V prvej časti seriálu, ktorý venujeme Audi Q4 e-tron, sme sa bližšie pozreli na ponúkané verzie a ich výkon. Elektrická novinka od Audi však nie je iba o maximálnom výkone a dynamickom zrýchlení, ale aj o úspornej jazde a vysokom dojazde. Určite neprekvapí, že aj v týchto parametroch exceluje.
Audi Q4 e-tron je postavené na platforme MEB, ktorá umožňuje voľné škálovanie parametrov podľa požiadaviek dizajnérov a inžinierov automobilky. Má to totiž už v názve, názov MEB je totiž skratkou z nemčiny pre modulárnu elektrickú platformu. Na tomto základe sa preto dá postaviť väčší van, kompaktné SUV alebo aj menší hatchback. Ďalšou skvelou vlastnosťou platformy MEB je orientácia na efektivitu. Pri elektromobiloch ide o ďalší veľmi dôležitý parameter. Dojazd sa totiž nemusí zvyšovať iba zväčšovaním batérie, ale aj znižovaním spotreby.
Dojazd prekvapuje
Audi Q4 e-tron si môžete vybrať v dvoch verziách z pohľadu veľkosti batérie. Základná verzia s označením Q4 e-tron 35 je vybavená vysokonapäťovou batériou s využiteľnou kapacitou 52 kWh. Dojazd tohto modelu sa pohybuje od 313 do 341 kilometrov podľa normy WLTP.
Nás primárne zaujíma verzia s väčšou kapacitou batérie, ktorá je označená buď ako Q4 e-tron 40 alebo Q4 e-tron 50 quattro. Oba modely sú vybavené identickou batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Hlavný rozdiel medzi týmito verziami je vo výkone, ktorý sme podrobne rozoberali v spomínanej prvej časti nášho seriálu.
Využiteľná kapacita až 77 kWh zabezpečuje dojazd podľa normy WLTP od 475 kilometrov až do 520 kilometrov. S Audi Q4 e-tron teda môžete prejsť na jedno nabitie reálne aj viac ako 500 kilometrov. Dojazd už skutočne nemôže byť problém a nabíjacie stanice budete navštevovať iba sporadicky. Navyše, ak môžete nabíjať doma, pravidelným pomalým nabíjaním môžete šetriť batériu a každý deň vyrážať s dojazdom, ktorý sa dá počítať v niekoľkých stovkách kilometrov. Pri priemernom dennom nájazde okolo 50 kilometrov vôbec nebudete musieť myslieť na dennodenné nabíjanie.
Dokonca vás prvých približne 15 000 kilometrov nemusí stáť ani jediné euro. Pri kúpe Audi Q4 e-tron totiž získate aj praktickú nabíjaciu kartu ZSE Drive s predplateným objemom 4 500 kWh, čo zodpovedá nabitiu na približne spomínaných 15 000 km.
Ukážkovo efektívne SUV
Ako sme už spomenuli, kľúčom dobrého dojazdu je vysoká efektivita. Audi sa síce rozmermi radí medzi väčšie kompaktné SUV, jazdiť však dokáže veľmi úsporne. Podľa papierových hodnôt je priemerná spotreba Audi Q4 e-tron od 17 do 18,7 kWh / 100 km. Samozrejme, spotreba a aj dojazd sa líši od jazdných návykov, štýlu a tiež rýchlosti či počasia. V praxi sa ale pri veľmi úspornej jazde možné dostať na ešte nižšie čísla. Pri elektromobiloch sa spotreba dá znižovať aj dobre odladeným softvérom.
Všetko závisí od dobre nastavenej rekuperácie. Vozidlá na elektrický pohon, teda aj Audi Q4 e-tron, používajú fyzické brzdy iba výnimočne, hlavne v krízových situáciách. Pri brzdení sa v drvivej väčšine prípadov využíva elektrický motor, ktorý premieňa pohybovú energiu naspäť na elektrickú.
Tá sa teda ukladá do batérie a je neskôr opäť využívaná. Vďaka tejto funkcii sa spotreba elektromobilov výrazne znižuje a inak to nie je ani pri Q4 e-tron. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o banálny detail, no práve pomocou rekuperácie sa ešte zvyšuje účinnosť elektromobilov.
Audi Q4 e-tron je prepracované aj po softvérovej stránke. Veľmi dôležitým pomocníkom je tu inteligentný adaptívny tempomat. Na základe informácií z dopravných značiek a mapových podkladov dokáže predvídať a upravovať rýchlosť pre dosiahnutie čo najnižšej spotreby.
Inteligentný adaptívny tempomat dokáže pracovať samostatne v aktívnom režime, ale aj ako poradca, ak je vypnutý. Po aktivovaní dokáže plynulo spomaliť na požadovanú rýchlosť alebo pri vjazde do kruhového objazdu. Keď riadenie naplno prevezme vodič, vozidlo upozorňuje na blížiacu sa zmenu rýchlostného limitu alebo blížiacu sa križovatku.
Elektromobil Audi Q4 e-tron ponúka dostatočne vysoký dojazd aj pre náročnejších vodičov. Počas pár dní sme najazdili stovky kilometrov a to sme sa na nabíjačke zastavili iba dvakrát. Jazdili sme pritom s najvýkonnejšou verziou Audi Q4 e-tron 50 quattro s dvojicou elektromotorov.
Základná cena tejto verzie začína na 58 000 €, no s aktuálne platným e-tron bonusom vo výške 3 000 € klesá na 55 000 €. Navyše pri kúpe získate ďalší bonus, praktickú nabíjaciu kartu ZSE Drive s predplateným objemom 4 500 kWh, čo zodpovedá nabitiu na približne 15 000 km. Mimochodom, nami testovaný model bol vďaka vysokej výbave v hodnote 77 613 €.
Keď vás tento moderný a výkonný elektromobil zaujal, navštívte náš portál TECHBOX.sk aj o týždeň, kedy vám bližšie predstavíme ďalšie kľúčové vlastnosti Audi Q4 e-tron.
Článok vznikol v spolupráci s Audi Slovensko.