takáto životnosť komponentov áut Tesla reálna, znamenalo by to, že firma nesleduje patologický trend „trvale udržateľného rastu“ (spotreby) ako množstvo súčasných výrobcov spotrebného tovaru. Prístup s dôrazom na kvalitu a trvanlivosť je zároveň prejavom úcty k planéte a tým aj k budúcim generáciám ľudstva.
A zdá sa, že v tomto trende bude firma pokračovať. Vývojár batérií pre Teslu prof. Jeff Dahn uverejnil text, v ktorom popisuje nový typ článkov s reálnou životnosťou až 5 000 nabíjacích cyklov. V praxi by to predstavovalo doživotnú trvácnosť počas fyzickej životnosti elektromobilu Tesla, teda spomínaných 1,6 milióna kilometrov.
Pre bežného používateľa nie je reálne takú dlhú životnosť využiť, aj keby ročne najazdil priemerne 100 000 km. Iný prípad je využitie takýchto batérií v taxíkoch a najmä v zdieľaných autách v službe Robotaxi. Uplatniť by sa mohli aj v aplikáciách typu V2G (vehicle-to-grid), keď majiteľ môže prebytočnú elektrinu z batérie elektromobilu v špičke predávať do rozvodnej siete, alebo ju používať ako záložný zdroj (powerwall) pre domácnosť.
Nová batéria s extrémnou životnosťou pritom nie je len nejakou laboratórnou senzáciou. Nový Li-ion článok s NMC-katódou novej generácie absolvoval tri roky skúšok pri rôznych teplotách z intervalu od 20 °C do 55 °C. Pri teplote 40 °C dosiahli nové batérie životnosť 4000 nabíjacích cyklov a s aktívnym chladením až 6000 cyklov.
Viaceré indície, vrátane hľadania odborníkov pre výrobu batérií, naznačujú, že Tesla chystá výrobu nových batérií vo vlastnej réžii.
Vo februári, alebo marci budúceho roku by sa malo konať podujatie Battery and Powertrain Investor Day, na ktorom podľa Elona Muska Tesla predstaví nielen detaily o zložení nových článkov, ale aj konštrukciu modulov a výrobné plány. Tie sú podľa útržkovitých informácií impozantné.
Ak v súčasnosti Tesla v kooperácii s Panasonicom vyrába vo fabrike Gigafactory 1 ročne batérie s kapacitou 28 GWh, výhľadovo chce dosiahnuť výrobnú kapacitu v rádoch terawathodín, čo je nárast o tisícky percent. Priame angažovanie sa Tesly vo výrobe batérií naznačuje aj akvizícia spoločnosti Maxwell Technologies, ktorá vyvinula technológiu suchých elektród. Li-ion batérie s pevným elektrolytom sú všeobecne považované za budúcnosť batérií nielen pre elektromobily.