Poloautonómnym autopilotom je už vybavených približne 25 tisíc elektromobilov Tesla Model S a ďalšie tisíce Model X. To už je štatisticky významná „testovacia armáda“ vodičov, ktorí skúšajú čo všetko systém dokáže.
Autopilot Tesly zatiaľ nie je úplne autonómny. A nielen on
Isté je, že nedokáže všetko, preto upozornenie automobilky, že nie je možné počas jazdy úplne sa spoliehať na autopilota, treba brať vážne. Tesla varuje, že aj pri zapnutom autopilotovi má mať vodič ruky na volante a sledovať dopravu.
Toto upozornenie nie je len alibistické, ale aj racionálne, ale vodiči ho radi ignorujú. Ako sme už viackrát na našich stránkach informovali, vyvinúť inteligentný systém riadenia s nulovou chybovosťou nie je len náročné, ale dokonca nemožné.
Zdokonaľovaním softvéru, rozširovaním databáz dopravných situácií a samoučením sa autopilot síce neustále zdokonaľuje, ale pravdepodobnosť kolízie stále zostáva väčšia ako nula.
Krátko pred opustením svojho fyzického tela sa o tom mohol presvedčiť aj 40-ročný majiteľ Tesly Model S z Ohia Joshua Brown. Počas jazdy s autopilotom jeho Tesla Model S nezabránila zrážke s návesom pred ňou idúceho nákladného vozidla, ktoré zrazu prudko odbočilo doľava.
Osudná súhra okolností
Biely náves v silnom slnečnom svetle systém nevyhodnotil ako prekážku a nespustil núdzové brzdenie. Nezareagoval ani vodič, ktorý nemal ruky na volante. Pri zrážke Tesla vbehla pod náves, pričom došlo k rozbitiu čelného skla a smrteľnej nehode vodiča.
Nehoda sa stala 7. mája v meste Williston na Floride a obeťou je zrejme ten istý vodič, ktorý v apríli zverejnil video, ako autopilot Tesly Model S zabránil nehode. Keby pri zrážke nevbehlo vozidlo pod náves, ale zrazilo sa s niektorou pevnou časťou, alebo narazilo do kolesa, bezpečnostné prvky by zrejme zabránili smrteľnej nehode.
Americký správny úrad National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) začal predbežné vyšetrovanie systému autopilota automobilky Tesla Motors. Pokiaľ by našiel vážne nedostatky, mohlo by dôjsť k stiahnutiu tohto asistenčného systému.
Táto nehoda Tesly Model S v Nemecku dopadla pre posádku dobre.
Tesla však uviedla, že vodičov upozorňuje na obmedzenia autopilota a nutnosť byť v strehu a mať ruky na volante. Aktuálne dokonca autopilot kontroluje, či má vodič ruky na volante a ak nemá, postupne znižuje rýchlosť vozidla. Isté je, že ide o prvú fatálnu nehodu po zhruba 210 miliónoch kilometrov, ktoré s autopilotom najazdili vozidlá Tesla.
Úskalia autonómnej jazdy sa týkajú všetkých automobiliek, ktoré vyvíjajú autopilota. Tesla vyčnieva z rady preto, že je priekopníkom jeho zavádzania. Keď svoje systémy uvoľnia ostatní, kolízne situácie sa objavia aj tam. Život je totiž pestrejší, než kalkulácie programátorov.