V sérii Najväčšie prešľapy technologického sveta sa zvykneme venovať i produktom, ktoré predbehli svoju dobu. Google Glass nie sú žiadnou výnimkou.
Veľké mysle inovátorov niekedy predbehnú dobu, a teda aj dostupnú technológiu. V roku 2013 sme sa dočkali okuliarov, ktoré nám výrazne mali pomáhať pri každodenných aktivitách. Marketing mal projekt dobrý, pohorel ale na niekoľkých veciach.
Google Glass boli okuliare, aké predtým nemal žiaden iný výrobca. V pomerne kompaktnom tele bol dvoj-jadrový procesor, 2 GB pamäte RAM, ale i 16 GB úložisko. Nachádzala sa tu 5 Mpx kamera, displej bol projektovaný na sklo okuliarov. Na papieri išlo o schopnú výbavu, problémov však bolo hneď niekoľko.
Prvým bolo súkromie. Spomínaná kamera totiž bola pre svoje fungovanie zapnutá viac-menej nepretržite. V prípade infikovania gadgetu by preto útočník mal úplný prehľad o živote nositeľa. Otázkou bol i vplyv na zdravie človeka, nakoľko sa jednalo o neustále vyžarovanie signálov v blízkosti hlavy.
Vedeli ste, že…
Google Glass boli zakázané v niektorých kinách z dôvodu obavy nahrávania nových filmov. Nositeľom okuliarov dokonca nebol povolený vstup do niektorých kasín.
Ak sa používateľ preniesol cez strach o svoje súkromie, nasledoval strach o svoj imidž. Okuliare totiž i napriek svojim neveľkým rozmerom pôsobili ako zo sci-fi filmu. Ich dizajn nebol balansovaný, všetky technológie sa sústredili na jednej strane. Geekom toto umiestnenie neprekážalo, no Google Glass nemali byť len pre nich.
Už na začiatku som spomenul, že odvážny projekt od vyhľadávacieho giganta mal dobrý marketing. Podobne ako pri skrinke Bodega však okuliare neriešili žiaden pálčivý problém, ktorý by ľudstvo vykúpilo. Ak by bol ale prechod hladší (a tým nenarážam len na dizajn), možno by Google Glass boli vnímané úplne inak.
No a ako to už býva zvykom, všetky spomenuté dôvody pre zlyhanie boli podčiarknuté cenou. Nielen, že sa prvá verzia s prívlastkom Explorer Edition nepredávala v kamenných obchodoch, potenciálny zákazník za nedokončený a nedomyslený produkt so slabou výdržou batérie musel zaplatiť 1 500 dolárov.
Vedeli ste, že…
Inteligentné okuliare od Google nebolo možné zložiť. Na ich prepravu používateľ potreboval špeciálne púzdro. Pripnutie ku tričku počas dňa tak bolo rovnako len fantáziou.
Aby som zase Google Glass iba nekrivdil, dnes už môžeme vidieť, že celý nápad potenciál má. Pred dvoma rokmi sa Google s vtedajšími používateľmi okuliarov rozlúčil so slovami „cesta tu nekončí“ a my sa teraz dozvedáme, čo tým technologický gigant myslel.
Aj keď si bežní spotrebitelia už Google Glass kúpiť nemohli, spoločnosť okuliare naďalej predávala americkým spoločnostiam GE, Boeing, DLH či AGCO. Nová edícia dostala väčší displej, rýchlejší Atom procesor, dlhšiu výdrž batérie a novú skladaciu konštrukciu. Okrem toho by mala byť pohodlnejšia na nosenie a odolnejšia voči rôznym vplyvom pri práci.