Predvianočné nákupy sú často spojené s on-line nakupovaním. Mnohí ale stále nepoznajú zásady bezpečného nakupovania a vystavujú seba a svoj účet nepekným následkom. Vykradnutie účtu nie je ale zďaleka jediná nástraha, na ktorú si je nutné dávať pozor.
Aj v tomto predvianočnom období pre vás vyberáme tie najzaujímavejšie produkty v sérii článkov Čo pod stromček, v rámci ktorých nájdete aj množstvo tipov a rád.
1. Overený e-shop
Základom bezpečného nakupovania je nakupovanie cez overený e-shop. To je taký, ktorý má v hlavičke alebo pätičke stránky kontakt v ňom uvedené všetky náležitosti, teda adresu, IČO, príp. DIČ, ideálne aj zápis v ORSR apod. Akonáhle v kontaktoch je iba kontaktný formulár, zatvorte daný e-shop a nekupujte v ňom ani najväčšiu akciu roka.
Dôveryhodné e-shopy už pred časom tiež prešli na zabezpečený komunikačný protokol HTTPS. To si overíte jednoducho, v riadku s adresou je zamknutý zámok, pričom po kliknutí naň si viete zobraziť bezpečnostný certifikát.
Dnes už každý je aj na sociálnych sieťach. Tak isto aj e-shopy. Vyhľadať si teda e-shop môžete napríklad na Facebooku a overiť si tam komentáre zákazníkov.
2. Reklamácie
Každý zodpovedný e-shop má na svojom webe uvedený aj reklamačný poriadok. Ten musí obsahovať základné informácie o možnostiach vrátenia tovaru. Zároveň, tie slovenské, musia mať informáciu o možnosti vrátenia tovaru do 14 dní bez udania dôvodu. Opäť, ak v časti Reklamácie, nie sú žiadne informácie, ale iba e-mail, na ktorý sa máte v prípade reklamácie obrátiť, rovno e-shop zatvorte a nevracajte sa k nemu.
Nezabúdajte na to, že veľké produkty (čierna a biela technika) sa môžu pokaziť a bude nutné ju zaslať na reklamáciu. Je pomerne ťažké a navyše aj drahé posielať taký televízor do Česka či Maďarska, nehovoriac o USA či Číne. Tých pár ušetrených eur pri kúpe určite nestojí za tie možné problémy neskôr.
3. Kontrola tovaru
Nech si už objednáte tovar z akéhokoľvek e-shopu, vrátane toho renomovaného, pri prebratí zásielky (od kuriéra, na výdajnom mieste…) si ju skontrolujte. Ak nesedí, spíšte protokol o vrátení zásielky a tovar neprevezmite. Je jednoduchšie ho nechať kuriérovi, alebo na výdajnom mieste, ako mať s nesprávnym tovarom problémy až následne – nutnosť vrátiť zväčša na vlastné náklady, strata času apod.
4. Vrátenie do 14 dní
Hoci je podľa zákona lehota na vrátenie tovaru zakúpeného cez internet 14 dní, neplatí to v každom prípade. Napríklad firemní zákazníci takúto výhodu nemajú v každom e-shope. Lehota 14 dní platí od prijatia tovaru. Tovar je nutné vrátiť osobne alebo kuriérom na adresu, ktorú má predajca uvedenú v kontaktoch. S tovarom je potrebné posielať aj formulár s odstúpením od zmluvy, teda nákupu. Dôvod potrebné uviesť nie je. Nutné však je uviesť číslo účtu, na ktorý vám predajca vráti zaplatenú sumu. Pri osobnom vrátení a predošlej platbe v hotovosti (na predajnom mieste), predajca vám vráti hotovosť.
Možnosť vrátenia sa vzťahuje ale iba na tovar, ktorý vrátite predajcovi bez poškodenia a známok používania. V prípade oblečenia nesmie mať strhnuté etikety, v prípade napríklad hrncov nesmú byť použité. Vrátenie sa nevzťahuje na služby, ktoré ste už využili. Taktiež to neplatí pre kupóny či iné služby, napríklad predplatné streamingových služieb, či herných služieb. Výnimiek je viac, odporúčame zákon 102/2014 Z.z.
5. Neuveriteľné zľavy
Hlavne sociálne siete sú pred Vianocami plné najrôznejších ponúk, ideálne rovno už aj tých Black Friday (reálne je až koncom novembra) s bombastickými zľavami z pôvodných cien. Pre mnohých ale môže byť prekvapením, že tie pôvodné ceny sú vymyslené a hodnota ponúkaného tovaru z takýchto e-shopov je často polovičná aj po tých neuveriteľných zľavách. Ako zistiť, že ide o podvod? Jednoducho, cez internet. Pokiaľ ide o slovenský alebo český e-shop, na overenie cien odporúčame heureka.sk, alebo pricemania.sk. Ak ide o zahraničný e-shop, stačí zadať názov produktu do Google.
Netreba veriť ani tomu, že daný produkt si práve prezerá 150 ľudí a ďalších 320 si ho už dnes kúpilo. Toto sú psychologické ťahy, ktoré vás majú donútiť k nákupu.
6. Napodobeniny
Mnohí sú si vedomí, že za desatinu či dvadsatinu ceny nekupujú originál, no mnohí o tom vedieť nemusia, práve pre efekt extrémnej zľavy. Značkové produkty majú jednoduché pravidlo – nikdy nie sú s extrémnymi zľavami a keď, tak na veľkých e-shopoch, ktoré ich buď vypredávajú, alebo si s výrobcom dohodli množstevné zľavy, prípadne priamo na weboch výrobcov. Za tie ale nemožno považovať weby ako ray-ban-sale.com, gucci-for-less.com (názvy webstránok vymyslené len pre potreby tohto článku) apod.
7. Dodanie
Mnohé e-shopy, hlavne tie menšie, nemajú listovaný tovar na sklade, ale u externého dodávateľa. V takom prípade je dobré si dať pozor na to, aká dlhá je dodacia lehota daného tovaru. A to hlavne pred Vianocami. Ušetrených pár eur nestojí za to, že vytúžený darček sa nedostane pod stromček včas. Pred Vianocami je preto dobré si dodanie overiť pokojne aj zavolaním na infolinku e-shopu, kde vám pomerne presne vedia povedať dátum dodania.
V predvianočnom období je ale dobré počítať s tým, že dodanie môže byť z dôsledku preťaženia kuriérov ešte o deň-dva posunuté. S tým nič nespravíte. Okrem vás kuriéri rozvážajú stovky ďalších zásielok a majú len dve ruky a dve nohy. Nebuďte preto prosím na kuriérov pred Vianocami zlí, v 99% prípadov robia čo môžu.
Iná vec sú čínske či americké e-shopy. V čase globalizácie nie je najmenší problém z nich nakupovať, no dodanie môže trvať, aj kvôli precelniu, dlhé týždne.
8. On-line platba
Mnohí z on-line zákazníkov majú najväčší strach z toho, že pri platbe kartou cez internet zákonite prídu o všetky peniaze na karte. Nie je to však pravda. Sú síce prípady, kedy boli čísla kreditných kariet a teda i karty samotné zneužité, no kompletné „vybielenie“ účtu hrozí len veľmi ťažko. To by ste museli niekomu zadať všetky prístupové údaje k internetbankingu, a to asi nespravíte. Číslo karty vám môže uniknúť hlavne pri platbe v nezabezpečnej a verejnej Wi-Fi siete, kde komunikáciu medzi vami a e-shopom môže odchytávať hacker.
Platba kartou, hlavne na Slovensku, prebieha cez tzv. platobné brány. Tie sú certifikované a nemajú najmenší dôvod vás okrádať. Žijú z desiatok tisíc denno-denných platieb a dbajú na svoju. Navyše pri on-line platbe je možné zvoliť platobnú bránu aj svojej banky (ponúkajú hlavne veľké e-shopy). Prípadne, niektoré banky ponúkajú jednorazovú virtuálnu kartu, na ktorej nie sú žiadne peniaze, len presne určená suma na on-line platbu, ktorá sa odráta z vášho účtu. Pri opakovanom použití tej istej karty z nej nie je možné čerpať žiadne ďalšie prostriedky.
Ak máte obavu, pri on-line platení, prejdite na bod číslo 1 a overte si e-shop. Druhá možnosť je platba na dobierku, v mnohých e-shopoch je ale spoplatnené minimálne sumou 1 €. Využiť môžete aj Android Pay či Apple Pay.
9. Konto na e-shope
Ak plánujete na danom e-shope nakupovať častejšie, najvhodnejšie je vytvoriť si konto. Ušetríte hlavne čas pri vypĺňaní adresy dodania, či niektoré shopy ponúkajú aj vernostné zľavy. Konto si však nevytvárajte identické, ako je napríklad váš e-mail. Logicky, váš e-mail pri registrácii použiť musíte, ale nepoužívajte to isté heslo, čo práve na tom e-maile, ešte horšie také, ktoré používate pre všetky (alebo väčšinu on-line služieb). E-shopy nie sú dokonalé a mnohé majú diery v bezpečnosti. Vaše heslo k e-mailu, a ďalším službám naň naviazaným, sa tak môže (ale samozrejme aj nemusí) dostať do nesprávnych rúk.