Nedávna nehoda samojazdiaceho auta Uberu v Arizone, ktorej dôsledkom bola smrť chodkyne, vyvolala oprávnené otázky nad bezpečnosťou tejto technológie.
Ani technika nie je dokonalá
Za istých svetelných a poveternostných podmienok môže zlyhať aj autopilot, pretože ani senzory a kamery nezaručujú stopercentnú dokonalosť monitoringu.
Uber zatiaľ pozastavil testy autonómnych áut a spoločne s vyšetrovateľmi analyzuje príčiny nehody. Zrejmým vinníkom môže byť laserový senzor lidar. Ten mal chodkyňu zaregistrovať aj v tme, otázkou je, kde nastal problém.
Možno sa chodkyňa ocitla v slepom uhle lidaru, alebo zlyhal palubný počítač, či softvér, ktorý mal včas reagovať brzdením, alebo obídením prekážky na ceste.
Čokoľvek bolo príčinou nehody, podporuje argument, že všetko, čo môže zvýšiť bezpečnosť autonómnych áut (a v budúcnosti aj lietajúcich strojov), je potrebné využiť. To je aj motiváciou spoločnosti Flir, ktorá vycítila trhovú príležitosť vo vybavení samojazdiacich áut termokamerami.
Nevadí im tma, ani hmla
Kamery snímajúce obraz v oblasti infračerveného žiarenia dokážu odhaliť rozdiely v teplote s presnosťou na desatinu stupňa a to na vzdialenosť až 240 metrov. To je aj dosah kvalitných laserových senzorov lidar. Na rozdiel od nich však termokamera nemá problém v hmle a nevadí jej ani priame slnečné svetlo.
Termokamery sa používajú v rôznych oblastiach. Spomeňme napríklad odhaľovanie tepelných mostov a nedostatkov v tepelnej izolácii budov, diagnostiku silnoprúdových rozvodov a rozvádzačov, ostrahu objektov a podobne.
Flir používa technológie strojového učenia v kombinácii s infračerveným zobrazovaním, aby pomohol palubnému počítaču naučiť sa identifikovať objekty ako chodci a cyklisti.
Už v predchádzajúcej dekáde boli nasadené termokamery Flir v luxusných autách, napríklad v BMW radu 7. V tme, keď sú zvieratá alebo chodci ťažko rozpoznateľní, vidia vodiči na palubnom displeji jasnú bielu siluetu človeka, alebo zvieraťa.
Ďalším stupňom je učenie riadiaceho počítača v aute, ako sa vyhnúť takýmto prekážkam. Flir používa metódy strojového učenia a pomáha počítaču naučiť sa identifikovať chodcov a cyklistov.
Kľúčom je kombinácia monitorovacích systémov
Firma dúfa, že sa jej podarí vyvinúť systém, ktorý dokáže využívať termovíziu na automatickú včasnú detekciu problémov, upozorniť vodiča prostredníctvom asistenčného systému, alebo použiť núdzové brzdenie, ak to bude nutné.
Termokamery sa však možno nebudú v autonómnych autách, ani v autopilotoch nižšej úrovne presadzovať ľahko. Kvalitné termokamery stoja aj vyše 2000 € za kus, takže sú podstatne drahšie ako bežné kamery s vysokým rozlíšením.
Na druhej strane sú lacnejšie ako lidar, ktorý by mohli za určitých podmienok nahradiť. Rozlíšenie termokamier je však oproti bežným kamerám nižšie, takže v autách sa bude musieť použiť ich kombinácia v spojení s ďalšími detektormi.
V budúcich autonómnych autách termokamery nenahradia radarové a lidarové senzory a bežné optické kamery, ale môžu sa stať ich dôležitým doplnkom. Bezpečnosť áut sa takýmto spôsobom podarí zvýšiť o ďalší významný prvok.