Reklama

Tesla Model 3 – Čo prinesie najúspešnejší model značky?

Zdroj | Tesla Motors
Juraj Procházka
Zdroj | Tesla Motors
Zdroj | Tesla Motors

Aj keď Tesla Model 3 je v skutočnosti už štvrtým modelom elektromobilu od Tesly, rozhodne bude najúspešnejším v jej histórii. Predbežný záujem láme všetky rekordy.

Zdroj | Tesla Motors

Ak vynecháme prvý elektrický športiak Tesla Roadster, ktorého sa vyrobilo len niekoľko tisíc kusov, bude Model 3 tretím typom rodinného elektromobilu z dielne slávnej kalifornskej spoločnosti.

A hoci sa na nedostatok záujemcov Tesla Motors nemôže sťažovať ani dnes, luxusné limuzíny Model S a elektrické SUV Model X sú určené predsa len klientele s najvyššími nárokmi.

Napríklad cena za športovo úžitkový Model X sa v závislosti od výbavy pohybuje v rozsahu 93 až 144 tisíc dolárov. Čakacia doba napriek tomu dosahuje takmer rok.

Záujem je vysoký, veď už pri spustení predaja, vlani 29. septembra, Tesla evidovala viac ako 25-tisíc predobjednávok na Model X. Enormný úspech, ale v porovnaní s ošiaľom okolo Modelu 3 je to nič!

Pozrite si

Tesla Motors má problém, v Chorvátsku rastie konkurent Rimac Automobili

Zdroj | Tesla Motors

Šanca dosiahnuť milión rezervácií

Iste, svoje zohráva aj cena, veď základná verzia Modelu 3 bude na americkom trhu stáť 35 000 dolárov. Ale záujem určite stimuluje aj príťažlivosť ekonomickej jazdy na elektrinu, ekologická čistota a jazdné parametre.

Navyše v USA po odrátaní dotácie a stimulov môže cena klesnúť na 27 500 dolárov. Dotácie na elektromobily pritom okresajú cenu Modelu 3 aj v ďalších krajinách.

Hneď v prvý deň odhalenia nového modelu (v Kalifornii bolo ešte 31. marca 2016) dosiahol počet predobjednávok 129 tisíc, čo je päťnásobok v porovnaní s Modelom X! Áno, toľko ľudí si predobjednalo auto, ktoré dovtedy ešte ani nevideli.

Za každú rezerváciu je pritom treba zložiť zálohu 1 000 USD. Na auto, ktoré existuje zatiaľ len v štádiu prototypu, firma získala za jeden deň až 180 miliónovú injekciu. Za prvých 24 hodín totiž prišlo v skutočnosti celkom 180 000 predobjednávok.

Zdroj | Tesla Motors

Čo motivuje nadšencov, aby si rezervovali elektromobil Tesla Model 3?

S takouto otázkou sme oslovili jedného z nich. Pán Rastislav Wolkommer, majiteľ firmy TELfit, je nielen odborníkom na informačné a telekomunikačné technológie, ale aj fanúšikom inovatívnych riešení a obnoviteľných zdrojov energie.

V poradovníku čakateľov na Model 3 sa pohybuje okolo čísla 200 000, keďže sa registroval druhý deň po jeho ohlásení. Pre neho je elektromobil deklarovaných parametrov jasnou voľbou a jednoznačne ho presvedčila technológia.

Nielen elektronika a konektivita, ktorou sú automobily Tesla doslova nadupané, ale hlavne technológia pohonu. Z nej vyplýva výkon a jazdné vlastnosti.

Podľa jeho vlastných slov, zažil nástup striedavých elektromotorov v leteckom modelárstve a ich víťazné ťaženie voči tradičným benzínovým pohonom, preto vie, v čom spočíva progres.

Aj najmodernejšie autá so spaľovacími motormi sú oproti „Teslám“ len naleštené dinosaury. Toto storočie bude storočím elektromobilov, myslí si budúci majiteľ Tesly Model 3, ktorý je aj expertom na batérie.

Zdroj | Tesla Motors

Išlo síce do istej miery o odložený dopyt – očakávania avizovaného modelu boli obrovské, ale záujem trvá naďalej a médiá s úžasom komentujú čísla predobjednávok, ktoré sa dajú, ako ináč, realizovať on-line.

Prvý týždeň od ohlásenia prekonal počet objednávok Modelu 3 číslo 325 000 a po dvoch týždňoch padla hranica 400 000. Krivka rastu síce postupne stráca strmosť, ale nové objednávky pribúdajú aj naďalej.

Experti odhadujú, že pred druhým, podrobnejším odhalením Tesly Model 3 o niekoľko mesiacov, by mohol počet rezervácií dosiahnuť magickú hranicu 1 milión.

Zdroj | Twitter
Pozrite si

Tesla Motors má na znečistený vzduch silnú protizbraň

Šéf Tesly Elon Musk je okrem vizionárskeho inovátora aj excelentným marketingovým mágom. Preto vie, že dlhá a vzrušujúca predohra prináša najväčšie uspokojenie vo finále.

Je teda dosť pravdepodobné, že dávkovanie ďalších detailov a pikantností nového vozidla povzbudí novú vlnu záujmu. Otázkou je, ako takýto dopyt nasýtiť?

Vlani Tesla predala vyše 50 000 vozidiel (hlavne Model S). Doterajší rekord, oproti roku 2014, predstavoval nárast asi 60 percent. Oproti tradičným automobilkám je sériovosť výroby stále nízka, neplatí to však, ak porovnávame počet vyrobených vozidiel s čisto elektrickým pohonom.

Tento rok by mala podľa plánu dosiahnuť kapacita výroby 80 až 90-tisíc vozidiel, čo opäť predstavuje medziročný rast o 60% až 80%. A strednodobý výhľad do roku 2020 hovorí o produkcii 500 000 elektromobilov ročne.

Zdroj | Steve Jurvetson/Anakunda.fi

Ani takýto nárast výroby však nepokryje nebývalý dopyt po autách značky Tesla. Aj preto Tesla údajne uvažuje o výstavbe plnohodnotného závodu v Európe a možno ďalšieho v Číne.

Montážny závod Tesly v holandskom Tilburgu spustili už vlani. Montuje vozidlá z komponentov dovezených z materskej fabriky v kalifornskom Fermonte a jeho cieľová kapacita je 1 000 vozidiel týždenne.

S ročnou produkciou okolo 50-tisíc áut je však len malou náplasťou na horúci problém. Aby sa Tesla Motors vyrovnala s prevahou dopytu nad ponukou, bude musieť výrobné kapacity posilniť výraznejšie.

V hre na výstavbu plnohodnotnej fabriky v Európe je údajne aj automobilová veľmoc Slovensko.

Pozrite si

Tesla Motors pre veľký záujem o Model 3 možno postaví fabriku v Európe

Zdroj | MotorTrend

Model 3 – posol novej éry

Prečo je Tesla Model 3 taký atraktívny? Dôvodov je niekoľko, aj keď o jemných detailoch zostáva len špekulovať.

Auto zatiaľ existuje len v štádiu konceptov a prototypov, ale aj z toho, čo Elon Musk odhalil na špeciálnom podujatí 31. marca 2016 (resp. 1. apríla 2016 stredoeurópskeho času), sa dá usúdiť mnohé.

Karoséria bude stále liftback, čo zaisťuje nízky koeficient odporu vzduchu, auto však má byť o čosi kratšie ako Model S. Dizajnovou anomáliou však bude chýbajúca predná maska chladiča. Keďže však elektromobil nepotrebuje systém chladenia, ako „fosílie“, bola by táto maska len anachronizmom.

Ako prezentuje Tesla Motors svoj najnovší produkt, Model 3 kombinuje dojazd na špičkovej úrovni s výkonom, bezpečnosťou a priestrannosťou sedanu prémiovej kvality, aký dokáže vytvoriť len Tesla.

Čo sa týka krásy a účelnosti tvarov, žiadnemu z dosiaľ vyrábaných modelov nebolo možné vyčítať ani to najmenšie. Inak to nie je ani v prípade Modelu 3. Chýbajúca maska chladiča nie je bižutériou, za ktorou by bolo treba banovať. Vynahradia ju iné šperky.

https://vimeo.com/161138986

Naopak, dojazd zhruba 350 km je nižší než majú vozidlá Model S a Model X z rovnakej stajne, ale zas o 30 km prekonáva vážneho konkurenta Chevrolet Bolt.

Ten má prísť na trh na budúci rok a so 60kW batériou prejde na jedno nabitie 200 míľ (asi 320 km). Model 3 však bude zrejme k dispozícii aj s výkonnejšou batériou, čo akčný rádius ďalej predĺži.

Nezanedbateľnou výhodou je, že Model 3 sa tak, ako Model S a Model X, bude dať nabiť na rýchlonabíjačkách Supercharger, len nie je celkom isté, či to bude aj v tomto prípade doživotne „zadarmo“.

V luxusných modeloch si totiž zákazníci „bezplatnosť“ do istej miery predplatia v kúpnej cene vozidla. Bezpečnosť je opäť silným argumentom, s ktorým Tesla môže rátať. Model 3 je navrhnutý tak, aby dosahoval najvyššie bezpečnostné hodnotenie v každej kategórii.

Podľa Elona Muska spĺňa všetky požiadavky americkej agentúry pre bezpečnosť na cestách s hodnotením piatimi hviezdičkami, čo je maximum. Zanedbateľnou nie je ani spoľahlivosť – tá je u elektromobilov fantastická.

Povedané opäť slovami šéfa Tesly Elona Muska (ktoré povedal v súvislosti s Modelom S, ale dajú sa generalizovať): u vozidiel Tesla treba meniť počas životnosti len šesť komponentov, a to 4 pneumatiky a 2 gumičky do stieračov.

Zdroj | Tesla Motors

Interiér pohodlne pojme päť dospelých osôb, pričom presklená strecha poskytne rozšírenú panorámu pre výborný komfort jazdy. K uvoľneniu posádky prispeje aj systém autopilota.

Podľa Muska bude autopilot súčasťou všetkých verzií Modelu 3. Vďaka meškajúcej legislatíve sa síce zatiaľ nedá využívať naplno napríklad v mestskej premávke, ale prispeje k bezpečnosti a k relaxu aspoň pri jazde na diaľniciach. O tie nie je vo vyspelých krajinách, na rozdiel od Slovenska, núdza.

Prístrojovej doske má, tak ako v predchádzajúcich modeloch, dominovať dotykový displej. Model 3 však bude mať 15-palcový displej od LG orientovaný naležato. Displej bude zároveň výlučným informačným rozhraním medzi vodičom a vozidlom.

Ráta zjednodušená prístrojovka so širším zapojením autopilota? Možno áno. Tak ako Model S a Model X, ani Model 3 sa nedá zahanbiť v akcelerácii v porovnaní s autami na benzín a naftu.

Nebude to síce také žihadlo ako Model S P90D, ktorý v režime akcelerácie Ludicrous (absurdný) dosiahne z nuly na 60 míľ/hod (96,6 km/hod) za 2,8 sekundy, ale ani 6 sekúnd nie je zlý údaj. Hovoríme pritom o základnej verzii Modelu 3.

Zdroj | Tesla Motors

Vzhľadom na vysoký dopyt sa zrejme Model 3 stane nosným produktom Tesly po roku 2017. Je to pravdepodobné aj preto, že neskôr by mali pribudnúť ďalšie dva jeho varianty. Špekuluje sa o kombi a o verzii cross-over.

Ako to však bude naozaj, to si Elon Musk po kvapkách vychutná pri jeho ďalších, starostlivo dávkovaných odhaleniach. Tento technologický vizionár je zároveň majstrom marketingového striptízu a dokáže tak motivovať nielen zákazníkov, ale aj investorov, ktorí mu veria, napriek tomu, že Tesla je už roky v nepretržitej strate.

Veľké veci sa však nerodia ľahko. Keby sa Musk zameral len na krátkodobý profit a neinvestoval do Gigafactory, výstavby siete supernabíjačiek, kde Tesly čerpajú elektrinu zadarmo, alebo by neuvoľnil všetky patenty, ktoré Tesla vlastní na elektromobily, mohol byť možno už dávno burzovým hrdinom a firma by bola v čiernych číslach.

Vývoj dejín elektromobility by sa však rozhodne spomalil oproti tomu, čoho sme svedkami dnes. Okrem toho Tesla očakáva, že by už v tomto roku mohla byť zisková a v ďalšom období to už bude len lepšie. V súvislosti s nárastom predaja chce firma na budúci rok zdvojnásobiť počet svojich predajných miest na viac ako 440.

Skeptici aj optimisti

Hoci predajné čísla Tesly zatiaľ nijako neohrozujú tradičné automobilky, viaceré z renomovaných značiek spozorneli už pred niekoľkými rokmi, prekvapené úspechom vozidiel Tesla Roadster a Model S.

Okrem Nissanu (v spolupráci s Renaultom)  a ďalších japonských značiek sa vývoju a výrobe elektromobilov začali venovať aj takí hráči ako BMW, VW, Daimler, General Motors, Ford, Audi a ďalší.

Nech je „fosílna loby“, ako hovoria milovníci konšpirácií, akokoľvek silná, výrobcovia budú reagovať na rastúci dopyt a elektromobilite môže výrazne pomôcť aj legislatíva. Ako vidíme na viacerých škandáloch, súčasné prísne emisné normy už začínajú robiť výrobcom problémy. Elektromobily majú zrejme zelenú.

Zdroj | Tesla Motors

No nájdu sa aj konzervatívci, či vyložení skeptici. Tí prví vidia strednodobý horizont skôr v ekologickejších vozidlách spaľujúcich LPG alebo v plug-in hybridoch a netreba zabudnúť ani na zástancov vodíkových pohonov.

Tie môžu byť voči čistým elektromobilom skutočne vážnou konkurenciou. Vodíkové autá sú totiž tiež elektromobily, ale elektrinu neodoberajú zo siete. Vyrábajú si ju sami v palivových článkoch.

Vďaka vysokej energetickej hustote vodíka v dojazde hravo porážajú elektromobily na batérie. Zatiaľ.

Zdroj | Kiyoshi Ota/Bloomberg

Skeptici zas tvrdia, že výroba dostupných elektromobilov nemôže byť zisková. Takto sa vyjadril aj šéf Fiat-Chrysler Automobiles Sergio Marchionne. Pre novinárov k úspechu Tesla Model 3 poznamenal, že vysoký počet rezervácií je jedna vec, a tvrdá realita po uvedení do výroby zas druhá.

Podľa Marchionneho nemôže byť výroba Modelu 3 zisková ani pri cene okolo 40-tisíc EUR. „Ak mi (Elon Musk) ukáže, že sa to dá, urobím to tiež. Skopírujem ho, pridám mu talianský štýl a vrhnem auto behom roka na trh“, uviedol podľa magazínu Inside EVs Sergio Marchionne.

Nuž, nemusí to byť také jednoduché, hoci o čosi podobné s replikou Tesly Model S sa už pokúšajú Číňania. Efektívna výroba elektromobilov okrem vývoja totiž vyžaduje aj zázemie v dodávkach batérií, ktoré sú ich kľúčovým prvkom.

Pri všetkej úcte k šéfovi Fiatu musíme konštatovať, že vybudovanie „samoobslužnej“ gigafabriky na batérie nie je rýchla, ani lacná záležitosť. A šéf Tesly nie je bežcom na krátke trate, ale naopak mužom, ktorý buduje budúcnosť od základov. K tomu mu zaželajme veľa síl a vytrvalosti.

Zdroj | Tesla Motors
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.