Reklama

Kedy a ktorá automobilka končí so spaľovákmi?

elektromobil
Zdroj | General Motors
Richard Pliešovský
elektromobil
Zdroj | General Motors
Zdroj | General Motors

Je celkom možné, že generácia, ktorá dnes sedí za volantom autoškôl je poslednou, ktorá bude ovládať „majstrovstvo“ šoférovania. Doteraz sme sa smiali na američanoch, ktorí nevedeli obsluhovať ručnú prevodovku, možno sa onedlho budeme smiať tým, ktorí nevedia šoférovať. Však je na to apka, ktorou privolajú autonómne vozidlo.

Zrejme skôr ako vznikne spomínaná situácia, nastane koniec sveta spaľovacích motorov. Už dnes mnohé koncerny uvádzajú, kedy v ich portfóliu nastane bod nula a nebudú vyrábať vozidlá sa konvenčným pohonom.

Pozreli sme sa na plány automobiliek, tu sú naše zistenia.

Audi

Audi už začalo pracovať na harmonograme vyradenia spaľovacích motorov z ponuky. Jednotlivé obdobia ukončovania výroby sa budú ešte spresňovať, zatiaľ je isté, že Audi bude ponúkať výlučne elektromobily najneskôr o 10 až 15 rokov (2031 až 2036).

BMW

Zdá sa, že tento nemecký koncern sa s elektrifikáciou príliš neponáhľa. Vedúci výskumu a vývoja BMW Klaus Froehlich je presvedčený, že rôzne svetové trhy elektromobily skutočne nepotrebujú. BMW bude podľa neho ponúkať vozidlá so spaľovacími motormi ešte najmenej 30 rokov.

GM

General Motors koncom januára uviedol, že do roku 2035 postupne vyradí z ponuky osobné a nákladné automobily na spaľovacie motory. Koncern sa chce stať do roku 2040 uhlíkovo neutrálny.

Zdroj | General Motors

Honda

Honda síce už na budúci rok nebude v Európe predávať vozidlá s konvenčným pohonom, ale ide skôr o reakciu na prísne emisné normy. Zatiaľ nevieme, kedy koncern plánuje skončiť s produkciou automobilov so spaľovacími motormi.

Hyundai

Hyundai Motor Company patrí medzi najväčších výrobcov automobilov na svete. Koncom roka 2020 oznámil, že plánuje zvýšiť podiel elektromobilov a hybridov na 25,8 % do roku 2030 a na 78 % do roku 2040. Predpokladá, že úplný prechod na čistú energiu bude v roku 2050.

Jaguar

Značka Jaguar sa v rámci stratégie Reimaginge intenzívne pripravuje na elektrifikáciu, do polovice tohto desaťročia sa chce prezentovať ako čisto elektrická luxusná značka. Koncern Jaguar Land Rover chce ponúkať obe značky, podel po modeli, do roku 2030, pričom Jaguar má v tej dobe predstavovať 100 % podiel s elektromobilmi, Land Rover zhruba na úrovni 60 %. Nulové emisie v celom dodávateľskom reťazci, produktami a prevádzkami majú dosiahnuť do roku 2039.

Mazda

Mazda chce po roku 2030 vyrábať výlučne elektromobily. To sa javí ako odvážny plán, pretože oproti iným automobilkám v elektromobilite pomerne zaostávala a rozbehla sa len v posledných rokoch.

Pozrite si

Mazda MX-30 – kráska na elektrinu s biednym nabíjaním

Mercedes-Benz

Vedúci vývoja Markus Schaefer už v septembri 2019 uviedol, že Daimler zastaví vývoj všetkých nových spaľovacích motorov, posledné majú byť tie, ktoré sú už pripravené na rok 2026.

Nissan

Uhlíkovo neutrálny chce byť aj Nissan. Svoj cieľ plánuje dosiahnuť do roku 2050. Od roku 2030 chce na trh uvádzať len plne elektrické modely. Týkať sa to však bude iba nových modelov, existujúce bude aj naďalej postupne obnovovať i s verziami so spaľovacími motormi.

Toyota

Japonsko chce do 15 rokov skončiť s dopravnými prostriedkami na konvenčný pohon. Toyota síce hovorí, že domácej ekonomike bude hroziť kolpas, ale orientačne sa môžeme riadiť, že do roku 2035 nebude Toyota vyrábať žiadne vozidlá so spaľovacími motormi.

Volvo

Volvo sa už v roku 2017 ako prvá automobilka zaviazalo k úplnej elektrifikácii. Koncern chce, aby do roku 2025 predával minimálne 50 % elektromobilov z celkovej produkcie.

Zdroj | Volvo

Volkswagen

Volkswagen plánuje mať plne elektrické modely do roku 2040. Minulý rok bol pre koncern zásadný, aspoň čo sa týka elektromobility. VW predal viac ako 212-tisíc vozidiel s elektrifikovaným pohonom, čo predstavuje nárast o 158 % oproti roku 2019. Posledná generácia vozidiel so spaľovacími motormi príde na trh 2026.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.