Analytická spoločnosť International Data Corporation (IDC) zverejnila prognózy predaja smart hodiniek za tretí kvartál tohto roku. Tie vôbec nevyzerajú ružovo a jasne ukazujú, že smart hodinky nie sú tým pravým produktom pre masy. Všetkým výrobcom mali predaje klesať o desiatky percent, čo sú milióny kusov. Až na jednu jedinú spoločnosť. Garmin.
Aj keď sú v predaji smart hodiniek rôzne otázniky, jedno je isté. Ich predaje medziročne klesli až o 51,6%, čo predstavuje takmer o 3 milióny menej predaných kusov smart hodiniek, ako pred rokom. Najhoršie je na tom Apple, ale aj Leovo či dokonca slávne Pebble.
IDC pritom do súhrnu Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker zaznamenáva viac ako 30 výrobcov smart hodiniek so všetkými operačnými systémami. Dáta zhromažďuje z celého sveta, vrátane Európy (22 krajín), Stredného východu a Afriky (7 krajín), USA, Kanady, Japonska, Južnej Ameriky (5 krajín) či Ázie (11 krajín).
Prepad Apple
Z tabuľky nižšie je zrejmé, ktorý výrobca klesol najviac. Apple. Tu však môže existovať dôvod. Od Apple sa totiž v treťom kvartáli očakávalo predstavenie novej generácie smart hodiniek Apple Watch a tak sa predaje prvej verzie mohli znížiť. Zároveň sa Apple Watch Series 2 do predaja dostali až pred koncom tretieho kvartálu tohto roku.
Na druhej strane, ak sa pozrieme na graf za jednotlivé kvartále v poslednom období, je vidieť, že Apple postupne stráca dominanciu. Už v Q1 2016 bol jeho podiel na trhu len cez 40%, pričom pol roka späť mal cez 70%. Medziročne tak klesol o 71,6%.
O prípadnom úspechu či neúspechu druhej generácie hodiniek Apple budeme vedieť až začiatkom budúceho roku po skončení Q4 2016.
Garmin rastie
Na druhom mieste čo sa týka predaja sa umiestnil Garmin. Ten od úvodu roka rastie raketovým tempom. Veď takto pred rokom mal len 2,3% podiel na trhu, v Q1 2016 len 5,49%, no o pol roka už 20,5% podiel na trhu.
Po premietnutí na predaje je to tiež zaujímavé. V Q3 2015 predával zhruba 100 000 smart hodiniek, v Q3 2016 je to už okolo 600 000 kusov. Medziročný nárast? 342%!
Výrobca | Počet predaných kusov (Q3 2016) v mil. | Podiel na trhu (Q3 2016) | Počet predaných kusov (Q3 2015) v mil. | Podiel na trhu (Q3 2015) | Medziročný rozdiel |
---|---|---|---|---|---|
Apple | 1,1 | 41,3% | 3,9 | 70,2% | -71,6% |
Garmin | 0,6 | 20,5% | 0,1 | 2,3% | 342,2% |
Samsung | 0,4 | 14,4% | 0,4 | 6,4% | 9% |
Lenovo | 0,1 | 3,4% | 0,3 | 6,2% | -73,3% |
Pebble | 0,1 | 3,2% | 0,2 | 3,3% | -54,1% |
Ostatní | 0,5 | 17,2% | 0,6 | 11,5% | -27,2% |
Spolu | 2,7 | 100% | 5,6 | 100% | -51,6% |
Samsung stagnuje
Inak sa to nazvať ani nedá. Hoci sme sa na IFA 2016 dočkali nových smart hodiniek Gear S3, v predaji sa do konca 3. kvartálu tohto roka neobjavili.
Podľa IDC juhokórejský výrobca predal zhruba 400 000 kusov smart hodiniek tak v 3. kvartáli 2016, ako aj v 3. kvartáli 2015.
Napriek tomu sa jeho trhový podiel (aj kvôli poklesu konkurencie) zvýšil na 14,4% z minuloročných 6,4%.
Lenovo má smart hodinky?
V tabuľke sa objavila aj spoločnosť Lenovo, o ktorej smart hodinkách vie len málokto. V číslach čínskeho výrobcu sú však započítané aj smart hodinky značky Motorola.
Nedarilo sa však ani tým. Medziročný pokles o 73,3% je spomedzi sledovaných značiek IDC najväčší. Kým v Q3 2015 spoločnosť predala zhruba 300 000 kusov smart hodiniek, v Q3 2016 to bolo vraj len okolo 100 000 kusov.
Z pôvodného 6,2% podielu na trhu sa Lenovo prepadlo na 3,4% podiel.
Pebble sa tiež nedarí
Jeden z najzaujímavejších start-upov sveta dokázal zaujať tisíce ľudí cez crowdfundingové kampane na všetky ich modely smart hodiniek. Vyzerá to ale tak, že nedokázal zaujať ďalších mimo Kickstarteru.
Kým v Q3 2015 predával zhruba 200 000 smart hodiniek, v rovnakom období tohto roka predal ani nie polovicu. To spôsobilo medziročný pokles o 54,1%. Aspoň si Pebble udržalo podiel na trhu s 3,2%.
Podiely na trhu smart hodiniek za posledný rok
V čom je úspech?
Garmin je úspešný nielen preto, že vyrába široké portfólio smart hodiniek, ale aj vďaka histórii. Veď Garmin vyrábal smart hodinky, keď sa im ešte smart ani nehovorilo. Neboli to síce smart hodinky v pravom zmysle slova, ale išlo o prepracované športové hodinky s GPS a viacerými užitočnými senzormi a výbornou výdržou.
Tie sa ale do smart kategórie nezaraďovali, preto je minuloročný podiel na trhu pomerne malý. Neskôr sa však Garmin zaradil medzi výrobcov, ktorí začali vyrábať smart hodinky a predaje začali postupne rásť.
Zároveň Garmin ako jediný vyrába smart hodinky pre športovcov. Mnohé z nich sú multifunkčné, niektoré zas špecifické pre konkrétne športy, resp. skupinu športov. Smart hodinky Garmin majú slušnú výdrž na jedno nabitie vďaka aktivácii smart funkcií len v prípade potreby.
Práve výdrž je asi faktor, ktorý najviac ovplyvňuje predaje. V súčasnosti sa ľudom jednoducho nechce nabíjať každý večer nielen smartfón, ale aj hodinky či iné gadgety na batérie. Špičková výbava týchto zariadení si jednoducho pýta svoju daň.
Je teda možné povedať, že pokiaľ výrobcovia nevyriešia napájanie, predaj smart hodiniek bude už iba klesať. Naopak, rásť môže predaj smart náramkov, ktoré vydržia aj dvojnásobok a vedia merať prakticky rovnaké parametre, ako smart hodinky.
Uvidíme však začiatkom roka 2017, ako predvianočné obdobie a vstup očakávaných noviniek na trh (Apple Watch Series 2, Samsung Gear S3 či Pebble 2) ovplyvní predaje. Zatiaľ to so smart hodinkami ružovo veru nevyzerá.