Na YouTube kanále My Tesla Weekend sa objavilo zaujímavé video o tom, koľko bude stáť, presnejšie povedané, koľko Tesla ušetrí pri výrobe Cybertrucku. Kým iné automobilky naceňujú svoje elektrické pick-upy k až šialeným cenám, Tesla sa drží vcelku pri zemi. Teraz vieme prečo.
Tesla vďaka pomerne jednoduchému konceptu elektrického pickupu Cybertruck dokáže zarobiť nemalé peniaze. A to aj napriek tomu, že základný model Cybertruck s pohonom zadnej nápravy začína na sume 39 900 dolárov (cca 32 900 €). Cena je síce bez tamojších daní, no zároveň pred rôznymi úľavami a bonusmi za nákup elektromobilu. Reálne tak Cybertruck stojí človeka necelých 40 000 dolárov.
Cena elektrického automobilu je vo všeobecnosti zložená z viacerých častí, ako to popisuje aj video od My Tesla Weekend:
- podvozok, teda kolesá, gumy, tlmenie,
- motor, prevodovka a batérie,
- rám a šasi,
- sklo,
- interiér,
- farba,
- technológie.
Samozrejme, toto je len hrubý zoznam a nejedná sa o všetky prvky vozidla, ale tie najzákladnejšie a často najdrahšie.
Čo sa podvozku, kolies, pneumatík a tlmenia týka, v tomto prípade sa šetriť veľmi nedá, keďže máloktorá (ak vôbec) automobilka si tieto prvky vyrába sama. Nakupovaním v masívnych množstvách je čo-to možné ušetriť, no až pri desiatkach tisíc kusov sa to dokáže odraziť na celkovej cene.
Tesla však vyhráva v pohonnom ústrojenstve. Motor, batérie i prevodovku si vyrába sama. Motory Tesly sú jedny z najúspornejších (aj vzhľadom na výkon) a tak Tesla Cybertruck nepotrebuje také kvantum batérií ako prípadná konkurencia. S menším počtom batérií je vozidlo i ľahšie, čím zas rastie jeho dojazd.
Čerešničkou sú ale v prípade Tesly celkom nové články 4680, ktoré budú určite aj v Cybertrucku. A tie majú byť ešte lacnejšie a efektívnejšie ako v súčasnosti používané 18650-ky. Hovorí sa, že Tesla dokáže šetriť polovicu nákladov za batérie oproti konkurencii. Tu už vieme získať pomerne slušný cenový náskok pred konkurenciou.
Ak dnes stojí 1 kWh kapacity batérie okolo 150 dolárov, 100 kWh batéria stojí výrobcov elektromobilov okolo 15 000 dolárov. Tesla tak dokáže ušetriť minimálne 7 500 dolárov na jednom vozidle.
V prípade Cybertrucku je unikátna aj jeho konštrukcia, ktorá Tesle taktiež ušetrí nemalé financie. Batériový modul je zároveň pevným rámom pick-upu, ku ktorému sú kotvené ostatné prvky vozidla – nápravy, motor(y), šasi…
Tesla v tomto prípade dokáže ušetriť nie len objem a teda i priestor, ale aj stovky súčiastok, ktoré tiež niečo stoja. A stoja nie len financie na ich zakúpenie či výrobu, ale aj čas, ktorý je potrebný na ich namontovanie. Kratší čas montáže = menej potrebnej práce = nižšie náklady na každé jedno vozidlo.
Okrem toho, že Cybertruck má menej súčiastok ako iné vozidlá, a to aj elektromobily, vyžaduje menej ľudí i robotov na samotnú montáž. Vyrobiť a naprogramovať jediného robota môže stáť desiatky tisíc dolárov, v krajných prípadoch aj milióny. Zároveň Cybertruck nepotrebuje také veľké výrobné linky, keďže sa doň montuje menej súčastí. Vďaka tomu dokáže Tesla na rovnakom priestranstve vyrábať viac vozidiel.
Cybertruck prišiel pred pár rokmi ako jedno z najohavnejších vozidiel na planéte aj vďaka svojmu extrémne strohému až futuristickému dizajnu. Ostré hrany a akýsi minimalizmus majú tiež svoje opodstatnenie. Tesla totiž ušetrí aj pri výrobe karosérie. Nepotrebuje totiž toľko lisovacích liniek, nepotrebuje zvárať desiatky súčastí dohromady…
Šetriť, a to taktiež vcelku slušnú sumu je možné aj na takej banalite ako sklo. K dizajnu Cybertrucku sa azda iné ani nehodí, no je rovné. Vyrobiť rovné, nech aj vysokoodolné sklo je lacnejšie, ako vyrábať zakrivené sklá s presnosťou na desatinu milimetra. Celkom rovné sú pritom všetky sklá v Cybertrucku.
Interiér si Tesla tiež vyrába vo vlastnej réžii, od sedadiel až po prístrojovú dosku z papiera. Šetriť je tak možné aj tu.
Čerešničkou je farba, ktorá ale na Cybertrucku nebude. Známy Sandy Munro odhaduje, že postaviť výrobnú linku na lakovanie karosérie môže stáť vyše 500 000 000 dolárov. Cybertruck takúto investíciu nepotrebuje, celá karoséria bude z nehrdzavejúcej ocele. Bude to iba druhé sériovo vyrábané vozidlo s takouto karosériou v modernej histórii. Prvým bol DeLorean.
Technológie nakoniec pre Teslu nie sú ničím novým, bežne ich dnes už montuje do všetkých svojich elektromobilov. Samozrejme, ich vývoj nebol zadarmo a musí byť započítaný do ceny každého jedného elektromobilu, no v porovnaní s konkurenciou, ktorá má možno jeden-dva modely a musí pre ne vyvíjať všetko nanovo, Tesla šetrí milióny. Navyše za FSD (Full Self-Driving) balík je predávaný samostatne, až za 10 000 dolárov.
My Tesla Weekend nakoniec vypočítal, že vďaka absencii rámu, lacnejším batériám špeciálnym nápravám, minimalizovaniu lisovania karosérie, žiadnej farbe, rovnému sklu, vlastným technológiám a potrebnej nulovej reklame, dokáže Tesla na každom Cybertrucku ušetriť vyše 24 000 dolárov!
Aj preto Tesla dokáže Cybertruck predávať od 40 000 dolárov a nie od 70 000 dolárov, ako konkurencia. Samozrejme, čím vyššia verzia Cybertrucku, tým stúpa aj cena, no mať špičkovo vybavený elektrický pick-up s tromi motormi, dojazdom 800 km a zrýchlením na stovku za 2,9 sekundy za necelých 70 000 dolárov, je veľmi slušná cena.