Ak by som vás nemal naťahovať a v jednej vete opísať, ako jazdí nové Porsche 911 generácie 992, znelo by to asi takto: „Nová 911-ka je stále šoférskym autom, ktoré sa sústredí na pocity za volantom, pričom pridáva riadnu dávku nových technológií posúvajúc toto auto do boja proti najmodernejším GT-čkam.“
Toto Porsche si však nezaslúži rýchle súdy, zaslúži si, aby sme sa mu venovali trochu viac. A začneme pekne zostra. Aj keď starí nostalgici a fanúšikovia predchádzajúcich generácií sa oháňajú tým, že nová 911-ka je opäť raz väčšia a ťažšia, mám hneď niekoľko argumentov, ktoré tieto tvrdenia prebíjajú.
No to najdôležitejšie zo všetkých je vlastne moja rada – sadnite si za volant generácie 992 a potom hodnoťte. Siedma generácia je podobne, ako predchodcovia, jednoducho na zamilovanie. Na pohľad i na pocit. Široké boky, jemný fejslift predného nárazníka, výrazné prepracovanie toho zadného či trojlitrový biturbo šesťvalec spojený s úplne novou osemstupňovou prevodovkou (dvojspojkové PDK), to sú ingrediencie dokonalého Porsche.
Možno niekto bude frflať, že manuál je jedinou správnou voľbou pre skutočného šoféra, no bleskovo rýchly automat, ktorého siedmy a ôsmy stupeň sú skutočne dlhými prevodmi pre ekonomickejšiu jazdu, je v spojení s výkonom dosahujúcim 450 koní snáď ešte lepším mixom.
Predsa len, svoje Porsche nepoužívate denne iba na športovú jazdu, niekedy sa schopnosti luxusného GT-čka hodia. Napríklad pri presune za lepšími a zážitkovejšími cestami.
Keď už sme pri výkone, Carrera 4S to na stovku roztočí za 3,6 sekundy, resp. 3,4 sekundy s balíkom Sport Chrono. Pre šoféra to znamená, že novinka je o 0,4 sekundy rýchlejšia, ako starší súrodenec (generácia 991). V reči športových čísel to znamená, že nová 911-ka prejde legendárny Nurburgring o päť sekúnd rýchlejšie (7 minút 25 sekúnd), než jeho predchádzajúca generácia vo verzii GTS.
Nanešťastie som plný výkon auta nemohol využiť, nakoľko sa na Slovensko v čase testovania dočasne vrátila jeseň a práve v deň, kedy som s Porsche trávil čas, neustále pršal silný dážď. Napriek tomu som si povedal, že do tohto počasia sa nová 4S (verzia s pohonom všetkých štyroch kolies) bude hodiť a aspoň vyskúšame aj nový jazdný režim, tzv. Wet Mode.
Na neutíchajúcim dažďom premáčaných cestách Záhoria som auto najprv opatrne skúšal skrotiť. Pohon všetkých štyroch kolies, široké pneumatiky a už spomínaný Wet Mode zabezpečili, že som na Porsche rezal zákruty až neprimerane sebavedomo. Auto aj na vode a pri relatívne nízkej jarnej teplote držalo ako priklincované a vôbec nedalo najavo, že vonku je doslova armagedon.
To, ako sa Porsche ovláda a správa, som si uvedomil po tom, čo som nachvíľu presadol do nového päťkového bavoráku s xDrive, aby som fotografa pustil urobiť si svoju prácu. Testujúc BMW som sa skoro vykotil v prvej zákrute. Konštatujúc, že toto nie je Porsche, som auto opatrne vrátil na parkovisko a čakal späť na svoju 911-ku.
Po presadnutí som otočil kolieskom na volante a zvolil režim Sport, resp. Sport Plus. Auto zmenilo charakter, no i napriek tomu si udržalo v daždi skvelé jazdné vlastnosti. Osemstupňová prevodovka strieľala rýchlosti síce rýchlo, no menej ochotne, ako v režime Normal, vďaka čomu som si užil svižnú jazdu s točením až k červenému poľu otáčkomeru.
Porsche krásne držalo stopu a odtŕhalo svoj zadok, až keď som v apexe zákruty podradil a potlačil auto za jeho limit. Polsekundový strach o drahé auto vystriedalo nadšenie a príval adrenalínu, po ktorom nasledoval nekontrolovateľný smiech. To auto je ešte stále tradičné Porsche, ktoré dokáže potešiť šoféra za volantom!
Po svižnom prejazde rýchlymi a kľukatými cestami nasledovala cesta späť, kde sa pootočením tlačidla do jazdného režimu Normal auto akoby mihnutím čarovného prútika mení na GT-čko schopné pohodlne hltať stovky kilometrov.
Ku komfortnému šoférovaniu prispievajú klapkový výfukový systém, natáčanie zadnej nápravy či adaptívny podvozok, ktorý pomáha filtrovať nerovnosti aj na zničených slovenských cestách.
Zmeny nastali aj v interiéri, kde auto tiež prešlo modernizáciou. Nájdeme tu viac displejov, resp. ich väčšie varianty, poctivý analógový otáčkomer našťastie zostal. Vítam, že Porsche ubralo počet tlačidiel, no tie najdôležitejšie zostali zachované.
Na záver už len dodám, že nové Porsche 911 (992) je aj napriek krčmovým rečiam skeptikov skvelé šoférske Porsche, ktoré stále disponuje dostatkom šoférskeho charakteru. A aby toho nebolo málo, nie je to už len obyčajný športiak, ale tiež skvelý spoločník na každodenné dochádzanie či výjazdy na dovolenku.
Vďaka moderným technológiám sa z novej 911-ky stal taký mačkopes, čo však myslím v dobrom. Je skvelým šoférskym autom, a zároveň skvelým GT-čkom. Mňa nová generácia 911-ky presvedčila a získala si moje sympatie. Budem dúfať, že sa spolu budeme môcť ešte zabaviť na suchých cestách, kde mi ukáže ešte viac zo svojho šoférskeho ducha.
Autor: Michal Krajčír, redaktor magazínu RevRats.sk
Text bol uverejnený v časopise TECHBOX leto 2019.