Havárie a zlyhania nosných rakiet sú pomerne bežnou záležitosťou aj u dlhodobo sériovo vyrábaných typov. Skúsenosti s nimi majú všetci kozmickí dopravcovia – v máji mala problémy s nosnou raketou Proton ruská kozmická agentúra Roskosmos a viacero zlyhaní má v rokoch 1996 až 2002 na konte aj zavedená raketa európskej vesmírnej agentúry ESA Ariane 5. Pritom nehovoríme o testoch, ale o rutinných letoch.
Elon Musk s 9-motorovým nosičom SpaceX Falcon 9. Foto: Universe Today
Tým skôr sa problémy vyskytujú počas vývoja a testovania nových nosičov. Spoľahlivosť je mimoriadne dôležitá vzhľadom na vysokú cenu nákladu a potenciálnu dopravu ľudskej posádky do vesmíru.
Najnovšie komplikácie poskytli aj súkromnú spoločnosť SpaceX, ktorá v posledných rokoch žala jeden úspech za druhým a s nákladnou loďou Dragon lieta aj k medzinárodnej stanici ISS.
Pozrite si: Rutinné vesmírne lety menia sci-fi na realitu
Horúce chvíľky zažila SpaceX 22. augusta na kozmodróme McGregor v Texase. Raketa Falcon 9R sa zničila autodeštrukciou potom, čo jej letové parametre „zaznamenali anomálie“. K zničeniu nosiča došlo z bezpečnostných dôvodov a incident si nevyžiadal zranenia, ani ďalšie materiálne škody.
„Trojmotorový nosič F9R Dev1 bol automaticky deštruovaný počas testu. K žiadnym, ani ľahkým zraneniam nedošlo. Rakety sú zložité …“, napísal na Twitteri šéf SpaceX Elon Musk.
Tip: DragonRider – prinesie kozmickú revolúciu!
Falcon F9R má byť nástupcom testovacieho nosiča Grasshopper, ktorý rovnako ako vyvíjaná kozmická loď DragonRider dokáže mäkko pristáť na pevnom povrchu na štyroch odpružených nohách. Grasshopper je 10-násobne využiteľný nosič s vertikálnym štartom, aj pristávaním (VTVL, Vertical Takeoff Vertical Landing). Žiaden z uvedených prostriedkov zatiaľ nedosiahol obežnú dráhu, ale SpaceX už prevádza letové testy v atmosfére.
Elon Musk v kabíne pilotovanej lode Dragon V2. Foto: SpaceX
Viacnásobne použiteľné dopravné prostriedky sú cestou k znižovaniu nákladov na kozmickú dopravu. SpaceX pritom dokáže konkurovať veľkým štátnym agentúram už dnes. Podľa porálu newsru.com SpaceX uvádza, že pomocou rakety Falcon 9 stojí doprava nákladu (zrejme na nízku) obežnú dráhu 56 až 77 miliónov USD. To je niekoľkonásobne menej, než stojí vynesenie prostredníctvom Ariane 5, alebo Protonu, kde sa náklady pohybujú od 100 do 200 miliónov dolárov. SpaceX ako jediný súkromný dopravca však dokáže dopraviť družice aj na náročnú geostacionárnu dráhu.