Je celkom možné, že generácia, ktorá dnes sedí za volantom autoškôl je poslednou, ktorá bude ovládať „majstrovstvo“ šoférovania. Doteraz sme sa smiali na američanoch, ktorí nevedeli obsluhovať ručnú prevodovku, možno sa onedlho budeme smiať tým, ktorí nevedia šoférovať. Však je na to apka, ktorou privolajú autonómne vozidlo.
Zrejme skôr ako vznikne spomínaná situácia, nastane koniec sveta spaľovacích motorov. Už dnes mnohé koncerny uvádzajú, kedy v ich portfóliu nastane bod nula a nebudú vyrábať vozidlá sa konvenčným pohonom.
Pozreli sme sa na plány automobiliek, tu sú naše zistenia.
Audi
Audi už začalo pracovať na harmonograme vyradenia spaľovacích motorov z ponuky. Jednotlivé obdobia ukončovania výroby sa budú ešte spresňovať, zatiaľ je isté, že Audi bude ponúkať výlučne elektromobily najneskôr o 10 až 15 rokov (2031 až 2036).
BMW
Zdá sa, že tento nemecký koncern sa s elektrifikáciou príliš neponáhľa. Vedúci výskumu a vývoja BMW Klaus Froehlich je presvedčený, že rôzne svetové trhy elektromobily skutočne nepotrebujú. BMW bude podľa neho ponúkať vozidlá so spaľovacími motormi ešte najmenej 30 rokov.
GM
General Motors koncom januára uviedol, že do roku 2035 postupne vyradí z ponuky osobné a nákladné automobily na spaľovacie motory. Koncern sa chce stať do roku 2040 uhlíkovo neutrálny.
Honda
Honda síce už na budúci rok nebude v Európe predávať vozidlá s konvenčným pohonom, ale ide skôr o reakciu na prísne emisné normy. Zatiaľ nevieme, kedy koncern plánuje skončiť s produkciou automobilov so spaľovacími motormi.
Hyundai
Hyundai Motor Company patrí medzi najväčších výrobcov automobilov na svete. Koncom roka 2020 oznámil, že plánuje zvýšiť podiel elektromobilov a hybridov na 25,8 % do roku 2030 a na 78 % do roku 2040. Predpokladá, že úplný prechod na čistú energiu bude v roku 2050.
Jaguar
Značka Jaguar sa v rámci stratégie Reimaginge intenzívne pripravuje na elektrifikáciu, do polovice tohto desaťročia sa chce prezentovať ako čisto elektrická luxusná značka. Koncern Jaguar Land Rover chce ponúkať obe značky, podel po modeli, do roku 2030, pričom Jaguar má v tej dobe predstavovať 100 % podiel s elektromobilmi, Land Rover zhruba na úrovni 60 %. Nulové emisie v celom dodávateľskom reťazci, produktami a prevádzkami majú dosiahnuť do roku 2039.
Mazda
Mazda chce po roku 2030 vyrábať výlučne elektromobily. To sa javí ako odvážny plán, pretože oproti iným automobilkám v elektromobilite pomerne zaostávala a rozbehla sa len v posledných rokoch.
Mercedes-Benz
Vedúci vývoja Markus Schaefer už v septembri 2019 uviedol, že Daimler zastaví vývoj všetkých nových spaľovacích motorov, posledné majú byť tie, ktoré sú už pripravené na rok 2026.
Nissan
Uhlíkovo neutrálny chce byť aj Nissan. Svoj cieľ plánuje dosiahnuť do roku 2050. Od roku 2030 chce na trh uvádzať len plne elektrické modely. Týkať sa to však bude iba nových modelov, existujúce bude aj naďalej postupne obnovovať i s verziami so spaľovacími motormi.
Toyota
Japonsko chce do 15 rokov skončiť s dopravnými prostriedkami na konvenčný pohon. Toyota síce hovorí, že domácej ekonomike bude hroziť kolpas, ale orientačne sa môžeme riadiť, že do roku 2035 nebude Toyota vyrábať žiadne vozidlá so spaľovacími motormi.
Volvo
Volvo sa už v roku 2017 ako prvá automobilka zaviazalo k úplnej elektrifikácii. Koncern chce, aby do roku 2025 predával minimálne 50 % elektromobilov z celkovej produkcie.
Volkswagen
Volkswagen plánuje mať plne elektrické modely do roku 2040. Minulý rok bol pre koncern zásadný, aspoň čo sa týka elektromobility. VW predal viac ako 212-tisíc vozidiel s elektrifikovaným pohonom, čo predstavuje nárast o 158 % oproti roku 2019. Posledná generácia vozidiel so spaľovacími motormi príde na trh 2026.