Náš partnerský portál Denník N pred pár dňami zverejnil informácie o tom, že na Slovensku sa chystá zákon, ktorý by mal zamedziť výrobcom úmyselne poškodzovať zariadenia po uplynutí doby ich zákonnej záruky.
POZRITE SI: Smer chce zakázať kazítka, za ich montovanie bude hroziť pokuta
Vo Francúzsku nedávno prešiel unikátny zákon, ktorý by mal ochraňovať spotrebiteľov pred tzv. kazítkami (ľudovo nazývané „kurvítka“). Sú to drobné súčiastky nielen v elektronike, ktoré sa časom kazia. Kazítka sú však ako Yeti alebo Lochnesská príšera. Všetci v nich chcú veriť, ale málokto ich aj reálne videl. Problém je, že výrobcovia inštaláciu kazítok za žiadnych okolností nepriznajú. Išli by proti sebe.
POZRITE SI: Čo je „kurvítko“?
„Dôkazov“, že sú takéto kazítka inštalované zámerne, je hneď niekoľko. V tlačiarňach je to napríklad akési počítadlo vytlačených strán, ktoré keď sa naplní, tlačiareň prestáva fungovať. Podobne sa takéto praktiky v zahraničí „odhalili“ pri počítačových monitoroch a pri množstve ďalšej elektronike. U nás prípady odhalenia kazítok ale známe nie sú. Určite nie oficiálne. To, že niekto niekde niečo počul nie je nijakým spôsobom podložené dôkazmi.
Proste je náročné ich odhaliť, keďže niektoré súčiastky majú svoju životnosť alebo sa je o ne potrebné starať. Napríklad také ohrevné telesá v práčke, umývačke či rýchlovarnej kanvici sa zanášajú vodným kameňom a prestávajú časom fungovať, resp. kvôli nadmernému odberu elektriny zaťažujú iné súčiastky, ktoré sa samozrejme rýchlejšie pokazia.
Podobne sú na tom aj počítače a notebooky. Používame ich denno-denne, no kedy ste si (alebo nechali) naposledy čistili svoj počítač? Viete koľko prachu sa v ňom kvôli ventilácii nazbiera za rok, často i kratšiu dobu? Opäť tu vzniká problém, že súčiastky sú vplyvom zanesenia nekvalitne chladené, prehrievajú sa a teda i kazia. Človek by tiež nedokázal pracovať na púšti tak dlho, ako človek v miernom pásme. A tiež v sebe nemáme žiadne „kazítko“.
To, že výrobca použil tzv. kazíkto úmyselne je však takmer nemožné dokázať. Nie je totiž spôsob, ako výrobcov (najmä lacných zariadení) prinútiť, aby do svojich produktov používali len kvalitné súčiastky, ktoré sa nepokazia po dvoch-troch rokoch.
Nie vždy však platí, že čo je drahé, je aj kvalitné a čo je lacné, je nakvalitné! Len pri lacných veciach je akosi nutné počítať s tým, že výrobca musel niekde na niečom šetriť, aby vedel ponúknuť tak nízku cenu, oproti konkurencii.
Zdá sa však, že najväčším problémom skôr súčasná kapitalistická spoločnosť, ktorá chce zarábať čo najviac. Výrobca, ktorý použije súčiastku čo i len o euro lacnejšiu ušetrí na masovej produkcii niekoľko miliónov eur. Pritom môže výrobok ponúknuť stále o čosi lacnejšie.
My, konzumne založení spotrebitelia, zas chceme mať stále niečo nové, lepšie, kvalitnejšie… Pritom nás síce nahnevá, že sa výrobok pokazil po dvoch-troch rokoch, no na druhej strane sme radi, lebo si môžeme dopriať nový produkt a tešiť sa z neho.
Osobne používam mnoho elektronických zariadení viac ako 2 roky. Taký monitor mám už 5 rokov a stále je plne funkčný. Pritom nejde o žiadny EIZO high-end model. Notebook s 14-hodinovou dennou prevádzkou zvládol bez problémov fungovať takmer 4 roky (funguje stále, len je na súčasnú dobu pomalý). Rýchlovarnej kanvici nerobil problém hriať vodu 5 rokov (vymenili sme ju len kvôli novej kuchyni, kde sa „nehodila“). Digitálny kompaktný fotoaparát má tiež 4 roky a nemá najmenší problém s vysúvaním objektívu. Takto by som mohol pokračovať s opisom polovici domácnosti. Jediná vec, ktorá sa mi pokazila bol ponorný mixér, ktorému odišlo nejaké relé. Žeby kazítko?
Možno sa treba zamyslieť nad tým, ako sa správame k produktom my sami, či sa o ne aj nejakým spôsobom staráme, alebo ich jednoducho máme a čakáme, že budú fungovať samé…
Foto: TECHBOX