Essential Products prišla na trh ako nový výrobca so skúseným zakladateľom. Essential Phone mal byť niečím výnimočným, sprevádzalo ho však niekoľko problémov.
Spoločnosť Essential Products vznikla v roku 2015, keď spoluzakladateľ Androidu, Andy Rubin, odišiel po deviatich rokoch z Google. V januári minulého roka sa začali objavovať správy o tom, že Essential Products predstaví prvý hardvér, ktorým bude smartfón. V marci sa ku situácii vyjadril už aj samotný Rubin nenápadným príspevkom na Twitteri.
https://twitter.com/Arubin/status/846396881668210688
Oficiálne sme sa novinky dočkali už o dva mesiace na to, 30. mája. Essential Phone prišiel s netradičnou konštrukciou, ktorú tvorilo keramické telo, piny na modulárne príslušenstvo, ale aj 5,71-palcový QHD displej s netradičným pomerom strán 19:10. Nad ním si vo výreze našla miesto webkamera aj senzory a reproduktor. Navyše sa tu nenachádzalo žiadne logo ani iný element, ktorý by napovedal o značke smartfónu.
Telefón od Rubina nepoľavil ani v iných aspektoch. O výkon sa staral najnovší Snapdragon 835, 4 GB RAM či grafický čip Adreno 540. Vnútorná pamäť mala prémiovú kapacitu 128 GB a batéria 3 040 mAh kapacitu. Rubin navyše sľúbil, že na smartfón budú vychádzať každých pár mesiacov modulárne doplnky. Kde bol teda problém?
Viac článkov zo série Najväčšie prešľapy technologického sveta nájdete v téme NPTS.
Neúspech smartfónu začal už na začiatku. Rubin totiž 30. mája ohlásil, že novinka sa začne prvým majiteľom posielať približne o mesiac. Tento termín sa splniť nepodarilo a v polovici júla Andy poslal e-mail potenciálnym zákazníkom, kde im oznámil, že zariadenie by sa malo začať predávať do niekoľkých týždňov. CEO sa ohlásil znova 9. augusta s informáciou, že telefón sa dostal do masovej výroby, nakoniec sa Essential Phone začal posielať 25. augusta. Tým sa ale neúspechy neskončili.
Len štyri dni po tom, ako sa smartfón dostal do predaja začali zákazníci dostávať e-maily s koncovkou @essential, kde ich odosielateľ žiadal o fotku na overenie ich totožnosti. Ako sa neskôr ukázalo, išlo o phishing, pričom sa pri tejto príležitosti Rubin oficiálne ospravedlnil a postihnutým používateľom zadarmo poskytol jeden rok služby LifeLock.
Asi najväčším problém však pravdepodobne bol nedostatok funkcií, ktorými by sa novinka odlíšila. Na trhu už vtedy existovala tvrdá konkurencia v podobe LG G6 či Samsung Galaxy S8. Oba ponúkali displej s moderným pomerom strán, no okrem toho mali odolnosť voči vode, ale aj 3,5 mm jack. Modulárne doplnky, ktoré mali Essential Phone aspoň sčasti odlišovať však neprichádzajú a doteraz výrobca poskytol len 360° kameru a dok na nabíjanie.
Cena bola na začiatku nastavená na 700 dolárov, pričom za prvý mesiac sa predalo odhadom len 5 000 kusov smartfónu. Za túto sumu dostal zákazník kus kvalitného, no neznámeho hardvéru s priemernou kamerou a displejom náchylným na rozbitie. Po menej ako dvoch mesiacoch spoločnosť cenu znížila o 200 dolárov, čo zo smartfónu robí aj dnes konkurencieschopného spoločníka. Pre mnohých však zmena ceny prišla neskoro.