Áno, ja viem, že Audi SQ7 je najmä o motore, ktorý je jednoducho úžasný. Už dávno som si tak neužil auto, v ktorom mi pred volantom „bublal“ naftový osemvalec s objemom rovné štyri litre a výkonom 435 koní. Nie je však vôbec potrebné sa s týmto autom naháňať a každú zákrutu brať na hranici.
Ja som si užil práve to, že som vedel, že mám pod sebou dostatok výkonu na to, aby ma mamutí krútiaci moment 900 Nm v prípade potreby podržal. Jednoducho stačí na chvíľku stlačiť akcelerátor a tento mastodont s váhou na hranici 2,5 tony sa začne nekompromisne drať dopredu.
Samozrejme za sprievodu krásneho zvuku osemvalca, ktorý je ešte vďaka dvojici aktuátorov vo výfukovej sústavy sprevádzaný príjemným dunením. Osemstupňový automat sa pritom stará o radenie, o ktorom ani nemusíte vedieť. Je to jednoducho auto, ktoré vás dostane a to ani nemusíte byť nadšencom tých najvýkonnejších kúskov.
Som naozaj veľmi rád, že aj napriek tomu, že nové emisné normy pripravili Audi SQ7 predchádzajúcej generácie o najvýkonnejší naftový motor, v automobilke nezaháľali a nové Audi SQ7 tak môže mať pod prednou kapotou práve tento skvost.
Ale o inom som chcel, aj keď svoje pocity z tohto premotorovaného tanku som musel pustiť von. Testované Audi SQ7 je totiž modelom, ktorý prichádza po facelifte a tak by som vám rád predstavil tri veci, ktoré ma práve v tomto faceliftovanom kúsku za tú krátku chvíľu chytili za srdce.
Laser, ktorý budete milovať
Ak mám spomenúť výbavu, ktorá ma v prípade nového Audi Q7 a konkrétne testovaného kúsku Audi SQ7 dostala najviac sú to určite svetlá. V novej verzii získali nielen upravenú grafiku svetelného podpisu denného svietenia, tak aby lepšie zapadli medzi ostatné modely výrobcu, ale aj moderné technológie.
Štandardom v prípade Audi SQ7 sú Matrix LED svetlá, ktoré sa skladajú z 24 samostatne ovládaných diód. Testovaný kúsok však mal v prednej časti umiestené úplne nové HD Matrix LED svetlá, ktoré ponúkajú laserové diódy pre diaľkové svetlá. Ich dosvit je až 500 metrov.
Musím uznať, že jazda v noci s týmito svetlami je doslova potešením. Samozrejmosťou je automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel, ktoré v prípade Audi SQ7 doplnené ešte aj o aktívne smerovanie lúča tak, aby nedochádzalo k osvetľovaniu protiidúcej premávky.
Funguje to vynikajúco a spoľahlivo. Počas nočných jázd sa mi totiž ani raz nestalo, že by mi protiidúce auto zablikalo, pretože som ho osvetľoval. Pritom ja som videl dokonale. Najlepšie na tom je, že najmä v prípade hustej premávky stále máte osvetlenú krajnicu podstatne ďalej, ako tomu je pri bežných svetlách.
Samozrejme zmenená je aj grafika zadných svetiel, ktorá vás po odomknutí privíta efektným postupným rozsvecovaním. Nechýbajú ani dynamické smerovky, ktoré sú v prípade predných svetiel pretiahnuté až do boku, takže sú viditeľné nielen spredu. Nielenže to pôsobí efektne, ale je to aj oveľa ľahšie viditeľné.
Interiér plný moderných technológií
Facelift pri Audi SQ7 neznamená len upravený dizajn exteriériu, alebo návrat výkonnej naftovej jednotky, či aktívne stabilizátory, natáčanie oboch náprav, alebo športový diferenciál. Facelift totiž znamená aj zmeny v interiéri, ktoré si okamžite všimnete.
Ešte predtým, ako vám poviem, aké drobnosti vás čakajú po nastúpení musím povedať, že si cením to, že na ovládanie jednotlivých systémov nepotrebujete vysokú školu. Automobilke Audi sa totiž podarilo svoje systémové rozhranie MMI dotiahnuť takmer k dokonalosti a už za pár hodín budete vedieť. ako ovládať jednotlivé systémy.
Takže potom, ako si sadnete do vnútra nového Audi SQ7 určite oceníte sedadlá. Tie sú čalúnené v kombinácii kože a alcantary a ponúkajú tak dostatok komfortu, ako aj bočné vedenie. Ja som však v testovanom kuse mal príplatkové športové sedadlá, ktoré mali nielen integrovanú opierku hlavy, ale aj funkciu masáže, vyhrievania a chladenia.
Samozrejme boli nastaviteľné elektricky a nechýbala im pamäť. Čo má však dostalo je pneumatické nastavenie bočných podporných častí sedadla. Jednoducho si viete sedadlo dokonale prispôsobiť. Je jedno, či idete na cestu a strávite v aute niekoľko stoviek kilometrov, alebo sa chcete len vyblázniť, sedadlo si budete vedieť vždy dokonale prispôsobiť.
Hneď po sedadlách si nemôžete nevšimnúť množstvo displejov, ktoré interiér obsahuje. Konkrétne môžete mať vo svojom Audi SQ7 až štyri samostatné displeje. Prvým je displej klimatizácie, ktorý je dotykový a ponúka aj hmatovú odozvu. Presne tak, ako sme si na to zvykli v prípade vlajkovej lode v podobe Audi A8.
Je to spôsob ovládania, ktorý mi maximálne vyhovuje. Vyzerá to dobre, je to príjemné na používanie a navyše vďaka tomu, že sa jedná o displej, môžete si jeho obsah prispôsobiť podľa potreby. A to kliknutie, keď niečo potvrdíte, to si jednoducho musíte vyskúšať.
Druhý displej sa nachádza priamo pred vodičom a jeho uhlopriečka je 12,3”. Jedná sa o už známy displej Virtual Cockpit, ktorý ponúka nielen veľké množstvo informácií, či priamo zobrazenie mapy počas navigácie. V prípade modelu Audi SQ7 však pribudlo ešte jedno zobrazenie, ktoré nesie názov Performance.
Je jasné, že toto zobrazenie je určené priamo pre tento model, keďže jeho centrálnym prvkom je práve otáčkomer. Pri dynamickej jazde, keď budete skúšať potenciál auta je to totiž prvok, ktorý budete využívať najviac. Aj v tomto zobrazení si však môžete prispôsobiť bočné panely a mať tak zobrazenú napríklad navigáciu, alebo časomieru pre jednotlivé kolá.
Tretím displejom, ktorý má vodič k dispozícii je samozrejme plne grafický head-up displej, ktorý údaje o rýchlosti, navigačné pokyny a samozrejme aj informácie z asistenčných systémov premieta priamo na predné okno. Snáď nie je ani potrebné dodať, že sa svojim zobrazením radí na špičku.
Posledným displejom, ktorý vnútri nájdete je veľký 10,1” displej multimediálneho systému MMI. Ten podobne, ako displej klimatizácie ponúka hmatovú odozvu, takže stlačenie tlačidla budete aj reálne cítiť.
Prostredníctvom tohto displeja ovládate väčšinu nastavení, multimédiá a samozrejme aj iné funkcie vozidla. Tu nájdete už spomínané nastavenie sedadiel, asistenčných systémov a samozrejme aj navigáciu.
Pri nej sa ešte zastavím. Keďže celé auto využíva SIM kartu pre LTE pripojenie k online službám, môžete počas navigácie využívať prístup k online informáciám prostredníctvom Google Earth, alebo hlasového asistenta Amazon Alexa.
Zadávanie cieľa navigácie je však okrem hlasu možné aj prostredníctvom písania textu. Panel klimatizácie sa v tomto prípade premení na dotykovú plochu, na ktorej môžete text jednoducho zadávať písaním. Je to jednoduché a prudko návykové. Takýto spôsob vyhľadávania by som prijal naozaj v každom aute.
Samozrejme okrem všetkých spomenutých možností podporuje Prostredie Audi MMI aj pripojenie smartfónu prostredníctvom technológie Apple Car Play a Android Auto. V prípade riešenia od Apple dokonca nechýba ani bezdrôtové pripojenie CarPlay, podobne, ako vo Volkswagene Passat Alltrack, ktorý som testoval nedávno.
Toto je ďalšia z vecí, ktoré si nebudete vedieť vynachváliť. Jednoducho pre pripojenie smartfónu k autu prostredníctvom tejto technológie stačí, ak budete mať telefón v aute. Kľudne ho tak môžete odložiť do stredovej konzoly, kde je miesto pre bezdrôtové nabíjanie. Smartfón sa vám tak bude nabíjať a pre CarPlay ho nebudete musieť nijakým spôsobom pripájať.
Systémy pomôžu a uľahčia
Facelift samozrejme prináša aj zmeny v oblasti asistenčných systémov. Alebo lepšie povedané ich vylepšenia na úroveň, že v prípade potreby môže auto šoférovať takmer samo. Základom je totiž známy adaptívny tempomat, ktorý disponuje aj prediktívnou funkciou.
To znamená, že v prípade potreby je schopný automaticky znížiť rýchlosť v momente, keď sa blížite do zákruty, alebo napríklad kruhového objazdu rýchlosťou, ktorá je vyššia, ako odporúčaná.
Tempomat tak sám bez vášho zásahu dokáže znížiť rýchlosť vozidla na optimálnu, aby ste danú zákrutu prešli bezpečne. Samozrejme potom, ako absolvujete zákrutu, automaticky rýchlosť zvýši opäť na nastavenú hodnotu.
Okrem toho však tempomat v spolupráci s navigačnými podkladmi a systémom pre rozpoznávanie dopravných značiek dokáže samostatne prebrať zistenú rýchlosť. Pri vchádzaní do obce tak auto samé spomalí na rýchlosť 50 km/h tak, aby ste už za tabuľou označujúcou obmedzenie rýchlosti išli nižšou rýchlosťou.
Hodí sa to najmä vo chvíľach keď sa pohybujete napríklad v zahraničí, kde nepoznáte dokonale cestu a neradi by ste skončili s pokutou za prekročenie rýchlosti. Systém totiž automaticky bude rýchlosti preberať a vy si budete s kľudom užívať okolitú scenériu.
Súčasťou poloautomatického systému riadenia, ktorý nájdete v novom Audi SQ7 je aj systém pre sledovanie jazdných pruhov, ktorý dokáže nielen upozorniť na opustenie jazdného pruhu, ale aj aktívne zasiahnuť do riadenia. Najmä pri dlhých cestách vám tak bude veľmi dobrým pomocníkom.
Tým bude určite aj sledovanie mŕtveho uhla, ktoré vás na auto mimo vášho zorného poľa upozorní vždy a jasne viditeľným spôsobom. Audi už dávno patrí medzi automobilky, ktorých systém pre sledovanie mŕtveho uhla je doslova neprehliadnuteľný. Zaberá totiž takmer celú vnútornú stranu spätného zrkadla, takže ho budete vždy vidieť.
Kombinácia týchto systémov sa postará aj o vodiča, u ktorého by nastali nejaké vážne zdravotné problémy. Ak by ste totiž nereagovali a po uplynutí limitu by ste sa nechytili volantu, Audi SQ7 sa bude snažiť vizuálne, zvukovo a nakoniec aj pomocou bŕzd získať vašu pozornosť.
Ak však vodič ani tak nebude reagovať, auto samostatne spomalí, zastane na krajnici a automaticky zavolá záchranné zložky, ktorým udá polohu a všetky potrebné údaje. Toto je podstatne lepšie riešenie ako keď niektoré vozidlá v prípade nereagovania vodiča po niekoľkých sekundách a upozorneniach systém vypnú.
Okrem systému pre natáčanie zadnej nápravy, ktorý neskutočne pomáha pri manévrovaní v úzkych priestoroch som z výbavy nového modelu Audi SQ7 ocenil aj cúvaciu kameru. Teda nie jednu, ale konkrétne štyri, ktorých obraz sa premieta na veľmi jemnom displeji multimediálneho systému.
Vždy tak nielen počujete, že sa blížite k nejakej prekážke, ale aj vidíte prekážku. Navyše v sychravom počasí určite oceníte aj ostrekovač zadnej kamery. Nie je to síce tak elegantné riešenie, ako kamera, ktorá je skrytá, ale vo viditeľnosti výrazne pomôže a vy tak nebudete musieť automaticky vždy vzadu utierať cúvaciu kameru.
Toto je len niekoľko z noviniek, ktoré facelift Audi Q7 priniesol. V prípade testovaného modelu Audi SQ7 je totiž tou najväčšou novinkou práve návrat najvýkonnejšieho sériovo montovaného naftového agregátu. A po tých pár dňoch s novinkou musím uznať, že tento motor Q7 neskutočne sedí a aj vďaka nemu je ju radosť šoférovať.