Čína nám už niekoľko rokov dokazuje, že dokáže vyrábať perfektné technologické produkty za ceny, ktoré sú neporovnateľne nízke s tými, za ktoré predávajú západné spoločnosti. Jedným z čínskych technologických priekopníkov je aj legendárne Lenovo. Ako vznikala táto firma, kto stojí za jej úspechom a kam smeruje v súčasnosti? Aj na tieto otázky si odpovieme v našom článku. Prajeme príjemné čítanie.
V skratke…
Názov spoločnosti: Lenovo Group Ltd.
Sídlo: Haidian District, Peking, Čína
Morrisville, Severná Karolína, USA
Vznik spoločnosti: 1. november 1984
Zakladatelia: Liu Chuanzhi
Predstavitelia: Yang Yuanqing (CEO)
Forma spoločnosti: akciová spoločnosť
Počet zamestnancov: 60 000
Pôsobenie: globálne
Web: www.lenovo.com
Lenovo je medzinárodná spoločnosť, ktorá operuje vo viac ako 160 krajinách a venuje sa predaju osobných počítačov, tabletov, smartfónov, serverov, úložísk, softvéru a smart televízií. Od roku 2013 sa Lenovo stalo najväčším predajcom osobných počítačov.
Za vznikom spoločnosti stojí 11 inžinierov na čele s Liu Chuanzhi a spoločnou investíciou 200 000 yuanov, čo je približne 27 309 eur, ktorí sa v roku 1984 rozhodli založiť firmu Legend. Každý zo zakladateľov bol členom Inštitútu počítačovej technológie, ktorý spadal pod Čínsku akadémiu vied (CAS).
Z počiatku sa firma volala nie zrovna najjednoduchšie a to China Academy of Sciences Computer Technology Research Institute New Technology Development Company. Na svojich produktoch a oficiálnych správach však vystupovala pod menom Legend. Založená bola na malej recepcii akadémie vied.
Jedným z prvých projektov firmy bol import televízií, ktorý však zlyhal. Firma sa pretransformovala a začala sa zameriavať na kontrolu kvality počítačov.
Firma Legend začala s vývojom dosky, ktorá by umožňovala počítačom IBM pracovať s čínskymi znakmi. Išlo o prvý veľký úspech rodiacej sa čínskej spoločnosti.
Vedeli ste že?
Firma legend sa v počiatkoch pokúšala preraziť aj na trhu s digitálnymi hodinkami.
Zaujímavosťou bolo, že spoločnosť hlavne v začiatkoch tvorili prevažne vedci a nie marketingoví odborníci. Preto aj samotný vývoj a predaj fungoval na princípe pokus-omyl.
V máji roku 1988 firma Legend spustila svoju prvú reklamnú náborovú kampaň a to na titulkách novín China Youth News, čo bolo na tú dobu v Číne skôr raritou.
O prácu v spoločnosti sa prihlásilo na základe reklamy 500 uchádzačov, z ktorých bolo 280 pozvaných na úvodný test. Následne 120 ľudí prešlo osobným pohovorom, z ktorých vybrali 58 respondentov s priemerným vekom 26 rokov. Medzi skupinou čerstvých absolventov univerzít či ešte študentov bol aj dnešný CEO spoločnosti Yang Yuanging.
V roku 1988 sa zakladateľ spoločnosti Chuanzhi rozhodol vytvoriť pobočku v Hong Kongu, na čo potreboval získať povolenie od čínskej vlády, čo sa aj podarilo.
Rozšírenie spoločnosti samozrejme malo za následok zvýšenie financovania, čo si vyžiadalo aj určité šetrné opatrenia.
Vedeli ste že?
Aby firma ušetrila, Liu Chuanzhi aj so svojimi kolegami chodili pešo miesto využívania verejnej dopravy.
V roku 1990 firma Legend začala s výrobou svojich prvých počítačov, ktoré sa už predávali pod ich vlastným menom, ešte v tom čase Legend 286.
Zaujímavosťou bolo, že v roku 1992 Legend Holdings spolupracoval s čínskou konštrukčnou bankou, ktorá mala zamestnancom budúcej firmy poskytnúť apartmány, za ktoré ručila práve spoločnosť Legend Holdings.
V roku 1994 sa firma stala verejnou akciovou spoločnosťou. Tento krok samozrejme zvýšil kapitál firmy, ktorý bol následne využitý na financovanie nových pobočiek a predajných centier po Európe, Amerike a Austrálii. Rast spoločnosti bol už rozbehnutý a v roku 2000 pokračoval druhou verejnou ponukou akcií, v rámci ktorej firma Legend získala vyše 200 miliónov dolárov.
V roku 1995 sa firme Legend podarilo spustiť svoj prvý server, v roku 1998 sa podarí vyrobiť miliónty kus počítaču Legend PC a v tom istom roku sa Legend stáva najlepším PC predajcom pre región pacifickej Ázie.
Treba spomenúť, že firma sa v priebehu 90. rokov musela naučiť, ako byť medzinárodnou spoločnosťou s kredibilitou aj na západných trhoch. Medzi kroky, ktoré k vzniku takejto spoločnosti dopomáhali, patrilo aj vydávanie štvrťročných reportov, zavedenie auditov, pravidelné stretávanie s investormi či ogranizovanie konferencii.
Začiatkom nového milénia Legend usilovne pracuje na novom super počítači, ktorý v roku 2002 aj vydajú pod názvom DeepComp 1800. Ide o prvý čínsky počítač s 1 000 GFLOP a tiež sa jedná o najrýchlejší osobný počítač v Číne. Z celkového svetového rebríčku sa počítač umiestnil na 43. mieste z 500.
Koncom roku 2002 sa vedenie firmy rozhodlo upustiť od starého názvu Legend a premenovať sa na Lenovo, aby mohla firma lepšie expandovať na medzinárodnej scéne. Názov Legend používalo už množstvo iných firiem a to najmä na americkom kontinente. Od roku 2003 je spoločnosť známa pod známym názvom Lenovo.
Nový názov samozrejme potreboval aj patričný marketing a tak Lenovo investovalo do reklamy 200 miliónov RMB, čo je okolo 27 miliónov euro.
Vedeli ste že?
Názov Lenovo vzniklo spojením „Le“ z pôvodného názvu firmy Legend a „novo“ z latinského slova nový.
V roku 2004 sa Lenovo stáva oficiálnym partnerom Olympijských hier. Jedná sa o prvú technologickú firmu z Číny, ktorej sa podobný úspech podaril.
Rok 2005 bol pre spoločnosť kľúčový. Najznámejšia IT firma v histórii, IBM, bola čiastočne kúpená nikým iným ako čínskym Lenovom. Prečo čiastočne? Spoločnosť kúpila iba jej divíziu osobných počítačov.
Vedeli ste že?
Olympijská organizácia v Pekingu vybrala olympijskú pochodeň navrhnutú Lenovom z 300 rôznych návrhov.
V roku 2008 Lenovo vstúpilo na trh s novými legendárnymi počítačmi, ktoré prebrali z dívizie IBM a to ThinkPad a IdeaPad. Počítač Lenovo ThinkPad X300 sa stáva najlepším počítačom vôbec podľa magazínu BussinessWeek. Rok 2009 uzatvára spoločnosť úspešnými predajmi svojich Idea produktov, ktoré dosahujú čísla prevyšujúce 1 milión.
ThinkPad sa vyznačuje tradičným hranatým čiernym dizajnom, dôrazom na mechanickú odolnosť a spoľahlivosť. Počítače sa do dnes tešia vysokej obľube najmä v biznis sfére. Charakteristickým prvkom je červený trackpoint umiestnený v strede klávesnice.
Vedeli ste že?
Lenovo thinkpady nakupuje a využíva NASA vo vesmíre.
IdeaPad je na druhej strane vlastný počin Lenova, ktorý sa vyznačuje sympatickejším dizajnom a user friendly prostredím. V roku 2008 bol predstavený prvý model s označením Lenovo IdeaPad S10e.
Rok 2008 a 2009 spraví Lenovo trochu zvláštnu transakciu. V 2008 predá Lenovo svoju mobilnú a tabletovú divíziu za 100 000 000 amerických dolárov a o rok na to ju kúpi späť, no už za dvojnásobnú cenu.
Novú dekádu otvára Lenovo svojim prvým smartfónom, LePhone, ku ktorému si môžete pripojiť externú klávesnicu a ktorý disponuje systémom Android. Počítače ThinkPad získavajú jeden úspech za druhým a predaje týchto zariadení prekračujú 60 miliónov kusov.
V roku 2010 Lenovo oznamuje miniatúrny netbook Lenovo Skylight, ktorý ponúkal hybrid medzi smartfónom a notebookom. Nechýbal samozrejme netradičný dizajn.
Rok 2010 ešte pre Lenovo nekončí a spoločnosť priniesla zaujímavý produkt, tzv. nettop Lenovo IdeaCentre Q150, ktorý ste si mohli umiestniť na zadnú časť monitoru a ktorý disponoval zaujímavou klávesnicou Multimedia Remote with Keyboard.
V polovici roku 2010 Lenovo predstavilo zaujímavý stolný počítač Lenovo IdeaVision L2461x Wide s dotykovým displejom a podporou multi-touch. Nechýbalo ani štýlové podsvietenie.
V roku 2010 Lenovo otvára najväčší Lenovo showroom v strednej Európe práve u nás na Slovensku, konkrétne v Bratislave.
Rok na to v 2011 Lenovo zakladá Mobile Internet Digital Home (MIDH), aby sa firma dostala aj do sféry smart TV, tabletov a smartfónov. Pre rozšírenie biznisu v západnej Európe, Lenovo v tom istom roku kupuje nemeckú počítačovú firmu Medion.
V tomto roku Lenovo vydáva aj svoj prémiový biznis tablet Lenovo ThinkPad Tablet
Humanitárny produkt, ktorý Lenovo v roku 2011 predstavilo, bol špeciálny netbook pre rozvojové krajiny, Lenovo /Intel Classmate+, ktorý ponúkal len najzákladnejšie funkcie za nízku cenu.
Lenovo ďalej predstavilo obrí 17,3″ notebook Lenovo IdeaPad G770 s Intel Core i7-2620M a s taktom 2,7 GHz, ale aj farebné a lacné 7″ tablety Lenovo IdeaPad A1 určené pre mladšiu generáciu. Koniec roku 2011 uzatvára Lenovo oznámením nového smartfónu LePhone K2 s dvomi jadrami a 1 GB RAM.
V nasledujúcom roku predaje ThinkPadov prekračujú 75 miliónov a rok na to v 2013 sa stáva Lenovo jednotkou v predaji počítačov. V rovnakom roku sa Lenovo dostáva do prestížneho rebríčka Fortune 500, kde sa umiestni na 329. mieste. Momentálne je spoločnosť na 286. mieste.
Vráťme sa ešte do roku 2012, kedy Lenovo predstavuje legendárny notebook IdeaPad Yoga 13, ktorý beží na Windows 8 OS a pomocou otočenia obrazovky môže byť notebook pretransformovaný na tablet.
V roku 2012 Lenovo vydáva ďalší zaujímavý ThinkPad notebook, ktorému môžete otáčať monitor novým spôsobom – Lenovo ThinkPad Twist.
Lenovo sa v roku 2012 púšťa aj do sféry smart televízií a prichádza s modelom Lenovo K91, ktorý však spolu s nástupcami Lenovo TV ostane dostupný iba pre domáci čínsky trh. Okrem televízii začína spoločnosť vo svojich prémiových ThinkPadoch používať pevnejšie karbónové materiály miesto hliníka.
Aby aj profesionálni hráči mali na čom hrávať, Lenovo prichádza s dvomi hernými notebookmi Y400 a Y500, ktoré ponúkali špeciálnu šachtu na vylepšenia v podobe grafickej karty, výkonnejšieho ventilátora či väčší disk.
V roku 2013 Lenovo okrem nového notebooku, Lenovo Helix, ohlasuje nástupcu populárneho konvertibilného YOGA notebooku, ktorý sa bude predávať pod názvom Lenovo Yoga 2 Pro. Medzi novinkami patrí zmenšenie hrúbky, skosenie hrán a tiež menšia hmotnosť na 1,39 kg. Lenovo ukazuje aj nový režim tzv. stanu, pomocou ktorého si môžete notebook/tablet postaviť do pozície vhodnej na pozeranie filmov.
V tom istom roku Lenovo spúšťa aj predaj svojich vlastných originálnych tabletov, Lenovo Yoga. Netradičnú konštrukciu dopĺňa ikonický stojan a valcovitá časť s batériou.
Na výstave CES 2013 Lenovo predstavuje najväčší tablet na svete, 27″ Lenovo IdeaCentre Horizon 27 Table PC s vlastným napájaním a štýlovým stojanom.
V roku 2013 zaujalo Lenovo verejnosť aj svojím nadupaným PC Lenovo Erazer X700 s tekutým chladením a koncom roka nás dostal nový konvertibilný tablet s označením Miix.
V roku 2014 sa Lenovo stalo v Číne najväčším predajcom smartfónov. Koniec roku 2014 sa Lenovo rozhodlo opäť nakupovať a podarilo sa mu získať legendárnu dívíziu telefónov Motorola od Google za takmer 3 miliardy dolárov. V tom istom roku sa Lenovo rozhodlo kúpiť ďalšiu časť IBM, konkrétne Intel servery.
V roku 2014 Lenovo predstavuje ultratenký dotykový notebook Lenovo Yoga 3 Pro, ktorý je vybavený opäť špeciálnym pántom, tentokrát sa Lenovo chváli novou technológiou tzv. hodinkového pántu, ktorý len tak nezničíte a ktorý vyzerá neuveriteľne dobre.
Medzi Lenovo ThinkPad divíziu patrí celý rad produktov a profesionálnych notebookov ako napríklad P séria určená pre architektov a inžinierov, T séria vybavená najmodernejšími technológiami a materiálmi, X séria, ktorá ponúka ultraľahkú hmotnosť či L a S série, ktoré patria skôr do strednej triedy ThinkPad produktov.
Lenovo v roku 2014 predstavuje aj svoje unikátne cloudové úložisko Lenovo Beacon s kapacitou až 6 TB.
V roku 2014 sa Lenovo pochlapilo aj svojimi novými chromebookmi N20 a N20p, prémiovým tabletom ThinkPad 10 či unikátnym smartfónom Lenovo Vibe Z2 Pro s QHD displejom a štýlovým dizajnom. Najväčšiu revolúciu však koncom roku 2014 Lenovo spôsobilo svojimi novými YOGA 2 tabletmi, z ktorých jeden disponoval zabudovaným projektorom.
Na konferencii Lenovo Tech World v Pekingu, ktorá sa uskutočnila v roku 2015, prišlo Lenovo s novým logom. Nevýrazný modrý nápis s kurzívou vystriedal jednoduchý, no pútavý červeno-biely nápis, ktorý poznáme hádam všetci.
Rok 2015 bol pre Lenovo v znamení rôznych zaujímavých gadgetov, ktoré nie vždy spadali pod divíziu PC a notebook. Môžeme napríklad spomenúť vreckový projektor Lenovo Pocket Projector so svietivosťou 50 lúmenov, smart náramok Vibe Band VB10 so šetrným E-Ink displejom či hodinky Lenovo Magic View, ktoré disponovali operačným systémom Android Wear a na malom displeji ste si mohli dokonca pozerať filmy.
Ani divízia smartfónov sa v tomto roku nemala za čo hanbiť. Lenovo predstavilo nový štýlový Lenovo Vibe X2, ktorý bol veľmi populárny aj u nás na Slovensku. Okrem neho Lenovo predstavilo aj smartfón s integrovaným Dolby Atmos Lenovo A7000 či Lenovo Vibe S1 s dvomi webkamerami. Lenovo to celé zaklincovalo obrovským phabletom Lenovo PHAB Plus.
Z inovácii nám Lenovo ukázalo mini počítač vo veľkosti USB IdeaCentre 300 s 1,3 GHz procesorom Atom, 2 GB operačnou RAM pamäťou a 32 GB vnútornou pamäťou. Z konceptov nás milo prekvapil sci-fi smartfón s laserovou QWERTY klávesnicou Lenovo smart cast.
Čínsky gigant uzatvoril rok 2015 s novou sériou svojich YOGA tabletov. Tentokrát umiestnil projektor na lepšie miesto, pridal výkonnejšie vnútro a štýlovú atrapu kože, ktorá robila z YOGA 3 tabletov skutočne luxusný tovar. Z notebookov sme sa mohli tešiť z krásneho Lenovo YOGA 900 s dotykovým displejom a opäť s hodinkovým pántom.
Lenovo sa okrem notebookov, smartfónov a tabletov venuje aj stolným All-in-One počítačom, ktoré posledné roky dostávajú označenie Lenovo ThinkCentre. Ide o počítače, ktoré tiež pôvodne vyrábalo IBM, no Lenovo im dodalo za posledné roky prevratné inovácie. Medzi ich nový počin patrí napríklad aj nový Lenovo ThinkCentre X1.
V roku 2016 nás Lenovo dostalo ďalším inovatívnym zázrakom, Lenovo Yoga Book, ktorý prináša virtuálnu klávesnicu do sveta notebookov.
Vedeli ste že?
Lenovo prudukty sa vyrábajú v 5 krajinách sveta – v Číne, Malajzii, Indii, USA a Mexiku.
Lenovo nám v minulom roku ukázalo aj prvý biznis tablet s projektorom Lenovo ThinkPad X1 Tablet a nechýbal ani stolný počítač s projektorom Lenovo Ideacentre 610S. Z počítačov však minulý rok najväčší rozruch spôsobil nádherný notebook Lenovo YOGA 900S.
Smartfónové inovácie tiež stáli za to. Lenovo nám predstavilo nový pojem – Moto moduly. Nájdeme ich na nových smartfónoch Lenovo Moto Z a Moto Z Force a ide o špeciálne periférie, ktorými si môžeme rozšíriť funkcie smartfónu – či už kryt, reproduktor JBL alebo projektor.
https://www.youtube.com/watch?v=XRv-UdphetQ
Z inovácii nám Lenovo ukázalo svoju verziu ohybných smartfónov, ktoré sú momentálne v koncepčnej fáze.
Z trochu iného súdku Lenovo chcelo potešiť aj bežcov a predstavilo svoj vlastný model smart tenisiek.
Lenovo je spoločnosťou, ktorá odštartovala boom veľkých čínskych spoločností ako Xiaomi, Meizu, Huawei, ktoré v posledných rokoch rastú ako huby po daždi. Veríme, že tu s nami bude Lenovo ešte dlho a bude prinášať stále nové a nové inovácie a to najmä na trh s osobnými počítačmi, kde mu ešte stále patrí miesto jednotky v predajoch počítačov.
Čo nás však čaká v budúcnosti? Na nejakú hlbšiu predikciu si netrúfame, no z dostupných informácii vám môžeme prezradiť, čo pre nás Lenovo chystá na najbližší rok.
Z telefónov už sa nevieme dočkať novej vlajkovej lode Lenovo ZUK Edge s obrovským displejom, ktorý sa ako keby trochu inšpiroval Xiaomi a Samsungom.
Pri smartfónoch ešte ostaneme, keďže Lenovo si pre nás pripravil ďalší pojem, o ktorom sa bude rovnako ako o Moto moduloch pravdepodobne o pár mesiacov hovoriť a to Tango aplikácie. Lenovo pre nás chystá phablet Phab 2 Pro s podporou týchto aplikácii.
Za názvom Tango sa skrýva špeciálna technológia, ktorá na telefónoch podporuje rozšírenú realitu. Nejde však ibo o herné zábavky v štýle Pokémon GO ale o aplikácie zamerané na vzdelávanie a interiérový dizajn.
Lenovo si je však vedomé aj VR trendu a tak oznámilo nadupaný notebook Lenovo Legion Y720 s vysoko-kapacitnou RAM pamäťou, 16 GB RAM a podporu pre VR periférie.
Aby ste nemuseli používať iba VR zariadenia od konkurencie, Lenovo si pre nás pripravilo samostatné VR zariadenie, ktoré je momentálne vo vývoji. Veríme, že Lenovo neskorším vydaním neprespí tento trend. Prototyp bol však ukázaný iba pred pár týždňami.
S notebookmi sme však ešte neskončili. Lenovo má pre nás tento rok pripravený nový YOGA A12, ktorý zaújme nielen nízkou cenou ale aj dotykovou klávesnicou.
Čo by to bolo za Lenovo, keby sme sa nedočkali aj nového ThinkPadu. Tento rok sa môžeme tešiť na model P71, s ktorým môžete vytvárať svoj vlastný VR obsah. Vo vnútri tohto 3,5 kg krásavca nájdete mobilný procesor Intel Xeon E3 v6 s grafickou kartou NVIDIA Quadro P5000.
Na nedávnej výstave CES 2017 nám Lenovo ukázalo zaujímavý multimediálny ovládač Lenovo 500, ktorý je kombináciou bezdrôtovej klávesnice a myši, ktorá perfektne sadne do vašej dlane. Ovládať ním môžete smart televíziu ale aj iné zariadenia.
Lenovo sa pravdepodobne rozhodlo stať čínskym Google, keďže medzi ich nové produkty patrí aj štýlový Smart Assistant s podporou Amazon Alexa hlasovej asistentky. Môžete sa naň tešiť už v máji.
Lenovo sa plánuje v budúcnosti venovať aj rozširovaniu svojej divíze smart domácností, ktorá v poslednej dobe naberá na popularite. Svoj koncept spoločnosť ukázala už minulé leto.
Okrem histórie spoločnosti a rôznych produktoch, ktoré za tie roky spoločnosť predstavila by sme určite mali spomenúť aj zaujímavé marketingové počiny tejto legendárnej spoločnosti. Lenovo marketing vždy niečím vynikal a v najbližších pár riadkoch vám zhrnieme kľúčové kampane Lenova, ktoré si nás získali.
Jedna z prvých kampaní na Lenovo notebooky pochádza ešte z roku 2008 a musíme uznať, že aj po takmer desiatich rokoch vie stále pobaviť. Počítače ako je tento už v dnešných officoch síce nenájdeme, no spomalenie a sekanie našich zariadení ešte stále nevymizli.
Začiatkom roku 2011 nám Lenovo predstavilo kampaň Lenovo Do Devil, v ktorej boli produkty vystavované rôznym adrenalínovým situáciám. Nesršali síce vtipom, no kampaň mala rebelský nádych a filmovú akciu.
Nasledovalo populárne video s voľným tandemovým zoskokom ThinkPadu, ktorý mal stihnúť boot serveru, ktorý mal následne otvoriť padák. Aj takto môže vyzerať vydarená reklama.
https://www.youtube.com/watch?v=mRCfo-eTj8k
Pravdepodobne najznámejšou a aj najvydarenejšou kampaňou boli reklamené spoty s americkým hercom Ashtonom Kutcherom, ktorý spopularizoval YOGA tablety. Myslíme, že sa mu to podarilo na jednotku, veď posúďte sami.
V roku 2015 nám Lenovo predstavilo novú kampaň, ktorá opäť útočila na mladšiu generáciu s heslom #ThatMomentWhen.
Tretiu sériu YOGA tabletov Lenovo obohatilo o reklamnú kampaň #Goodweird, ktorá perfektne vystihla hipsterský trend a opäť pobavila verejnosť svojimi vtipnými a zároveň čudnými videami.
Začiatok minulého roku Lenovo predstavilo svoju vtipnú kampaň Hasty Recipes by Lenovo, v ktorej sa ich technológie spájali s „gastronomickými počinmi“.
Medzi posledné kampane patrí aj Different is Better, v ktorej Lenovo práve ukazuje svoj odlišný a inovatívny prístup k technologickým trendom a produktom.
https://www.youtube.com/watch?v=cLuUq_mRkzs
Lenovo je tu s nami už takmer 33 rokov a najmä posledných 10 sa tešia jeho počítače, notebooky a tablety nevídanej obľube. Spája v sebe inovatívne technológie a relatívne nízke ceny, čo je ideálna kombinácia pre bežného spotrebiteľa. V portóliu Lenova nájdete aj náročnejšie produkty v podobe ThinkPadov či IdeaCentre produktov, no na svoje si prídu aj mladí v podobe lacných a štýlových smartfónov či tabletov YOGA.
Veríme, že tu s nami Lenovo bude ešte dlho a že bude pokračovať v trende inovatívnych riešení pre spotrebnú elektroniku. Hodinkové pánty, projektor ako súčasť tabletu, konvertibilný notebook a Moto moduly sú pojmy, ktoré na trhu spopularizovalo práve Lenovo. My tejto čínskej spoločnosti samozrejme budeme držať palce a vždy sa budeme tešiť na každý nový produkt, ktorý zíde z ich firemného pásu.