Reklama

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - dojazd vám nebude robiť vrásky

Stanislav Vinc

Toyota sa dlhé roky hrdila svojim hybridným pohonom, ktorý netreba nabíjať. Doba sa však mení a s ňou aj trendy a emisné požiadavky. Novú Toyotu RAV4 si tak môžete kúpiť aj ako Plug-in Hybrid. Výsledkom je prekvapivo všestranné SUV, ktoré v mnohých smeroch predbieha konkurenciu.

Plug-in hybridov je na trhu ako húb po daždi. Pre niektoré automobilky ide iba o spôsob naplnenia emisných regulácií, pre iné ide spôsob, ako svojim zákazníkom ponúknuť niečo navyše, prípadne ako si podmaniť úplne novú cieľovku, ktorú klasický, či full-hybridný variant toho istého modelu nezaujal.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid spadá do tej druhej kategórie. Plug-in hybridným pohonom totiž rozširuje svoje výkonné, terénne a priestranné „Ja“ už aj o tichú, ekologickú a ekonomickú jazdu aj na prekvapivo dlhé vzdialenosti. Poďme však pekne postupne.

Pod kapotou plug-in hybridného variantu tohto modelu pracuje 2,5-litrový 4-valec s výkonom 136 kW (185 koní) a krútiacim momentom 227 Nm. Na prednej náprave spaľovací motor dopĺňa synchrónny elektromotor s permanentným magnetom s výkonom 134 kW (182 koní) a krútiacim momentom 270 Nm. Zadnú nápravu roztáča menší elektromotor s výkonom 40 kW (54 koní) a krútiacim momentom 121 Nm.

S celkovým výkonom hybridného systému 225 kW (306 koní) nemá Toyota RAV4 Plug-in Hybrid rozhodne núdzu o výkon. Jazdnou dynamikou, pod ktorú spadá aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za rovných 6 sekúnd, dokáže prekvapiť aj tých, ktorým sa už po skúsenostiach s výkonnejšími elektromobilmi späť do plug-in hybridu (a ešte aj SUVčka) veľmi nechce presadať.

Výkon je samozrejme jedna vec. Čo je však pre väčšinu záujemcov o elektrifikovaný pohon dôležitejšie, je samozrejme dojazd. Podobne ako pri výkone, ani tu Toyota nerobila kompromisy a plug-in hybridnú RAV4 vybavila batériou s kapacitou 18,1 kWh. Pri kombinovaných trasách s ňou má byť podľa metodiky WLTP schopný prejsť 75 km, v meste až 98 km. Aká je realita?

Prekvapivo blízka papierovým špecifikáciám. Pri takýchto kapacitách batérie môže zmena štýlu jazdy a charakter trasy ovplyvniť celkový dojazd na batériu aj o 10-20 %. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid sa však počas našich jázd po Bratislave a jej obchvatoch konštantne držala dojazdu na úrovni 80 kilometrov!

Pokiaľ teda pracujete napr. v našom hlavnom meste, zo satelitných miest a obcí budete môcť za prácou dochádzať čisto na elektrinu. Tu však treba podotknúť, že na diaľnici je elektrický pohon o niečo pažravejší. Kým v meste sme jazdili na elektrinu so spotrebou 21,5 kWh, na diaľnici sa už spotreba prešvihla cez 30 kWh/100 km. Hoci teda v režime EV môžete jazdiť rýchlosťou až do 135 km/h, na diaľnici sa vám RAV4 oplatí prepnúť skôr do režimu hybridnej jazdy.

Pokiaľ budete váš plug-in hybrid poctivo nabíjať a s RAV4 jazdiť najmä v hybridnom režime, vaša peňaženka sa vám poďakuje. Benzínový motor totiž v takom prípade spotrebuje pokojne aj menej ako 1 liter/100 km. Ak si aj batériu zabudnete nabiť, neskrachujete. V takom prípade sa spotreba pohybuje okolo 7 l/100 km.

Nabíjať sa ale RAV4 Plug-in Hybrid určite oplatí a na rozdiel od mnohých iných plug-in hybridov s tým ani nebudete mať také starosti. Z klasickej domácej zásuvky vám nabíjanie potrvá 7,5 hodiny, čo je na pomalé nočné nabíjanie ideál. Zadarmo vám však Toyota k tomuto modelu pribalí aj domáci wallbox s výkonom 22 kW, s ktorým vám plné nabitie potrvá iba 2,5 hodiny.

Čo musím na Toyote RAV4 Plug-in Hybrid oceniť je aj to, že správanie celého hybridného systému máte plne v rukách vy. Na rozdiel od iných hybridov a plug-in hybridov, ktoré som mal možnosť testovať, RAV4 nikdy nemenila jazdné režimy sama od seba a správanie jej pohonu bolo dokonale predpovedateľné.

Keď som si teda zvolil režim EV, auto šlo čisto na batériu až do jej úplného vybitia. V režime hybridnej jazdy som zas presne vedel odhadnúť, dokedy budú zaberať iba elektromotory a kedy sa naopak spredu ozve už aj spaľovací motor. Peknou čerešničkou na torte celého plug-in hybridného pohonu je ukazovateľ odhadovaného dojazdu s, aj bez použitia klimatizácie. Dôvtipné.

Keď už spomínam vybitie batérie, poznamenať musím aj fakt, že hoci vám ukazovateľ dojazdu bude hlásiť „nulu“, v batérii v skutočnosti zostáva ešte rezervná (a spaľovacím motorom v takom prípade neustále dopĺňaná) energia, vďaka ktorej sa RAV4 dokáže svižne rozbiehať z križovatiek pomocou elektromotorov aj so zdanlivo vyšťavenou batériou.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid sa rozhodne vydarila. Minimum kompromisov na jej pohone, batérii a nabíjacom systéme sa podpisuje pod fakt, že aktuálne ide o jeden z najlepších plug-in hybridov na trhu. S danými parametrami jej veľmi ľahko odpustíte aj cenu začínajúcu na 49 990 €.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.